kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۰۸۶
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
رابرت فیسک:

آمریکا از ترس محاکمه به عنوان جنایتکار جنگی مانع عضویت فلسطین در لاهه می‌شود

روزنامه‌نگار مشهور انگلیسی اظهار داشت، آمریکا نیز مانند رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد فلسطین عضو دادگاه بین‌المللی کیفری شود چرا که در این صورت خود نیز باید به دلیل جنایاتش در مقابل این دادگاه پاسخگو باشند.

سرویس خارجی-

«رابرت فیسک» روزنامه‌نگار باسابقه ایندیپندنت در یادداشتی با اشاره به موضوع درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین برای عضویت در دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه نوشت، «تهدید فلسطین از سوی آمریکا به قطع میلیون‌ها دلار کمک مالی و همچنین تصمیم اسرائیل به عدم پرداخت 80 میلیون دلار مالیات به تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل نگرانی این دولت‌ها از پاسخگو بودن در مقابل دادگاه بین‌المللی لاهه است.»
وی افزود: «آمریکا و اسرائیل نگران هستند که در انتهای چندین ماه تحقیق و بررسی هزاران سند و مدرک دادگاه بین‌المللی کیفری تصمیم بگیرد که اسرائيل باید خودش به دلیل جنایاتش در مقابل دادگاه پاسخگو باشد در این صورت وتوهای آمریکا دیگر نمی‌تواند کارساز باشد.»
به گفته رابرت فیسک، «وضعیت آمریکا نیز همانند اسرائیل است و این کشور از پیوستن به این دادگاه امتناع کرده است. زیرا مانند اسرائیل نگران است که سربازان و مقامات دولتش برای جنایات جنگی احضار شوند. غرق مصنوعی، شکنجه زندان ابوغریب و گزارش سیا نمونه‌هایی از نگرانی‌های آمریکا هستند.»
این روزنامه‌نگار انگلیسی تصریح کرد: «کشتن بیش از 2000 فلسطینی در جریان جنگ غزه که صدها نفر از آنها کودک بودند یک کشتار فجیع بود که به دست اسرائیلی‌ها اتفاق افتاد و ما چنین صحنه‌هایی را آنقدر دیده‌ایم که اکنون آمار ما نیز خونین شده است.
این اظهارات در شرایطی صورت می‌گیرد که تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار داشته، صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی را برای رسیدگی به جنایاتی که نظامیان صهیونیست مرتکب شده‌اند به رسمیت می‌شناسد. از سوی دیگر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که با طرح مجدد پیش‌نویس قطعنامه فلسطین در شورای امنیت مخالف است.
«سامی ابوزهری» سخنگوی حماس طرح مجدد این پیش‌نویس را یک «اقدام سیاسی بی‌فایده و بازی کردن با سرنوشت ملت فلسطینیان» دانست و از محمود عباس خواست این طرح را متوقف کند. از دیگر اخبار فلسطین فرار 11 نظامی رژیم صهیونیستی از پایگاهشان در منطقه جولان اشغالی است. این اقدام در میان سربازان اسرائیلی پدیده جدیدی نیست و اخیراً روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت که 50 سرباز ذخیره ارتش اسرائیل از انجام خدمت خودداری کرده و گریخته‌اند.
سایر رویدادها
* خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، پیوستن تشکیلات خودگردان فلسطین به دیوان کیفری بین‌المللی اقدامی خطرناک است!
* کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک افسر ارشد این رژیم اعلام کرد که «تقبالی بینت» وزیر اقتصاد امروز کابینه صهیونیستی عامل اصلی قتل عام شهرک قانا در جنوب لبنان است.
* اسماعیل هنیه معاون رئیس دفتر سیاسی حماس با رهبران جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه نشست مشترکی داشت و درباره راه‌های همکاری‌های مشترک به بحث و رایزنی پرداخت.
* یک روزنامه ترکیه‌ای مدعی شد خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در پی درخواست قطر از وی برای ترک خاک این کشور برای انتقال به آنکارا پایتخت ترکیه آماده می‌شود.
* وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، پس از اقدام اخیر تشکیلات خودگردان در ارائه درخواست برای پیوستن به دادگاه لاهه در کمک‌ها به این تشکیلات بازنگری می‌شود.