kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۲

رشد حق بیمه و پرداخت خسارت طی 6 ماه گذشته

گزارش عملکرد بازار بیمه کشور در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 35/8 درصدی حق بیمه‌های تولیدی و رشد 19/3 درصدی پرداخت خسارت حکایت دارد.


به گزارش بیمه مرکزی، براساس آمارهای موجود از فعالیت شرکت‌های بیمه در شش‌ماهه نخست سال جاری، حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با 35/8 درصد رشد نسبت به نیمه اول سال گذشته به 97/8 هزار میلیارد ریال رسید.
همچنین سهم بخش غیردولتی از این مقدار به 53/5 درصد رسید و 46/5 درصد دیگر توسط بیمه ایران در تنها شرکت بیمه دولتی تولید شد.
براساس این آمار، تعداد بیمه‌نامه‌های صادره نیز در این مدت با 25/3 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود 21/7 میلیون فقره بود که سهم بخش غیردولتی از این تعداد 38/9 درصد است.
41/4 درصد حق بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص ثالث و مازاد و 25/4 درصد به بیمه درمان اختصاص داشت.
همچنین طی این دوره شرکت‌های بیمه نزدیک به 47/1 هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با نیمه اول سال قبل 19/3 درصد رشد نشان می‌دهد. 50/6 درصد از خسارت‌های بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران شده است.
شرکت‌های بیمه همچنین طی این مدت حدود 8/7 میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با شش ماهه نخست سال قبل 19 درصد رشد داشته است. 39/8 درصد از خسارت‌های بازار بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و مازاد و 32/9 درصد در رشته بیمه درمان پرداخت شده است.
طی این مدت، نسبت خسارت بازار بیمه معادل 48/2 درصد بود و در مقایسه با سال قبل 6/7 واحد کاهش نشان داد. از میان هفت شرکت بیمه‌ای که در این مدت سهم عمده از بازار بیمه داشتند (ایران، آسیا، دانا، البرز، پارسیان، معلم و کوثر؛ هر یک دارای سهم بالاتر از 3 درصد و در مجموع 82/9 درصد سهم از بازار)، نسبت خسارت دو شرکت بیمه دانا و ایران (به ترتیب با 52 و 51/2 درصد) بالاتر از این نسبت در بازار بیمه است.