kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
پیشنهاد یک سایت اصلاح‌طلب

وزیر اقتصاد برای اثبات ادعا، سرمایه‌اش را وارد بورس کند

سایت اصلاح طلب بورس نیوز با اشاره به سقوط مکرر شاخص بورس طی یک سال اخیر و زیان هنگفت سهامداران از وزیر اقتصاد خواست تا برای اثبات ادعایش مبنی بر سودآوری بازار سرمایه، حداقلی از سرمایه شخصی خود را وارد بورس کند.



به گزارش بورس نیوز، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه همایش راهکارهای دستیابی به رشد پایدار و اشتغال‌زا اظهار داشته است که مشکلات بورس به دلیل مشکلات برخی صنایع است و با عزم دولت شاخص‌ها از این پایین‌تر نمی‌آید و وضعیت حال بازار سرمایه به گونه‌ای است که شاخص‌ها و قیمت‌ها به کف رسیده و عوامل عینی و واقعی اقتصاد کاهش بیشتر از این میزان را تأیید نمی‌کند.
بر اساس این گزارش درست یک روز پس از صحبت‌های وزیر اقتصاد شاخص کل بورس با افتی بیش از 418 واحدی خود را به مدار 67 هزار واحدی نزدیک‌تر کرد تا یکبار دیگر کف قیمت‌های مدنظر وزیر اقتصاد با آنچه که بازار سرمایه به آن اعتقاد دارد تفاوت فاحش نشان دهد.
البته پیشتر نیز وزیر اقتصاد از عدم افت بیشتر شاخص‌های بورس و به کف رسیدن قیمت سهام شرکت‌ها سخن گفته بود که متأسفانه باز هم بازار سرمایه به سمتی رفت که برخلاف نظر طیب‌نیا بود. چرا که تاکنون وزیر ا قتصاد بارها در جلسات و محافل گوناگون در تاریخ‌های 26 بهمن ماه سال 92، 31 فروردین، 25 خرداد، 17 تیر، 9 دی و این آخری 14 دی‌ماه سال جاری سخن از حمایت از بورس و به کف رسیدن قیمت‌های سهام شرکت‌ها و شاخص‌های بورس گفته که نه‌تنها هیچ کدام از آنها عملی نشده بلکه شاخص بورس طی این مدت از رقم 79 هزار و 153 واحد به 67 هزار و 939 واحد رسیده است که این موضوع خود تبدیل به بزرگترین بی‌اعتمادی و عدم اطمینان سرمایه‌گذاران به وعده‌های وزیر اقتصاد شده است.
از همین رو آنچه که به نظر می‌رسد دیگر بازار سرمایه واکنشی به گفته‌ها و ادعاهای مسئولین اقتصادی کشور نشان نخواهد داد و این بار منتظر عمل واقعی به عینه می‌باشند.
این سایت اصلاح طلب در ادامه مطلب خود نوشته است: آقای وزیر شاید وقت عمل رسیده و باید حرف و وعده را کنار گذاشت، از زمانی که شما کف بازار سرمایه و شاخص بورس را تشخیص داده‌اید شاخص کل بیش‌ از 11 هزار واحد افت کرده و قیمت سهام شرکت‌ها به طور میانگین بیش از 30 درصد پایین آمده‌اند اما بازهم شما روز یکشنبه هفته جاری سخن از کف شاخص‌ها و قیمت سهام می‌کنید، لذا پیشنهاد می‌شود اقدامی کنید که این گفته شما برای بازار سرمایه قابل باور باشد، لطفا حداقل سرمایه زندگی خودتان را برای اثبات گفته‌هایتان وارد بازار سرمایه کنید و آن را به طور رسمی از طریق رسانه‌های جمعی اعلام نمایید چون طبق گفته‌هایتان قیمت‌ها در کف است و قطعا خرید در این قیمتها سودآور است.
این خواسته از دولت تدبیر و امید که داشتن شفافیت در عرصه خدمت‌رسانی را سرلوحه فعالیت‌های خود می‌داند اصلا درخواست زیادی نیست مضاف بر اینکه منع شرعی و قانونی هم ندارد. آقای طیب‌نیا مطمئن باشید با این اقدام مجددا هم اعتماد و اطمینان به بازار سرمایه باز می‌گردد و هم اهالی بازار سرمایه به حرف‌ها و گفته‌های شما دوباره اعتماد می‌کنند و اگر هم قیمت‌ها در کف نبود و شما با سرمایه شخصی خود زیان کردید می‌فهمید که این سهامداران در یکسال گذشته چه کشیده‌اند و چه دردی دارند.البته این پیشنهاد تنها برای شما نیست بلکه از وزرای محترم صنعت، معدن تجارت و نفت و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز درخواست وارد نمودن بخشی از سرمایه زندگی‌شان به بورس را داریم تا این عزیزان نیز آثار و تبعات تصمیمات خود را به طور ملموس متوجه شوند. شاید با این اقدام حس کنید اندکی از آنچه را که سهامداران کشیده‌اند.آقای طیب‌نیا، نه‌تنها امروز در بازار سرمایه شما اعتماد و اطمینان نیست بلکه باید بدانید که امید هم نیز از این بازار در حال رخت بستن است اگر امید باشد اعتماد و اطمینان قابل بازگشت می‌باشد اما اگر روزی امید هم رفت مطمئن باشید، بازگشت آن منوط به رفتن مسبب ایجاد ناامیدی می‌شود.آقای وزیر با تدبیر وارد نمودن سرمایه خودتان به بازار سرمایه امید را در دل سهامداران زنده کنید.
گفتنی است شاخص بورس در پایان معاملات دیروز هم با ریزش بیش از 700 واحد آماده سقوط به کانال 66 هزار واحدی شد.