kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲

نان گران شد مسئولان نرخ‌های متفاوت اعلام کردند

در حالی که با مصوبه دولت نان حداکثر 30 درصد گران شده ولی مسئولان دولتی هر کدام درصدهای متفاوتی برای این افزایش قیمت اعلام کرده‌اند.


به گزارش منابع خبری، در شرایطی که شب دوشنبه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت سقف افزایش قیمت نان را 30 درصد اعلام کرد ولی ترکی معاون استاندار تهران از گرانی 34 درصدی نرخ نان خبر داد. نکته قابل تامل اینکه سازمان صنعت و تجارت استان تهران نیز با انتشار مصوبه استانداری تهران نرخ‌های جدید نان را با 40 درصد افزایش اعلام کرد.
اظهارات و درصدهای متفاوت مسئولان مذکور را ذیلا از نظر می‌گذرانیم:
اظهارات ترکی
در همین حال معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری تهران گفت: با اتحادیه‌های نانوایان درباره افزایش 34 درصدی قیمت انواع نان به تواق رسیدیم.
نعمت‌الله ترکی در حاشیه جلسه کارگروه تعیین قیمت نان گفت: این افزایش قیمت شامل تهران، ری، شمیرانات و پردیس می‌شود و با ابلاغی که از دهم آذر به فرمانداری‌ها صورت می‌گیرد، آنها در خصوص قیمت نهایی دیگر شهرستان‌های استان تصمیم‌گیری می‌کنند که به طور قطع این افزایش قیمت در دیگر شهرستان‌ها نسبت به تهران پایین‌تر هم خواهد بود.
وی افزود: نرخ آرد تا روز شنبه با قیمت گندم کیلوگرمی 465 تومان محاسبه می‌شد اما اکنون دولت گندم را به قیمت هر کیلوگرم 665 تومان در اختیار کارخانجات آرد می‌گذارد.
ترکی گفت: به طور قطع با افزایش قیمت گندم و آرد نرخ نان نیز افزایش می‌یابد و اگر نرخ تورم را هم به آن اضافه کنیم این قیمت از نرخ اعلامی هم بیشتر می‌شد، البته قیمت اعلامی جدید تا پایان سال 93 خواهد بود.
معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری تهران گفت: علاوه بر این، تصمیم گرفته شد 20 درصد واحدهای نانوايي به صورت دلخواه و آزادپز هر چهار مدل نان را در مناطق مختلف تهران به قیمت آزاد و با کیفیت بفروشند، اما یک نانوا نمی‌تواند همزمان دو نرخ داشته باشد.
ترکی افزود: در 15 روز آینده در این خصوص اطلاع‌رسانی بیشتری صورت می‌گیرد و مناطق مختلف نانوایی آزادپز را مشخص می‌کنیم.
اظهارات رئيس اتحادیه تولیدکنندگان نان
در همین حال رئيس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان با اشاره به مصوبه استانداری تهران گفت: براساس این مصوبه قیمت هر قرص نان سنگک 800 تومان، بربری 700 تومان، لواش 220 تومان و تافتون 400 تومان تعیین شده است، ضمن اینکه قیمت انواع نان فانتزی نیز به طور متوسط 30 درصد نسبت به دوره قبل از اصلاح قیمت افزایش یافته است.
به گزارش مهر، پیش از این، قیمت نان لواش 160 تومان، بربری 500 تومان، تافتون 300 تومان و سنگک 600 تومان بود. وی در تشریح افزایش قیمت انواع آرد سبوس‌گیری شده خاطرنشان کرد: قیمت آرد 18 درصد 830 تومان، آرد 15 درصد 815 تومان، آرد 12 درصد 800 تومان و آرد 21 درصد که در تولید انواع نان صنعتی به کار می‌رود، 845 تومان تعیین شده است.در همین حال، محمدجواد کرمی رئيس اتحادیه تولیدکنندگان نان صنعتی گفت: از روز دوشنبه قیمت نان بربری صنعتی 900 تومان، نان باگت 650 تومان، نان همبرگری 650 تومان و نان برکشن حدود 250 تا 260 تومان شده است.
اظهارات صادقی
یدالله صادقی رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز گفت: موارد مؤثر در قیمت نان علاوه بر قیمت آرد هزینه‌های تولید نان و از همه مهمتر هزینه‌های دستمزد است.
وی افزود: حدود 50 درصد از هزینه‌ها، شامل دستمزد، بیمه، مزایای کارگران، انرژی مصرفی و میزان سود برای سرمایه‌گذاری نانوا است که به قیمت آرد و نان اضافه می‌شود.
صادقی گفت: مبانی قیمت‌گذاری نان براساس قیمت تمام شده است و هرگز در پی لحاظ کردن حداکثرها در قیمت‌گذاری‌ نبودیم و حداقل‌ها را در نظر گرفتیم.وی افزود: اگر نرخ نان براساس نرخ تورم، سود نانوا و دیگر عوامل موثر تعیین می‌شد، قیمت نان بسیار بالاتر از این بود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: نان کالایی است که قیمتش به دلیل یارانه دولت پایين‌تر از بقیه کالاهاست و افزایش قیمت آن روی قیمت دیگر کالاها تاثیر نخواهد گذاشت.
اما همزمان با اظهارات صادقی، سازمان متبوع وی جدول نرخ‌های جدید نان را با 40 درصد افزایش به شرح زیر اعلام کرد: نان بربری 700 تومان، سنگک 800 تومان، تافتون و لواش گردان 225 تومان و تافتون سنتی 425 تومان.