kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
با انتشار گسترده لوح فشرده خواستار شدند

مفتی‌های آل سعود: قیام نکنید معصیت دارد!

طبق گزارش‌های منتشر شده، آل سعود با توزیع گسترده «سی‌دی» مردم را به فرمانبرداری از پادشاه عربستان فراخوانده است.


ظاهراً هنوز «ملک عبدالله» تسلیم مرگ نشده است! اما گویا خاندان آل سعود پیش از خود وی، مرگ پادشاه خود را باور کرده‌اند. «ملک عبدالله» که بیش از 20 سال ولیعهد بود با آن لکنت زبانی که داشت احتمالاً خودش هم باور نمی‌کرد روزی پادشاه شود، چرا که وی مخالفان بسیاری داشته و دارد.
اکنون 9 سال از زمان پادشاهی وی می‌گذرد ولی در حقیقت وی از نیمه دوم دهه 90 میلادی قدرت را در دست داشت. از زمانی که «ملک فهد» بر اثر سکته مغزی در سال 1995 قدرت اجرایی را به ولیعهد خود یعنی «ملک عبدالله» واگذار کرد. اما گویا پایان سلطنت وی نیز فرا رسیده است.زمزمه‌های مرگ پادشاه عربستان نگرانی شدیدی را در بین خاندان آل سعود به وجود آورده است و همه انتظار دوران هرج و مرج شدید را پیش‌بینی می‌کنند.
در ارتباط با این نگرانی، مقامات آل سعود با توزیع «سی‌دی‌هایی» سعی در کنترل اوضاع را دارند!
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی «نبأ»، فعالان عربستانی در پایگاه‌های اجتماعی عکس یک «سی‌دی» را منتشر کرده و گفته‌اند: «دولت در یک اقدام سازمان یافته شهروندان را به فرمانبرداری از پادشاه و پیروی از حاکمیت وی و عدم قیام بر علیه او فرا می‌خواند».
به گفته فعالان سیاسی عربستان در این لوح فشرده فتواهای برخی از روحانیون درباری این کشور به شکل صوتی درج شده است و در آن بر لزوم اطاعت از ولی امر و گناه قیام بر علیه او تأکید شده است. این اقدام نشان دهنده این امر است که مقامات آل سعود به شدت نگران وقوع شورش‌های احتمالی پس از مرگ ملک‌عبدالله هستند.
در همین ارتباط «سعود بن سیف‌النصر» شاهزاده سعودی و نوه «سعود بن عبدالعزیز» دومین پادشاه عربستان که پیش از مرگش از قدرت برکنار شد، هشدار داد که «فتنه و اختلافات» بر سر جانشینی «عبدالله» در خاندان آل سعود مانند آتش زیرخاکستر است.
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «البلدان» عربستان در صورت مرگ پادشاهش با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد.
هنوز هیچ اخبار موثقی از حال «ملک‌عبدالله» منتشر نشده است. اما رسانه‌ها احتمال به کما رفتن وی را جدی دانسته‌اند. روز دوشنبه نیز روزنامه «الشعب» به نقل از شبکه النهار مصر گزارش داد که «ملک عبدالله» تا ساعات دیگر از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد و «سلمان بن عبدالعزیز» به عنوان پادشاه معرفی خواهد شد.
همزمان با انتشار اخبار «کمای» پادشاه عربستان از یک طرف یک هیئت آمریکایی برای بررسی گزینه‌های جانشینی وارد ریاض شد و از طرف دیگر «خالد بن بندر» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان وارد واشنگتن شد.
عملیات داعش
 علیه عربستان
اما به دنبال حمله داعش به مرزهای عربستان و کشتن چند سرباز به همراه فرمانده مرزبانی شمال این کشور برخی از ناظران اعلام کردند «سحر عربستان به خودش بازگشته است».
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب معتقد است: «مقامات سعودی طی چهار سال گذشته تلاش کردند تا خشونت و تروریسم را از مرزهای خود دور کرده و جوان‌های افراطی را به کشورهای همسایه به خصوص عراق و سوریه اعزام کنند و میلیاردها دلار برای حمایت از اقدامات آنها در سوریه و عراق و یمن هزینه کنند اما به نظر می‌رسد این استراتژی خونبار نتایج معکوس به بار آورده و سحر به ساحر بازگشته است.
همزمان با این حمله ارتش عربستان در مرز با عراق به حالت آماده‌باش درآمد. مقامات عربستانی نگران هستند که با توجه به فضای مستعد جامعه عربستان برای پذیرش اندیشه‌های افراطی، داعش به سرعت بتواند به داخل این کشور نفوذ کند.