kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۰۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱

ساخت صندوق‌های داخل ضریح مطهر امامین کاظمین (ع) در مشهد

مدیر ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی گفت: ساخت صندوق‌های داخل ضریح‌های مطهر حضرت امام موسی ابن جعفر(ع) وحضرت امام جواد (ع) درمشهد پایان یافت.


جعفر دهنوی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ساخت این صندوق‌ها که از آذرماه 1391 آغار شده قراربود طی 18 ماه به اتمام برسد اما به دلیل تغییر در طرح‌ها و طراحی‌های خاتم روی صندوق‌ها، این کار با تاخیر هفت تا هشت ماهه انجام شد.
وی اظهارکرد: این صندوق‌ها از نظر نوع طراحی و خاتم کاری‌ها در نوع خود کم نظیر است، بطوریکه 45 مترخاتم کاری با دست بر روی آنها انجام شده است.
وی با بیان اینکه خاتم کاری صندوق‌ها در کارگاه خاتم کاری امامزاده سید محمد گنبد خشتی در جوار حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) انجام شده است، افزود: چارچوب صندوق‌ها نیز طی دو ماه در استان فارس ساخته شده و برای خاتم کاری به مشهد انتقال یافته است.
دهنوی گفت: خاتم کاری مزبور تلفیقی از خاتم برنج، چوب و استخوان شتر است و هر سانتی مترمربع آن مرکب از 170 قطعه سیم، چوب و استخوان است و در کل خاتم کاری انجام شده
38 میلیون قطعه از آنها به کار رفته است.
وی جنس این صندوق‌ها را از ساج با ماندگاری دست کم 500 تا 700سال عنوان کرد و افزود: خطوط قرآنی نقش بسته بر اطراف این صندوق‌ها از نظر اعراب و معانی توسط کارشناسان خط طی دو مرحله بررسی و در صورت نیاز اصلاح شده است.
وی اظهارکرد: این صندوق‌ها پس از رونمایی در سالن نمایشگاه‌های دائمی آستان قدس رضوی به حرم‌‌های مطهر امامین کاظمین (ع) منتقل می‌شوند.