kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۵۵۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۸
گزارش کیهان از تلاش ناکام در برابر «وعده صادق»

نمایش درماندگی رژیم صهیونیستی / وزیر امنیت اسرائیل: مسخره و بی‌خاصیت بود

عملیات ناکام تروریستی رژیم صهیونیستی با استفاده از چندین ریزپرنده علیه پایگاه هشتم شکاری نیروی هوائی ارتش عمق لاف‌زنی این رژیم در برابر ایران را نشان داده است.
 
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
بامداد روز جمعه 31 فروردین‌ماه خبر‌هایی مبنی بر فعال شدن سامانه‌های پدافند هوایی شهر اصفهان علیه چند ریزپرنده در نزدیکی منطقه هوائی شهید بابایی (پایگاه هشتم شکاری) نیروی هوائی ارتش در رسانه‌ها مخابره شد. این خبر به سرعت در صدر مهم‌ترین اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت و تحلیل‌ها بر سر ابعاد و تاثیرات این حمله منتشر گشت.
فرمانده کل ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد؛ هیچ خسارتی گزارش نشده است
امیرسرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده ‌کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی درباره صدای انفجار در اصفهان، گفت: انفجار صبح جمعه در آسمان اصفهان مربوط به تیراندازی سامانه‌های پدافند ضد هوائی به شئ مشکوکی بوده که هیچ حادثه و خسارتی در پی نداشته است.
وی افزود: کارشناسان مربوطه در حال بررسی ابعاد موضوع می‌باشند که پس از دریافت نتیجه، مراتب را اطلاع‌رسانی خواهند کرد. در پی شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اصفهان، امیر سرتیپ دوم میهن‌دوست ارشد نظامی ارتش در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری گفت: این صدا مربوط به شلیک پدافند هوائی اصفهان به اشیای مشکوک بوده و هیچ خسارت و حادثه‌ای نداشته‌ایم.
حوالی ساعت ۴ بامداد دیروز، پدافند هوائی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان به گوش رسید. از همان ابتدا، بررسی‌های میدانی نشانگر این بود که کلان‌شهر اصفهان در وضعیت عادی قرار دارد. گرچه در همان دقایق آغازین این عملیات حقارت‌بار، با مقابله یگان‌های منطقه پدافند هوائی مرکزی کشور مستقر در اصفهان، شکست این پروژه صهیونیستی معلوم و مبرز گشته بود ولی پروپاگاندای رسانه‌ای اسرائیل و به‌خصوص عمله‌های رسانه‌ای آنان در رسانه‌های فارسی‌زبان ضد انقلاب سعی در بزرگ‌سازی این عملیات حماقت‌بار صهیونیست‌ها داشتند.
اسرائیلی‌ها به جان هم افتادند
در ساعات پس از این عملیات، سیاستمداران سرشناس اسرائیلی و رسانه‌های صهیونیست به سرعت به انتقاد از این عملیات پرداخته و آن را مسخره و ضعیف توصیف کردند.
در همین زمینه «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل در واکنش به عملیات ادعایی صهیونیست‌ها در اصفهان آن را «مسخره» نامید و با انتقاد از این حمله ریزپرنده‌ها، آن را ضعیف خواند. بعضی دیگر از تحلیلگران معنای کلمه مورد استفاده بن گویر را بی«خاصیت» برشمردند.
این موضع‌گیری بن گویر جدای از قبول مسئولیت ناخواسته این عملیات از سوی رژیم صهیونیستی، اختلافات داخلی شدید در کابینه اسرائیل را به وضوح نشان داده و نشانگر شکست این عملیات حتی در سطح رسانه‌های داخلی رژیم اشغالگر قدس است.
پیش‌تر نیز خبرگزاری راشا تودی نوشت: علی‌رغم اینکه ارتش اسرائیل اعلام کرده است که حمله ایران در پاسخ به هدف قرار دادن کنسولگری این کشور در دمشق، تلفات جزئی به بار آورده اما بن گویر در یک کلیپ ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده، می‌گوید: حمله ایران دو پایگاه نظامی اسرائیل را منهدم کرد و شمار زیادی از سربازان را کشت.»
این سایت در ادامه آورد: «اما مشخص نیست که آیا منظور از بن گویر این است که این سربازان در نتیجه حمله ایران کشته شده‌اند یا به طور کلی از کشته شدن سربازان ارتش از هفتم اکتبر صحبت می‌کند.»
وی افزود: «بعضی از فرماندهان ارتش و فرماندهان امنیتی و احزاب چپگرا خواهان نابودی امنیت اسرائیل به خاطر منافع انتخاباتی جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا هستند.»
یائیر لاپید رئیس معارضان کابینه اسرائیل در همین زمینه و در پاسخ به موضع جدید بن گویر عنوان داشت: هیچ وقت تا الان یک وزیر در کابینه امنیتی چنین لطمه سنگینی به امنیت کشور، وجهه و جایگاه آن نزده بود. بن‌گویر با یک توئیت یک کلمه‌ای نابخشودنی توانست اسرائیل را از تهران تا واشنگتن مضحکه و شرمنده کند.
معاریو: این چهار شگفت‌انگیز اسرائیل با تحریک ایران
اسرائیل را وارد هرج و مرج و سردرگمی کردند
روزنامه صهیونیستی معاریو در یادداشتی به قلم سرلشکر اسحاق بریک از فرماندهان ارشد سابق این رژیم عنوان داشت: نتانیاهو، گانتز، گالانت و هرزی‌ هالوی اسرائیل هنوز ماجراجویی با ایران را به پایان نرسانده‌‌، به دنبال ماجراجویی بعدی در اردوهای رفح هستند. آنها لحظه‌ای «روی کارشان آرام نمی‌گیرند» و به دنبال راه‌هایی برای پیچیده‌تر کردن اوضاع اسرائیل هستند تا جنگ تمام نشود. بریک در معاریو همچنین عنوان داشت: این چهار شگفت‌انگیز تصمیم گرفتند ایران را تحریک کنند و مستقیم وارد معادله هرج و مرج و سردرگمی‌شوند. آنها به هر طرف تیراندازی می‌کنند و شلیک‌هایشان به هیچ هدفی نمی‌خورند و برای حفظ حاکمیت خود به ایجاد این هرج و مرج‌ها ادامه می‌دهند.
خبرنگار اسرائیلی: مردم اسرائیل این حمله را 
به درد نخور می‌دانند
ژوتام کانفینو سردبیر و خبرنگار اسرائیلی با اشاره به سخره گرفتن حمله اسرائیل در بین شهروندان صهیونیست عنوان داشت: مردم اسرائیل این حمله را یک حمله به‌دردنخور می‌خوانند. تالی‌گوتلیو نماینده مجلس کنست اسرائیل که از حمله اسرائیل اظهار خوشحالی کرد و آن را باعث غرور و بازدارندگی دانست، مورد تمسخر و اعتراض شهرک‌نشینان قرار گرفت. افکار عمومی در رژیم صهیونیستی در پاسخ به وی عنوان داشته‌اند: چقدر تو احمقی، پاسخی از این کوچک‌تر و بی‌اهمیت‌تر امکان نداشت. فرماندهی جبهه داخلی حتی دستورالعمل‌ها را تغییر نداده (هنوز امنیت برنگشته)؛ فقط یک کوادکوپتر فرستادید، ایمیل‌هایی که من دریافت می‌کنم خطرناک‌تراند؛ دست از فریب و ظاهرسازی بردارید، دیگر هیچ چیزی خنده‌دار نیست؛ امثال شما احمق‌ها از ایرانی‌ها برای ما خطرناک‌تر هستید.
خبرنگار شبکه کان اسرائیل:
 به قلب خودمان (اسرائیل) شلیک کردیم!
یک خبرنگار شبکه کان رژیم صهیونیستی و پژوهشگر مرکز مطالعات امنیت داخلی این نوشت: فکر نمی‌کردم که می‌توانیم تنها با یک کلمه این چنین به تصویر دیگران از ما و به بازدارندگی‌مان لطمه وارد کنیم. به پای خود که نه، به قلب خودمان شلیک کردیم... بگذریم.
منشه امیر تحلیلگر صهیونیست:
بضاعت اسرائیل همین‌قدر است
منشه امیر تحلیلگر صهیونیست  نیز در زمینه عملیات ناموفق و حداقلی اسرائیل با اشاره به توان محدود این رژیم در برابر ایران عنوان داشته است: با توجه به همه محدودیت‌ها، این همه چیزی بود که اسرائیل می‌توانست؛ ما نمی‌توانیم همزمان در چند جبهه بجنگیم! اسموتریچ و بن‌گویر از این حمله اسرائیل ابراز ناخرسندی کردند؛ من هم نظرم همین است، جواب اسرائیل همسطح با حمله ایران نبود؛ اما اسرائیل اولویت‌های دیگری از جمله غزه و حزب‌الله لبنان دارد که می‌توانند اسرائیل را فلج کند.
مضحکه عام
رژیم صهیونیستی طی روزهای پس از عملیات غرورآفرین وعده صادق، با جنگ روانی و رسانه‌ای شدید علیه کشورمان، سعی در ایجاد وحشت و ترس در ایران داشت. رسانه‌های این رژیم و مقامات ارتش اسرائیل و همچنین کابینه جنگی این رژیم جعلی سعی در ایجاد جو روانی به واسطه تهدید حمله به ایران داشتند. گرچه این تهدید در دید افکار عمومی مضحک به نظر آمده و کوچک‌ترین تاثیری در سطح ملت ایران نداشت، قدرت بازدارندگی ایران موجب این شدن که حامیان غربی رژیم صهیونیستی مکررا با هشدار به سردمداران این رژیم، آنان را از هرگونه عملیاتی علیه ایران برحذر داشته و عدم پشتیبانی خود از اسرائیل را در صورت ادامه‌دار شدن تقابل با ایران و همچنین پاسخ ایران به حمله اسرائیل اعلام دارند.
در چنین شرایطی کابینه جنگی اسرائیل از یک‌سو، تحت فشار صهیونیست‌های افراطی برای پاسخ به حمله کشورمان قرار داشت و از سویی دیگر این رژیم با ترس از قدرت بازدارندگی ایران و همچنین تهدیدات مکرر مسئولان و فرماندهان عالی‌رتبه کشورمان رو‌به‌رو بود. عامل سومی که تصمیم‌گیری برای اسرائیل را دشوارتر و شرایط را برای این رژیم پیچیده‌تر کرده، فشار ابرقدرت‌های غربی به‌خصوص آمریکا بر این رژیم برای عدم واکنش به عملیات وعده صادق ایران و همچنین عدم گسترش درگیری شده است.
در همین زمینه شبکه خبری سی ان بی‌سی آمریکا نیز در روز سه‌شنبه با اشاره به جلسه روز دوشنبه 27 فروردین کابینه جنگی اسرائیل عنوان داشت: کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتنداری و انتقام علیه ایران قفل شده است.
این شبکه همچنین اظهار داشت: درحالی‌که اسرائیل وعده تلافی علیه ایران داده، اما از آنها خواسته شده تا خویشتنداری نشان دهد. جلسه دوشنبه کابینه جنگی پنج نفره اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو، بدون اظهار نظر در مورد اینکه آیا دولت به تعهد خود مبنی بر تلافی عمل می‌کند یا به درخواست‌ها از سوی رهبران بین‌المللی برای پاسخ سنجیده رضایت می‌دهد، به پایان رسید.  
در کنار سه عاملی که تصمیم‌گیری را برای صهیونیست‌ها دشوار و پیچیده کرده است، عوامل مهم دیگری نیز باعث استیصال و آچمز اسرائیل در صحنه شطرنج نبرد در منطقه غرب آسیا شده است. یکی از مهم‌ترین این عوامل، عامل اقتصاد جنگ و همچنین تاثیر گسترش درگیری‌ها به اقتصاد منطقه غرب آسیا و به طبع آن جریان جهانی تجارت است.
اسرائیل تحمل درگیری گسترده
فرسایشی و سطح بالا را ندارد
از یک‌سو نوع و مدل جنگی اسرائیل که مبتنی بر جنگ‌افزارهای غربی گران‌قیمت بوده و همچنین تکیه این رژیم به شیوه‌های غربی نبرد که مبتنی بر جنگ‌افزارهایی است که تحمل نبردهای فرسایشی را نداشته منجر به این است که دست این رژیم برای هرگونه حمله به کشورمان که منجر به درگیری گسترده، طولانی و همچنین در سطح بالا باشد بسته باشد.
غرب پای خود را کنار می‌کشد
یکی از اتفاقات ویژه در طی هفته گذشته، پس از پاسخ گسترده پهپادی و موشکی کشورمان به رژیم صهیونیستی، سلب هرگونه دخالت و مسئولیت از سوی غربی‌ها و اعلام مکرر عدم حضور آنان در هر اقدامی علیه کشورمان است.
در همین راستا، بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در زمینه عملیات رژیم صهیونیستی در اصفهان عنوان داشت: واشنگتن در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران مشارکت نداشته است. وزیر خارجه ایتالیا نیز ضمن اشاره به عدم هرگونه دخالتی از سوی آمریکا در حمله ناموفق رژیم صهیونیستی به کشورمان ابراز داشت: اسرائیل شب گذشته در لحظه آخر قصد خود را برای اقدام علیه ایران اطلاع داده است. 
وی همچنین اعلام داشت: آمریکایی‌ها به اسرائیل گفته‌اند که در این حمله مشارکتی نمی‌کنند.
تحلیلگر نظامی و سیاسی بلژیکی:
ایران حادثه دیشب را بیش از حد بی‌اهمیت می‌بیند
الیجا مگنیر تحلیلگر نظامی و سیاسی بلژیکی درباره  عملیات ناموفق اسرائیل در اصفهان عنوان داشت: ایران حادثه دیشب را بیش از حد بی‌اهمیت می‌بیند و آن را یک حمله نمی‌داند. هر کسی می‌تواند ۳ پهپاد کوچک را در هر جایی به هوا بفرستد، هرچند ایرانی‌ها نیز به سرعت آنها را ساقط کرده‌اند. در اسرائیل، مقامات به نتانیاهو می‌خندند که «این همان انتقامی است که وعده آن را داده بودی؟» این قضیه دیگر تمام شده است، زمان بازگشت به موضوع اصلی فلسطین است.
ظريف: با توجه به آتش‌بازی امروز در اصفهان
 رهبران جهان توجه خود را به پایان جنایات اسرائیل 
در غزه متمرکز کنند
محمد‌جواد ظریف وزير سابق امور خارجه کشورمان در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: نسل‌کشی در غزه بدون وقفه ادامه دارد. هیچ چیز نمی‌تواند توجه افکار عمومی جهانی را از جنایات اسرائیل منحرف کند.
وی افزود: اقدامات مستمر تجاوزکارانه اسرائیل علیه ایران، به‌ویژه حمله تحریک‌آمیز آن علیه اماکن دیپلماتیک ایران در سوریه، از سوی شورای امنیت ملل متحد مجازات نشد و لذا ایران را ناگزیر به اقدام حساب‌شده در دفاع مشروع نمود که تنها تأسیسات نظامی را هدف گرفت و برخلاف اسرائیل، آگاهانه از هدف‌گیری غیرنظامیان خودداری کرد.
ظریف خاطرنشان کرد: اکنون، با توجه به آتش‌بازی امروز در اصفهان، تمامی کشورها و رهبران جهان می‌بایست توجه خود را به پایان دادن به جنایات اسرائیل و به‌ویژه جنگ غزه متمرکز کنند. وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در شورای امنیت ملل متحد توسط ایالات متحده حرکتی کاملا در جهت اشتباه بود.
هاآرتص: حمله امروز به اصفهان
 نشانه نداشتن راهبرد در قبال غزه و ایران بود
روزنامه اسرائیلی ‌هاآرتص نیز در گزارشی عنوان داشت: حمله خاموش اسرائیل به اصفهان نشان داد که نتانیاهو هیچ راهبردی در قبال ایران و غزه ندارد.
عبدالباری عطوان: حمله مسخره اسرائیل
نشان‌دهنده به افول رفتن هیبت آن است
عبدالباری عطوان، تحلیلگر عرب مسائل منطقه و مدیر مسئول روزنامه القدس العربی درباره حمله روز جمعه به اصفهان نوشت: این حمله مسخره اسرائیل نشان‌دهنده به افول رفتن هیبت آن است
خبرنگار بی‌بی سی: موضع بن گویر 
یعنی کاری که اسرائیل انجام داد بی‌خاصیت بود
کسری ناجی خبرنگار رسانه بریتانیایی بی‌بی‌سی فارسی در سرزمین‌های اشغالی با اشاره به ترجمه‌های انجام شده درباره موضع بن گویر عنوان داشت: بهترین معنا برای این کلمه‌‌ای که بن‌گویر به کار برده، «بی‌خاصیت» است! یعنی اگر هم کاری شده، کاملاً بی‌خاصیت بوده است.
اگر این ادعا را که اسرائیل می‌خواسته کاری کند، بپذیریم؛ این اقدام به یک شکست تحقیرآمیز دیگر برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است.
دشمن ار تو سنگ خاره‌ای من آهنم
گرچه رژیم صهیونیستی سرمایه‌گذاری زیادی را برای بزرگ جلوه دادن این عملیات ناموفق مصروف داشته و گرچه پادوهای فارسی‌زبان آن در رسانه‌های ضدانقلاب در حالی که حتی سران صهیونیست به شکست و مسخرگی این حمله اشاره داشتند، سعی در موفق جلوه دادن این حمله و بازسازی بازدارندگی اسرائیل در برابر ایران دارند ولی با شروع روز جمعه 31 فروردین ماه، مردم اصفهان بدون کوچک‌ترین واکنشی به این حمله، روز تعطیل خود را در تفرجگاه‌های شهر اصفهان سپری کردند.
ویدئوی جالبی از همخوانی سرود ‌ای ایران توسط مردم در کنار پل تاریخی خواجو در روزهایی که آب زاینده‌رود مجددا در اصفهان جاری است در رسانه‌ها منتشر گردیده است. این زیباترین پاسخ مردم شهری است که در یک روز 370 شهید را برای ایران و انقلاب تشییع کردند.