kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶

لبنیات درآستانه گرانی مجدد قرارگرفت

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرآورده‌های لبنی گفت: در صورتی که کارخانجات شیرخام را کیلویی 1440 تومان خریداری کنند. حدود 36 درصد به قیمت تمام شده تولید آن افزوده می‌شود.


محمدرضا اسماعیلی درگفتگو با مهر با بیان اینکه مردم توان خرید لبنیات با قیمتی بیش از قیمت‌های فعلی را ندارند، اظهار داشت: باید دید دولت چه سیاستی راجع به این موضوع‌ اتخاذ می‌کند. درجلسه‌ای که بین مسئولان دولتی، دامداران و صنایع لبنی برگزار گردید، صحبت‌هایی شد که قیمت‌ شیرخام کیلویی 1440 تومان باشد و دولت مابه التفاوت آن را به دامداران  یا به کارخانجات صنایع لبنی بپردازد. وی با اشاره به اینکه هنوز تصمیمی گرفته نشده و همه چیز درحد صحبت بود، افزود: 70 درصد قیمت تمام شده تولید فرآورده‌های  لبنی وابسته به بهای شیرخام است و در صورتی که کارخانجات این محصول را کیلویی 1440 تومان خریداری کنند، حدود 26 درصد به قیمت تمام شده تولید آن افزوده می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری فرآورده‌های لبنی اضافه کرد: درحال حاضر شیرخام با کیفیت، با بار میکروبی زیر 100 هزار و چربی 3/2 درصد 1250 تومان از دامداران خریداری می‌شود.
اسماعیلی در رابطه با احتمال افزایش دوباره قیمت لبنیات، افزود: پیش از این نیز بهای این محصولات 15 درصد گران شده بود، ضمن اینکه قرار است ما با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی جلسه‌ای داشته باشیم، حرف‌های خود را به آنان منتقل و این مسائل را بررسی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت لبنیات به صلاح مملکت نیست، اضافه کرد: این محصولات سلامتی مردم را تضمین می‌کنند.
علاوه بر این، ما میان دامدار و مصرف‌کننده قرارگرفته‌ایم و درد هر دو گروه را می‌فهمیم، تولید باید برای دامدار صرفه اقتصادی داشته باشد که سرپا بماند.
در همین حال رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت وگو با فارس گفت: هیچگونه افزایش قیمتی برای لبنیات تا آخر امسال وجود نخواهد داشت.
باکری تصریح کرد: عدم افزایش قیمت لبنیات تا پایان امسال در تیرماه توسط معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به صراحت بیان شده است.
وی گفت: درتیرماه امسال افزایش 15 درصدی قیمت لبنیات اعمال شد و قرار نیست هیچگونه افزایشی هم حداقل تا پایان سال وجود داشته باشد.
دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ به اینکه پس اخبار احتمال افزایش قیمت محصولات لبنی با چه استدلالی بیان می‌شود، گفت: به هرحال دامداران و صنایع لبنی مشکلات اقتصادی خود را مطرح می‌کنند اما تصمیم گیرنده دولت است.
وی گفت: دامداران بنا به تحلیل‌های میدانی خود قیمت شیر را کیلویی 1440 تومان بیان می‌کنند و در دیگر سو صنایع لبنی هم با توجه به قانون عرضه و تقاضا قیمت 1250 تومان را برای شیر می‌پردازند و صنایع لبنی اعلام می‌‌کنند که اگر قیمت شیر کیلویی 1440 تومان باشد قیمت  تمام شده را افزایش می‌دهد.
دبیر انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: تصمیم‌نهایی با دولت است اما با توجه به اعلام قبلی احتمال افزایش قیمت تا پایان امسال وجود ندارد.