kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۰۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد شهادت آیت الله مدرس

راه مدرس در کلام راه‌بر انقلاب

سالگرد شهادت آیت الله سید حسن مدرس به نام روز مجلس نام گذاری شده است. به راستی این شهید سعید تاریخ ایران و اسلام چه ویژگی‌های عمده ای داشته است که در میان این همه رجال که مجلس به خود دیده است نام او بر تارک عالی ترین نهاد مردم سالاری دینی می درخشد .


مرور سخنان رهبر فرزانه انقلاب درباره شهید آیت الله مدرس می تواند جواب گویایی به این سوال بدهد .
در سال 1360 و به منظور گرامیداشت چهل و چهارمین سالروز شهادت آیت الله مدرس مراسم ویژه ای در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار می شود .
در این مراسم که جمع کثیری از اقشار مختلف مردم ، فرزندان شهید مدرس و گروهی از روحانیون شرکت داشتند پیام حضرت آیت الله خامنه ای که در آن برهه رئیس جمهور بودند قرائت شد .
بازخوانی بخش هایی از این پیام امروز و با گذشت نزدیک به 33 سال از آن تاریخ و نیز 77 سال از شهادت آیت الله مدرس ضروری می نماید .
در بخش هایی از پیام آیت الله خامنه ای که در روز 11 آذر 1360 در مطبوعات کشور منتشر شد آمده است ؛
 امروز که پس از ده ها سال آرمان بزرگ شهید مدرس یعنی حاکمیت نظام اسلامی در ایران تحقق یافته و نهال استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی بالنده و بارور شده است چهره درخشان بزرگ‌مردی که سیاست و دیانت را دوبازوی انسان کامل می دانست بیشتر و بهتر جلوه می کند.او به حقیقت نمونه کامل استقامت و اسطوره مقاومت و یکی از درخشان ترین چهره های مبارزه در تاریخ روحانیت و سیاست کشور ما بود .
مقاومت او در برابر دیکتاتوری و ایستادگی او در برابر سیل هجوم فرهنگ خارجی و مبارزات او علیه کفر و الحاد و تلاش پیگیر او در راه استقرار احکام الهی و فداکاری او در راه حفظ استقلال و شرف ملی و مذهبی در تاریخ مبارزات دینی و سیاسی کم نظیر است .
این روحانی مبارز و این خطیب توانا و این پیکار گر راه حق و عدالت از نخستین لحظه ورود به عالم سیاست تا آخرین لحظه حیات پربرکتش زبان گویا و برنده مردمی بود که بنا به تعالیم آئین آسمانی خویش نمی توانستند در برابر ظلم و اختناق ساکت بنشینند و دم برنیاورند و در چنان برهوتی که قدرت های خارجی به دست قزاق بی فرهنگی به نام رضا خان در کشور ما ایجاد کرده بودند تنها خروش خاموش نشدنی این مرد منبر و محراب بود که سکوت دهشتبار حاکم را می‌شکست و لرزه بر ارکان حکومت سرنیزه و کشتار رضا خانی می افکند.
مدرس به عنوان یک روحانی که از چشمه فیاض دین رهایی‌بخش و انسان ساز اسلام سیراب بود ، در انجام تکلیف الهی و شرعی خویش که مبارزه با ظلم و فساد و اختناق را در سرلوحه احکام خویش دارد تنها بودن را بهانه سکوت قرار نداد و چه بسا که در بسیاری از جریانات سیاسی کشور تنها یک فریاد مخالف بود که پرده خفقان حاکم را می درید و آن فریاد خروش دشمن‌شکن مدرس بود .
پرده سیاه ظلم را در سال هایی که حاکمیت رضاخان بر جامعه تثبیت می شد چه بسیار که تنها یک چهره و یک نور از هم می‌درید چهره نورانی و مقدس روحانی آزاده و مبارزی به نام سید حسن مدرس .
مدرس بحق افتخار جامعه روحانیت بخصوص در قرن حاضر و نمونه ای از مقاومت جامعه روحانیت در همه زمان ها است . فریاد او آشناترین فریاد مخالفت با استبداد و سلطه  بیگانگان به گوش مردم میهن ما است . و این فریاد را قدرت های خارجی و عوامل سرسپرده داخلی آن ها هیچ گاه نتوانستند خاموش کنند و نخواهند توانست .
25 سال پس از شهادت او به دست دژخیمان پهلوی در سال 1341 همین فریاد بود که در حوزه علمیه قم از سینه امام بزرگوارمان طنین افکن شد و در خرداد 1342 در سراسر این میهن اسلامی خواب ستمگران و طاغوتیان را برآشفت . پرچم مبارزه ای که شهید مدرس برافراشت هیچ گاه بر زمین نیفتاد . صفیر گلوله دشمنان خدا و خلق نتوانست این فریاد الهی را خاموش کند . چراغی که شهید مدرس فرا راه روحانیت و مردم بیدار کشور ما برافروخت،  هیچ گاه خاموش نگردیده و علیرغم توطئه های دشمنان اسلام و انسانیت این چراغ روز بروز روشن تر و پرفروغ تر شد و پرده ظلمت را درید و حاکمان مستبد و وابسته را رسوا ساخت و در نهایت بساط آنان را از این مرز و بوم برچید .
...شعار نه شرقی نه غربی که امروز در تظاهرات میلیونی مردم مسلمان و انقلابی ایران به گوش می رسد بازتاب فریاد تاریخی مدرس است فریادی که او در دوره اوج قدرت و سلطه بیگانگان از جان و دل برکشید و جمهوری اسلامی که حکومت منتخب اکثریت قریب به اتفاق مردم میهن اسلامی ما است پاسخ شایسته و سزاواری است از سوی مردم ایران به ندای آن بزرگ مرد تاریخ که در راه حاکمیت اسلام جان خویش را نثار کرد اما از آرمان اسلامی و انسانی خویش لحظه ای دست نکشید . اگر جسم او در میان ما نیست راه و آرمان او با ما است و در این راه میلیون ها هم وطن ما با شهید مدرس هماوایند که : « دیانت ما عین سیاست ما است و سیاست ما عین دیانت ما ...منشا سیاست ما دیانت ما است»