kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۴۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷
معاون اجرایی رئیس‌جمهور:

جایگاه واقعی خود را در کیفیت کسب نکرده‌ایم

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اعلام کرد که با وجود تمام موفقیت‌ها، هنوز نتوانسته‌ایم به جایگاه واقعی خود در امر کیفیت برسیم.


به گزارش خبرگزاری‌ها، محمد شریعتمداری در مراسم روز ملی کیفیت با بیان اینکه از سال 1380 تاکنون که جایزه ملی کیفیت درنظر گرفته شد کشور به موفقیت‌های ناچیز اما تأثیرگذاری دست یافته گفت: با وجود تمام آن موفقیت‌ها هنوز نتوانسته‌ایم به جایگاه واقعی خود در امر کیفیت برسیم.
وی افزود: در برخی از زمینه‌ها مدیریت سیاسی جمهوری اسلامی نمی‌تواند دفاع جانانه‌ای از تولید خودرو داشته باشد که این مسئله به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی کشور است و از سوی دیگر آنگونه که مصرف‌کنندگان ارزیابی می‌کنند نمی‌توانیم دفاع جانانه‌ای را از خود داشته باشیم.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی نمی‌تواند درخصوص بهره‌وری آب دفاع جانانه‌ای داشته باشد، اظهار کرد: درحال حاضر کیفیت در بهره‌وری از آب مطلوب نیست و باید در این زمینه قدم‌های تندتری برداشته شود.
شریعتمداری گفت: درحال حاضر ایران در تولید مسائل علمی قدم‌های غیرقابل انکاری را برداشته است، اما بهره‌وری مسائل آموزشی آن‌طور که باید باشد نیست و باید به این مسئله توجه ویژه‌ای شود.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت کیفیت در کشور اظهار کرد: مسئله کیفیت امروز از عرصه صنعت و اقتصاد خارج شده و در عرصه سیاست و روابط بین‌الملل دارای پایگاه ویژه‌ای شده است.
شریعتمداری با بیان این‌که روابط بین‌الملل در استاندارد و کیفیت تعریف می‌شود، گفت: اگر استاندارد و کیفیت رعایت شود می‌توانیم گام‌های بلندتری را در جهت توسعه کشور برداریم.
وی ادامه داد: رقابت، استاندارد و کیفیت تأثیر زیادی بر فقر، بهداشت عمومی، محیط زیست و غیره دارد به همین دلیل باید به این مسئله بسیار مهم توجه شود و به صورت یک گفتمان عمومی در بیاید.
شریعتمداری با تأکید بر اینکه در دنیای امروز قدرت سیاسی در سایه قدرت اقتصادی بیش از گذشته مقدر است، گفت: باید استاندارد و کیفیت را تا می‌توانیم رعایت کنیم تا قدم‌ها را در این خصوص سریع‌تر برداریم.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به جایگاه‌های مختلف کیفیت در دنیا، اظهار داشت: در ایران در این خصوص با مدل اروپایی شروع کردیم و این مدل را به عنوان مقدمه مورد توجه قرار دادیم.
شریعتمداری افزود: آنچه در این زمینه در ایران مورد نقاط ضعف به شمار می‌آید، مکانیزم اطلاعات و پیش‌سنجی اطلاعات است که اگر به این موضوع توجه نشود، تنها اسم کیفیت باقی می‌ماند و از داخل چیزی از آن باقی نمی‌ماند.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور سپس ادامه داد: سازمان ملی استاندارد باید از فعالیت‌های اجرایی فاصله بگیرد تا بتواند در مسیر ارزیابی و کنترل کیفیت گام بردارد.