kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه:

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل حامی تروریست‌هاست

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: گزارشگر ویژه سازمان ملل، تروریست‌ها را مدافعان حقوق بشر می‌خواند.


محمد جواد لاریجانی، که درنشستی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران سخنرانی میکرد، با بیان این موضوع که از حضور گزارشگر ویژه در ایران هراسی نداریم، گفت: راجع به نوع همکاری با احمد شهید 6 مشکل اساسی با وی داریم.
لاریجانی در تبیین این اشکالات اساسی توضیح داد: اشکال اول این است که تعیین گزارشگر ویژه توجیه می‌خواهد و آنها باید به ما بگویند که چرا به گزارشگر ویژه برای ایران نیاز است. به بیان دیگر، سازمان ملل و شورای حقوق بشر باید توجیه کنند در ایران چه اتفاقی افتاده که گزارشگر ویژه می‌خواهند؟
وی گفت: چرا برای ایران گزارشگر ویژه ضروری است اما برای کشورهای دیگر مانند عربستان نیست؟
وی اشکال دوم را موضع گیری گزارشگر سازمان ملل علیه ایران عنوان کرد و گفت: طبق نرم‌های گزارشگری باید در لحظه‌ای که فردی نقش گزارشگری دارد، علیه کشور دیگر موضع‌گیری نداشته باشد، ما نمی‌خواهیم احمد شهید با ما دوست باشد، حرف ما این است که وی  نباید در مقام گزارشگری علیه ایران موضع‌گیری سیاسی داشته باشد.
وی افزود: مشکل سوم این است که احمد شهید متد غربالگری ندارد، ما از روی سایت‌ها می‌فهمیم که چه چیزی به ما استناد داده شده، ما اصلاً نمی‌دانیم او چگونه غربال می‌کند و وقتی هم از او متدش را می‌پرسیم حرفی نمی‌زند.
وی اشکال چهارم را پرونده‌سازی علیه ایران دانست و گفت: این یک اقدام خلاف است و حتی در سیستم‌های حقوقی داخل کشورها هم نمی‌توانید دعوت عام کنید که هرکس از یک نفر پرونده دارد بیاید و او را به دادگاه بکشاند، اما احمد شهید با اعلام فراخوان عمومی و دعوت مردم ما به پایتخت‌های اروپایی خودش رسماً برای ما پرونده‌سازی می‌کند.
وی اشکال پنجم را حمایت از تروریسم دانست و گفت: احمد شهید متهمان تروریسم را مدافع حقوق بشر می‌خواند، ما یک بار فردی را که عامل بمب‌گذاری بود و خانه‌اش معدن اسلحه بود گرفتیم و اعدام کردیم اما آنها گفتند که این فرد مدافع حقوق بشر بوده و چون کرد بوده اعدام شده است !
این در حالی است که دفاع از تروریسم پیگرد بین‌المللی دارد.
وی اشکال ششم به احمد شهید را توهین به اسلام عنوان کرد و گفت: وی می‌گوید که به نظر من باید همجنسگرایی آزاد باشد در حالی که می‌توانست بنویسد اینگونه قوانین اسلام با فلان بند سازمان ملل مغایر است اما در مقام یک مجتهد می‌گوید به نظر من و در احکام اسلامی فتوا می‌دهد!
لاریجانی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که نباید مسئله حقوق بشر را تبدیل به یک مسئله جناحی سیاسی کنیم، آنهایی که سنگ حقوق بشر را به سینه می‌زنند به آزادی و استقلال ما علاقه ندارند.
محمدجواد لاریجانی در ادامه با اشاره به نقض قوانین ایران توسط بعضی از سران کشورهای خارجی که به ایران می‌آیند گفت: کاترین اشتون با حضور در ایران می‌خواست بگوید که ما قوانین کشورتان را قبول نداریم و با هر که دل‌مان بخواهد دیدار می‌کنیم، و گر نه می‌توانستند درخواست بدهند و از سوی قوه قضاییه و دولت مجوز دیدار صادر می‌شد و دیدار با هر شخصی که می‌خواست صورت می‌گرفت.
وی افزود: غربی‌ها آنگونه که می‌گویند با گزارشگرها خوب برخورد نمی‌کنند اما ما تا به حال 7 گزارشگر موضوعی را پذیرفته‌ایم و آنها با هر کسی که می‌خواستند هم دیدار داشته‌اند، در صورتی که اخیراً انگلستان و کانادا گزارشگران حقوق بشری را از سرزمینشان اخراج می‌کنند.
لاریجانی درباره ورود ایران به عنوان یک فعال حقوق بشری به صورت حرفه‌ای گفت: ما باید این زمینه را فراهم کنیم که کسانی که در زمینه حقوق بشر تحصیل می‌کنند بتوانند در آن زمینه فعالیت کنند همچنین تهیه سند حقوق بشر اسلامی خیلی دشوار نیست اما ظهور و اجرایی شدن آن بسیار مهم است که به راحتی صورت نمی‌گیرد.
دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشت: ما در دنیا بی‌خاصیت نیستیم و این بسیار مهم است. به عنوان مثال در سوریه که همه غرب دنبال این بودند که دولت آن را پایین بکشند و ما آن را به نفع منطقه نمی‌دانستیم باعث شدیم این پروژه ابتر بماند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بصیرت مسئله‌ای کلیدی برای دوران بشریت است گفت: این بصیرت مبتنی بر تفقه در دین است و این تفقه هم بی‌پایه نیست تفقه‌ای است که در مکتب اهل بیت (ع) تعریف شده است.
وی افزود: بصیرت سیاسی یکی از شاخه‌های مهم از این بصیرت است. انسان بصیر سیاسی انسانی است که فهم درستی از وضعیت خودش داشته باشد و بداند در هر وضعیت چه کاری باید انجام دهد و قیام به انجام  آن کار به اندازه و به موقع کند.
لاریجانی با بیان اینکه ما با موضوعات متعددی روبه‌رو هستیم گفت: ما باید تصویرمان از جامعه بر مبنای واقعیت باشد و بدون یک نقطه مرجع هم نمی‌توان واقعیات را به درستی درک کرد.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی با قیام یک نقطه مرجع دو دستاورد مهم داشت که یکی تجربه ملی و دیگری نهضت بیداری اسلامی است.
دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه عقلانیت سپهر عمل است و فضایی است که عمل را در آن توجیه می‌کنیم گفت: ما 35 سال است که تجربه عقلانیت در کشور را شروع کرده‌ایم.