kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳
رئیس سازمان بسیج عشایر کشور:

نور خیمه عشایر نشان امنیت است


مهدی تیماجی

اشاره:
عشایر ذخایر انقلاب و مملکتند. این جمله‌ای است از امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی که آمد تا حق مستضعفین را از مستکبرین بگیرد و عشایر، یکی از همان اقشار مستضعف بودند، که امام امت آنان را ذخیره انقلاب و مملکت خواند.
همچنین در طول 8 سال دفاع مقدس عشایر بعنوان مرزداران همیشه بیدار این سرزمین با رشادت و فداکاری وصف ناپذیری  جلوی یورش دشمن متجاوز را گرفتند از همین روی  سرهنگ دوستعلی آزوغ رئیس سازمان  بسیج عشایر به سئوالات کیهان در خصوص چگونگی تاسیس و فعالیت‌های این سازمان به صورت مکتوب پاسخ دادند که در ادامه می‌خوانید:
* تفاوت بسيج عشاير با ساير بخش هاي بسيج در چيست؟
قشر بسيج عشایری با ساير اقشار داراي تفاوت هاي اساسي است ازجمله 1- اين جمعيت دركل كشور پراكنده است 2-درزندگي خودكفاء هستند3- هم كشاورزي و هم دامداري مكمل يكديگر است.4- عشاير مرزداران تاريخي و هميشگي اين مرز و بوم هستند.5-قناعت و شجاعت و حياء دربين عشاير دراوج خود باقي مانده است.
* تعداد عشاير بسيجي چند نفر است؟
جمعيت بسيجيان جامعه عشايري 453000نفر كه تعداد 253000هزار نفرفعال و مابقي عادي هستند كه درقالب 130حوزه و 1430پايگاه فعاليت مي نمايند.
 * نحوه ارتباط شما با بسيجيان چگونه است ؟ با توجه به عدم سكونت دائمي آنها دريك منطقه مشخص؟
ما با اين عزيزان ارتباط طولي داريم يعني ناحيه –حوزه و پايگاههاي مقاومت كه اينها سرپنجه هاي سازمان بسيج عشاير هستند و لي با توجه به امكانات ارتباطي مدرن امروزي برقراري ارتباطها و ردوبدل پيامها و ابلاغ سياستها خيلي سهل و راحت انجام مي شود.
* امروزه در مباحث مربوط به امينت پايدار نيروهاي بومي نقش ويژه اي دارند با توجه به اينكه اغلب عشاير كشور ما نيز در مناطق و استانهاي مرزي زندگي مي كنند چه نقشي در امنيت پايدار مي توانند داشته باشند؟
کور سوي نور خيمه عشاير در شب نشان بيداري چشمان دلاور مردان و زنان عشاير اين سرزمين است و حيات وممات قلل سر به فلك كشيده  اين سرزمين وابسته به كوچ عشاير است درحقيقت زينت سرزمين ما وجود عشاير است. همه بر اين باورند كه هر جا ستون خيمه عشاير برپاست آنجا پرچم و بيرق امنيت پايدار درحال وزيدن است چشمان تيز بين وصياد عشاير بصورت شبانه روزي نگهبان و حارث مرزهاست و با توجه به ارتباط خوب عشاير با نيروهاي امنيتي و انتظامي انعكاس اخبار به لحظه صورت  مي پذيرد
*يكي از اصلي ترين برنامه هاي غرب در تمام دنيا نوعي يكسان سازي فرهنگي تحت عنوان جهاني سازي و سبك زندگي است .با توجه به اصالت خاص زندگي عشاير آنها چقدر دربرابر اين تهاجم فرهنگي ايستادگي و اصالت خود را حفظ كرده اند؟
عشاير با توجه به مشغله سنگين و بي وقفه كاري درطول شبانه روز در مقابل وزش بادهاي مسموم ضد فرهنگي واقعاً مصون مانده‌اند البته اصالت و حجب و حياي حاكم بر عشاير و شناخت اقوام از هم، و  افتخار به سربلندي  و عزت قوم و تبار خويش مانع از آن شده است كه عشاير  براحتي تسليم اين واردات مسموم غربي شوند.
* عشاير در دوران دفاع مقدس رشادتهاي بسياري از خود نشان داده‌اند اما اين رشادتها كمتر مورد ثبت و ضبط قرار گرفته  و آثار هنري در باره آنها بوجود آمده است برنامه شما در اين زمينه چيست؟
البته در دوران دفاع مقدس عشاير داراي گردان –تيپ و لشكر عشايري بودند و شهداي بزرگي را تقديم انقلاب نمودندكه اكنون بعنوان شهداي شاخص معرفي گرديده‌اند منتهي به علت عظمت مقام شهدا همه اقشار، افتخار دارند كه خود را منتسب به آن بدانند ما از سال گذشته جمع آوري خاطرات و تدوين زندگي نامه شهداء را شروع كرده ايم  سايتي هم به نام شهداي ايل راه اندازي نموده ایم و چند سالي است كنگره شهداي شاخص برگزار مي شود منتهي به علت محدوديت هايي هم كه داريم انشاء الله بتوانيم به امور اصلي سرعت بيشتري ببخشيم .
* لطفاً يك يا دو  مورد عيني (خاطره) از رشادتها و جوانمردي هاي عشاير را در زمان جنگ و يا پس از آن بيان كنيد؟
*ما   در گيلانغرب(يكي از شهرستانهاي استان كرمانشاه) روستاي گور سفيدسياه چادري داشتیم كه خانواده اي در آن زندگي مي كرد كه با هجوم بعثيون روبر شد و خانم خانه بنام فرنگيس حيدرپور به همراه دو نفر ديگر از اعضاي خانواده با تبر 4 نفر عراقي را اسير كردو خودش الحمدلله در قيد حيات است و تاریخ پر آوازه این مرز و بوم ثبت شده است.
*برادر چراغعلي بدرود از دامداران عشاير ملكشاهي ايلام به همراه شهيد كاظم فتحي زاده در اواخر جنگ در كوه هاي تنگ ترشابه  شمال  مهران با يك گردان عراقي درگير مي شوند كه بنده خود جسد بيش از ده نفر از   عراقي‌ها را كه به دست  این دو رزمنده  به هلاكت رسيده بودند را ديدم.