kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۵۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

وزارت علوم به خاطر بردن آبروی افراد در قضیه بورسیه از کسی عذرخواهی نمی‌کند!

سرپرست وزارت علوم در نشست خبری ضمن پرداختن به اطلاعیه وزارت علوم راجع به بورسیه‌ها گفت: به نیلی گفتم پس از رای اعتماد برای ریاست دانشگاه تهران به عارف پیشنهاد دهد و اگر عارف قبول کند کار بزرگی در آموزش عالی است.


محمد‌علی نجفی ادامه داد: روند بررسی بورسیه‌ها را قانون مشخص کرده و اگر براساس قانون انجام شود، مشکلی پیش نمی‌آید.
وی تاکید کرد: وزارت علوم از چه چیزی عذرخواهی کند؟! حداقل 840 نفر شرایط استفاده از بورس را نداشته‌اند ولی استفاده کردند. حالا باید عذرخواهی هم بکنیم؟
سرپرست وزارت علوم اضافه کرد: در ارتباط با مدیران و مسئولان متخلف پرونده بسته نیست و از 3 مرجع تخلفات را بررسی می‌کنیم.
نجفی ضمن اشاره به معرفی وزیر پیشنهادی دولت به مجلس گفت: روحانی خواست تا مرا برای این سمت به مجلس معرفی کند ولی خودم بنابر دلایلی سر باز زدم !
وی ادامه داد: نیلی استاد برجسته‌ای است و نمایندگان مجلس نمی‌توانند از نظر علمی خدشه‌ای به وی وارد کنند. البته وی هیچ نقطه ضعف سیاسی هم ندارد.
سرپرست وزارت علوم در این نشست خبری تاکید کرد: به نیلی گفتم پس از رای اعتماد برای ریاست دانشگاه تهران به عارف پیشنهاد دهد و اگر عارف قبول کند کار بزرگی در آموزش عالی است.
نجفی در رابطه با روند بررسی بورسیه‌ها گفت: روند بورسیه‌ها را قانون مشخص کرده است و باید آزمون صورت بگیرد که اگر قانون را رعایت کنیم مشکلی به وجود نمی‌آید.
وی عنوان کرد: می‌گویند آزمون حذف شده و به جای آن مصاحبه علمی برگزار کردیم، هرچند از نظر دیوان محاسبات نمی‌توان مصاحبه علمی را جایگزین آزمون کرد ولی حتی با فرض اینکه مصاحبه علمی جایگزین شود هم برخی پرونده‌ها تخلف بوده‌ است.
نجفی گفت: وزارت علوم اعلام کرد که در ارتباط با موضوع بورسیه در هشت سال گذشته به خصوص در دولت دهم تخلفاتی بوده است که باید بررسی شود و هیچ مسئولی از این وزارتخانه نگفته که 3 هزار و 700 نفر بطور کامل تخلف کرده‌اند بلکه گفته‌اند بخشی از آنها تخلف است.
وی مدعی شد: بنابراین اینکه می‌گویند افراد را بدنام کرده‌ایم از طریق وزارت علوم نبوده است و اگر سایتی حرفی را مطرح کرده برداشت نویسندگان بوده و در مورد افراد هم اسم هیچ شخصی توسط مسئولان وزارت علوم اعلام نشده است.
این اظهارات سرپرست وزارت علوم در حالی صورت گرفته است که پیش از این بارها چه از سوی رئیس‌جمهور و چه از جانب مسئولان وزارت علوم اعلام شده بود که بورسیه‌های دولت‌های نهم و دهم یا آقازاده بوده‌اند، یا پرونده‌های آنها ناقص است و ... .بر فرض صحت مندرجات اطلاعیه اخیر وزارت علوم، آماری که در این اطلاعیه ذکر شده است، در تناقض آشکار با بخش زیادی از گفته‌های پیشین مسئولان وزارت علوم است.
نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت این است که بنابر آنچه که در اطلاعیه وزارت علوم پیرامون بورسیه‌ها آمده، بورس تنها 36 نفر لغو گردیده است، لذا واضح است که با خدشه‌دار شدن حیثیت بیش از 3 هزار و هفتصد نفر دیگر، وزارت علوم دولت یازدهم که آغازگر پروپاگاندای رسانه‌ای و مسبب اصلی توهین‌های یک‌ساله به قشر فرهیخته دانشگاهی است که باید از این قشر عذرخواهی رسمی نماید. درخوشبینانه‌ترین حالت، اگر بتوان با اغماض و مسامحه، پرونده بورسیه بیش از 36 نفر را دارای مشکل دانست، باز هم از میان 3 هزار و هفتصد نفر بورس شده، پرونده بیش از 3 هزار نفر بدون اشکال است که وزارت علوم به جهت آبروی ریخته شده این عده باید به‌طور رسمی از آنها عذرخواهی نماید. ضمن اینکه مدعی‌العموم نیز با توجه به تشویش اذهان عمومی صورت گرفته طی این یک سال و هتک حیثیت افراد، می‌تواند به این موضوع ورود پیدا کند و با عاملان آن برخورد قانونی کند.
سرپرست وزارت علوم در مصاحبه خود مدعی شده بود که هیچ‌یک از مسئولان وزارت علوم در انتشار اسامی بورس شدگان دخالتی نداشته‌اند، در حالی که علی غزالی، خبرنگاری که اسامی بورسیه‌ها را منتشر نموده بود، گفته است که مجتبی صدیقی، رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم اسامی را به وی داده است؛ غزالی حتی مکان تحویل اسامی را هم ذکر کرده بود !
نجفی با تکرار اشتباه مذکور در اطلاعیه وزارت علوم، به برگزاری مصاحبه علمی برای پذیرفته‌شدگان اشاره کرده و مدعی شده است که دیوان محاسبات برگزاری آزمون را محدود به آزمون کتبی و سراسری کرده است ! گفتنی است که اولا، مرجع تفسیر قانون، دیوان محاسبات نیست که نجفی به آن استناد کرده است، ثانیا مشخص نیست دیوان محاسبات در کدام نامه و یا در جواب چه استعلامی چنین پاسخی را ارائه کرده است، چرا که پرپیداست خود دیوان محاسبات به وظایف نظارتی خود آشناست و اقدام به تفسیر مواد قانونی نمی‌کند! جالب آن که نه در اطلاعیه اخیر وزارت علوم به شماره نامه دیوان محاسبات در این خصوص و تاریخ آن اشاره شده است و نه آقای نجفی در نشست خبری خودشان به این موضوع پرداخته‌اند، بلکه تنها به نقل قولی غیرمستند از دیوان محاسبات تمسک جسته‌اند! نانوشته پیداست که چنین اظهارنظرهایی بیشتر فرافکنی است تا توضیح مستند و قانع‌کننده ! البته نباید از نظر دور داشت که کل پروژه بورسیه‌ها، یک بازی سیاسی و در جهت مطامع حزبی و شخصی افراد خاصی مطرح و پیگیری شد.