kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۰۶۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
از امروز آغاز می‌شود

«هفته انقلاب» در اعتراض به تبرئه فرعون مصر

نیروهای انقلابی در اعتراض به تبرئه فرعون مصر از امروز تظاهرات گسترده خود را به عنوان «هفته انقلاب» برگزار می‌کنند.


شاید هیچ اقدامی به اندازه این دو عبارت «من کسی را نکشتم» و «انتظار حکم تبرئه را نداشتم» نمی‌توانست انقلابیون مصری را به خشم بیاورد. این عباراتی بود که «حسنی مبارک» دیکتاتور مصر پس از تبرئه از کلیه جنایات خود به زبان آورد. مردم اکنون از خود می‌پرسند پس چه کسی انقلابیون را در سال 2011 قتل و عام کرد؟!
البته تبرئه «مبارک» قابل پیش‌بینی بود، چرا که دستگاه‌ قضایی مصر از وابستگان به رژیم آمریکایی مبارک هستند و نباید انتظار محاکمه وی در این دادگاه را داشت. اکنون مردم با وجود آگاهی از خطرات بار دیگر به خیابان‌ها و به ویژه «میدان التحریر» بازگشته‌اند.
در نخستین روز تظاهرات مردم چندین نفر کشته و شمار زیادی نیز زخمی شدند. پلیس مصر که وعده عدم به کارگیری خشونت را داده بود برای توجیه این اقدام اعلام کرد که معترضان به اماکن عمومی حمله کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد که موج جدید اعتراضات تازه شروع شده است.
در همین ارتباط جوانان و نیروهای انقلابی مصر با فراخوانی موسوم به «هفته انقلابی» از مردم خواستند که از امروز به مدت یک هفته تظاهرات میلیونی برگزار کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، هدف از این فراخوان محکوم کردن حکم تبرئه «مبارک» و دو پسر و نیز وزیر کشور رژیم او است. انقلابیون این حکم را خیانت به خون شهدای انقلاب 25 ژانویه می‌دانند.
نیروهای انقلابی در یک کنفرانس مطبوعاتی که با مشارکت حزب ‌الدستور، مصر قوی، جنبش جوانان 6آوریل و جوانان برای عدالت و آزادی و نیز مقاومت دانشجویی برگزار شد، اعلام کردند که جدول فعالیت «هفته انقلابی» اعلام خواهد شد. در همین ارتباط کمیته هماهنگی شهدای انقلاب نیز ضمن معرفی امروز به عنوان «روز خشم» خواستار تظاهرات علیه «مبارک» شد.
«ائتلاف زنان انقلابی مصر» نیز دیروز با صدور فراخوان برای تظاهرات مسالمت‌آمیز در برابر ساختمان دیوان عالی مصر، صف‌بندی و اتحاد انقلابی در برابر توطئه‌گران را خواستار شد. این ائتلاف هدف خود را «بازپس‌گیری انقلاب از دست غاصبان» اعلام کرده است.
دانشجویان چندین دانشگاه در مصر نیز در اعتراض به تبرئه «مبارک» دست به اعتراض زدند و احکام دستگاه قضایی این کشور را سیاسی خواندند. نیروهای پلیس مصر اما با حمله به تجمع دانشجویان دانشگاه اسکندریه چندین نفر را بازداشت و شماری را نیز روانه بیمارستان‌ها کردند.
واکنش‌های جهانی
صدور این حکم که بسیار «مضحک» بود در عرصه بین‌المللی نیز واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. مدیر کل سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق بشر ضمن انتقاد شدید از تبرئه «مبارک» اعلام کرد که نهاد قضائی مصر در طول دو هفته گذشته با اقداماتش تاریخ را دست‌کاری کرد.
هفته نامه آلمانی «اشپیگل» نیز در گزارشی با اشاره به صدور این حکم نوشت که ریشه‌های حکومتی با رویکرد نظامی و ارتباطات خانوادگی در مصر به قدری قوی است که همچنان روند دیکتاتوری در این کشور ادامه دارد. این هفته‌نامه ضمن پرداختن به جنایات دیکتاتور مصر اعلام کرد که طوری با «مبارک» رفتار می‌شود که انگار وی هیچ وقت رئیس‌جمهور نبوده تا خطایی مرتکب شود.
انقلابیون معتقدند که تبرئه «مبارک» راه را برای بازگشت این خانواده به قدرت باز می‌کند. یک منبع قضایي مصری این باور انقلابیون را تایید کرد و بیان داشت که «جمال مبارک» پسر دیکتاتور مصر می‌تواند برای انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر نامزد شود.
حال انقلابیون بار دیگر به خیابان‌ها بازگشته‌اند و به دنبال رقم زدن انقلاب دوم هستند. حال باید دید که «کودتای قضائی» مصر تا چه اندازه می‌تواند باعث انسجام گروه‌های داخلی شود؟!
داستان وقتی غم‌انگیزتر می‌شود که بدانید، وکیل مدافع فرعون مصر گفته مبارک قصد دارد ضمن «اعاده حیثیت» به دلیل زندانی شدن در این مدت، مطالبه خسارت هم بکند!