kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
از سوی پادشاه

نخست‌وزیر شکست خورده بحرین در انتخابات نمایشی مجدداً مأمور تشکیل کابینه شد!

پادشاه بحرین تنها چند ساعت پس از استعفای دولت، باز هم شیخ خلیفه بن سلمان نخست‌وزیر شکست خورده در انتخابات نمایشی را مامور تشکیل کابینه جدید کرد!


به گزارش خبرگزاری‌ها، شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه پس از استعفای دولت شیخ خلیفه بن سلمان، عمویش را بار دیگر مأمور تشکیل کابینه کرد.
نخست‌وزیر بحرین در اقدامی نمادین در پی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، استعفای کابینه‌اش را اعلام کرده بود.انتخابات پارلمانی بحرین که به دلیل تحریم مخالفان با اقبال بسیار اندکی روبرو شد، در دو مرحله و در تاریخ‌های 22 و 29 نوامبر (1 و 8 آذر ماه) برگزار شد تا 40 نماینده انتخاب شوند.در دور نخست انتخابات فقط 5 نماینده به پارلمان راه یافتند و 36 نماینده دیگر در دور دوم مشخص شدند. میزان مشارکت در انتخابات نمایشی بحرین حدود 30 درصد بود.
این در حالی است که حضور مردم در انتخابات همه‌پرسی تعیین سرنوشت که آن هم طی دو روز (30 آبان و 1 آذر ماه) برگزار شد بسیار گسترده بود. انتخاب مجدد کسی که در انتخابات هر چند نمایشی شکست خورده، به خوبی نمایشی بودن آن را به اثبات رساند.
واکنش آمریکا
انتخابات نمایشی بحرین در شرایطی برگزار شد که تمامی احزاب و جنبش‌های انقلابی به بیهوده بودن آن اعتراف کرده بودند، چرا که مردم هیچ استقبالی از آن به عمل نیاوردند، با این حال وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای برگزاری این انتخابات را به رژیم آل‌خلیفه تبریک گفت! نیروهای رژیم بحرین نیز برای انتقام‌گیری از عدم مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی، بار دیگر به روش سرکوبگری تظاهرات و تجمعات اعتراضی و همچنین حمله به نمادهای عاشورایی و تخریب آنها روی آوردند.نیروهای رژیم آل‌خلیفه روز یکشنبه به نمادهای عاشورایی در ده‌ها منطقه حمله کرده و تابلوهای مربوط به محرم را تخریب کردند.سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر در این باره اعلام کرد که حملات رژیم آل‌خلیفه به نمادهای دینی بحرین در سال جاری شامل تخریب بیش از 500 پرچم و نماد عزاداری در مناطق مختلف و حمله به 25 محل برگزاری مراسم ماه محرم است.از سوی دیگر شماری از فعالان بحرینی در اعتراض به حمایت لندن از رژیم آل‌خلیفه مقابل دفتر دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس تحصن کردند.تحصن‌کنندگان از دولت انگلیس خواستند تا از خواسته‌های عادلانه ملت بحرین حمایت کرده و از سیاست‌های خود در حمایت از رژیم آل‌خلیفه در این کشور دست بردارد.تحصن‌کنندگان پرچم‌های بحرین را در دست داشتند و با سردادن شعار، خواستار توقف حمایت انگلیس از آل خلیفه شدند. رژیم انگلیس از حامیان اصلی دیکتاتوری آل‌خلیفه محسوب می‌شود.