kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۵

برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی در تونس پس از سقوط بن‌علی

اولین انتخابات پارلمانی تونس پس از سقوط زین‌العابدین بن‌علی، دیکتاتور مخلوع این کشور دیروز با مشارکت پنج‌میلیون واجد شرایط برگزار شد.


روز گذشته واجدان شرکت در انتخابات پارلمانی تونس از 7 صبح به وقت محلی پای صندوق‌‌های رأی رفتند تا 217 نماینده پارلمان این کشور مهم آفریقایی را برای 5 سال انتخاب کنند.
اکتبر 2011 اولین انتخابات سراسری تونس پس از انقلاب برای انتخاب اعضای شورای مؤسسان برگزار شد. در آن انتخابات اسلامگراهای جنبش النهضه پیروز شدند. انتخابات دیروز سرنوشت‌ساز خواهد بود زیرا این انتخابات زمینه ثبات را برای نهادهای دولتی و فضای عمومی کشور پس از انقلاب سال 2011 فراهم می‌کند. انقلاب تونس، جرقه انقلاب‌های دیگر در منطقه را زد.
قانون اساسی جدید تونس که در ژانویه تصویب شد، در مقایسه با اختیارات محدود نخست‌وزیر، اختیارات بیشتری را در اختیار پارلمان و دولت قرار می‌دهد.
به گزارش فارس، در این انتخابات شانس دو حزب «النهضه» و «نداء تونس» برای پیروزی نسبت به سایر احزاب بیشتر است. حزب النهضه که یک حزب اسلامگرا است حکومت را از آغاز سال 2012 تا اول سال 2014 به دست گرفته بود. حزب «نداء تونس» نیز متعلق به مخالفان و مسئولان سابق این کشور بوده و لائیک است. پیش‌بینی‌ها حاکی است، احتمالاً نتیجه این انتخابات به تشکیل یک دولت ائتلافی منجر خواهد شد، اگرچه شمار کرسی‌های حزب‌النهضه بیشتر خواهد بود.
اخراج سفیر آمریکا
از جمله حاشیه‌های مهم‌تر از متن! انتخابات پارلمانی روز گذشته تونس این بود که مردم این کشور وقتی مطلع شدند، سفیر آمریکا در یکی از حوزه‌های رای‌گیری  حاضر شده است، با رساندن خود به محل، وی را فراری دادند.
طبق گزارش‌های منتشر شده، مردم پایتخت تونس با سر دادن شعارهایی، مداخلات آمریکا در امور داخلی کشورشان را محکوم کردند.