kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۸۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
رئيس سازمان انتقال خون ایران:

فرآورده‌های خونی تعرفه‌گذاری می‌شوند

رئیس سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه خون در کشور به عنوان کالای رایگان است و به همین دلیل بلای جان بیماران و سیستم درمانی شده است گفت: در طرح تحول سلامت به زودی خون و فرآورده‌های خونی تعرفه‌گذاری می‌شود.


به گزارش فارس، علی‌اکبر پورفتح‌الله در سمینار مدیریت مصرف خون بیماران، اظهار داشت: تهیه فرآورده‌های خونی و چرخه بیمارستانی در طب انتقال خون مطرح است اما مدیریت مصرف خون بر چرخه بیمارستانی تأکید دارد.
رئیس سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه  طب انتقال خون یک درمان حمایتی است و به عنوان یک روش مستقیم در درمان مطرح نمی‌شود، ادامه داد: متأسفانه طب انتقال خون آزمایشگاه ‌محور است و کمتر به فرآیندهای طب انتقال خون توجه دارد.
پورفتح‌الله تصریح کرد: در میان کشورهایی که بیشترین مصرف آلبومین را دارند ایران رتبه هشتم را دارد و ایتالیا بیشترین مصرف را داشته است. وی با بیان اینکه در کشور ما خون رایگان است و به همین دلیل بلای جان بیماران و سیستم درمانی شده است، گفت: امیدواریم در طرح تحول نظام سلامت اقداماتی انجام شود تا به زودی خون و فرآورده‌های خونی تعرفه‌گذاری و هزینه پروسه خون اخذ شود چرا که طبق مطالعات اقتصادی 5 برابر هزینه پروسه انتقال خون را در عوارض مصرف خون می‌پردازیم،  به همین دلیل است که می‌گوییم مدیریت مصرف خون صرفه اقتصادی دارد.
کمبود جدی ذخایر آهن در زنان کشور
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این نشست بیان داشت: پزشکان باید با استفاده از روش‌های جراحی نیاز به مصرف خون را کم کنند و تلاششان برای منعقد کردن خون ضمن اعمال جراحی را افزایش دهند و پس از عمل نیز متناسب با نیاز بیمار به گونه‌ای عمل شود که خون کمتر مصرف شود و حجم خون را در حد نرمال نگه دارند.
وی ادامه داد: از طرفی به دلیل ماهیت تغذیه در کشور و اینکه بسیاری از افراد به ویژه زنان با کمبود ذخایر آهن مواجهند باید به مصرف خون و نیاز کاذب آن توجه شود.
علیرضا زالی گفت: در تفاهمنامه‌ای که سازمان نظام پزشکی و انتقال خون منعقد کرده به سمت طراحی راهنماهای بالینی خون حرکت خواهیم کرد تا به گونه‌ای عمل شود که مصرف بهینه و متناسب خون جایگزین روش‌های فعلی شود.
 وی افزود: راهنماهای بالینی در  یکی، دو ماه آینده نهایی می‌شود و وضعیت فرایند خون در بیمارستان‌ها قابل پایش خواهد شد.