kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۹۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۹
در بزرگداشت شاعر نام‌آور انقلاب اتفاق افتاد

یادآوری جفای شبه روشنفکرها به «قیصر امین‌پور»

پس از گذشت هفت سال از درگذشت قیصر امین‌پور، دوستان نزدیک وی هنوز هم از جفای شبه‌روشنفکرها به این شاعر متعهد سخن می‌گویند.

سرویس ادب و هنر-

آیین بزرگداشت شاعر نامدار معاصر، مرحوم  «قیصر امین‌پور» دیروز با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب برگزار شد. در این مراسم که در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، شخصیت‌هایی چون غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌الاسلام محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، سیدعلی موسوی گرمارودی، جواد محقق، محمدرضا ترکی و جمعی دیگر از اهالی فرهنگ و ادب حضور داشتند.
غلامعلی حداد عادل در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: ایرادهایی که نوپردازان بر شعر کهن می‌گرفتند و کهن‌سرایان بر شعر نو وارد می‌کردند، در شعر «قیصر امین‌پور» دیده نمی‌شود. یعنی زبان شعر کهن وی زبان فصیح، معیار و امروزی بود و از نظر مضمون نیز تقلیدی کورکورانه از شعر قدمایی نبود. همچنین ابتکار و نوآوری در تک تک اشعار قیصر دیده می‌شود و مهم‌تر از زبان و بیان شعر قیصر اندیشه شعر وی است.
وی با تأکید بر اینکه شعر قیصر امین‌پور، شعر انقلاب، دفاع مقدس و درد و رنج‌های مردم بود، ادامه داد: ما در هیچ کدام از شعرهای قیصر، بی‌ایمانی نمی‌بینیم و در تمام ابیات وی تعالی جریان دارد. قیصر یک متفکر بود که تفکر خود را با هنر و شعرش بیان می‌کرد. رمز ماندگاری قیصر در این است که ذره‌ای بی‌اخلاقی در اشعار وی وجود ندارد و شعر وی شعر متفکرانه است.
مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی هم گفت: شعر قیصر امین‌پور حاکی از شور انقلابی جوانان این مرز و بوم بود که از خون خود برای به ثمر نشاندن انقلاب گذشتند.  محمدرضا ترکی شاعر و از دوستان نزدیک قیصر امین‌پور هم در این مراسم گفت: ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که بسیاری از شعرا و هنرمندان پیش از مرگ مرده‌اند و حیاتی ندارند ولی اشعار امین‌پور زنده است و احساس می‌کنیم اشعارش حیات دارد. وی افزود: قیصر از مطرح شدن و جنجال می‌گریخت ولی عده‌ای در حق وی ناجوانمردی کردند؛ گفتند امین‌پور شاعر بیلبوردی است، شعرش در کتاب‌های درسی است و ... و تمام اینها عامل موفقیت وی شده است و این برخلاف سلوک امین‌پور است.
ترکی تصریح کرد: امین‌پور زنده است چون اندیشه وی زنده است و سبک شعری وی که خود پایه‌گذار آن بود تداوم دارد و در میان شعرا در حال تکرار شدن است. تصور می‌کنم که این محبوبیت‌ها در دست انسان‌ها نیست و خداست که عزت را به هر کسی بخواهد می‌دهد و به نظرم بزرگان باید در جست‌وجوی راز محبوبیت امین‌پور باشند.  قهرمان سلیمانی معاون امور پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم گفت: امین‌پور سخنگوی فرهیخته نسل ماست.
در این مراسم همچنین سیدعلی موسوی گرمارودی و جواد محقق نیز درباره شعر و زندگی قیصر امین‌پور سخنرانی کردند.