kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۰۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲

ورود فاضلاب صنعتی و خانگی به رودخانه کارون و دز

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان درباره ادامه ورود فاضلاب خام به روخانه‌های استان به ویژه رودخانه‌های کارون و دز هشدار داد.


احمدرضا لاهیجان‌زاده گفت: در حال حاضر رودخانه‌های کارون و دز آب آشامیدنی نزدیک به 4 میلیون نفر را تامین می‌کنند و افزون بر آن نیز تامین آب بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی کشور که در استان خوزستان تولید می‌شوند از این رودخانه‌ها صورت می‌گیرد.
وی افزود: با این شرایط، فاضلاب انسانی و خانگی تعداد زیادی از روستاها به همراه تعدادی از شهرهای بزرگ به صورت خام و تصفیه نشده وارد کارون و دز می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: فاضلاب خام و تصفیه نشده حاوی انواع انگل‌ها، آلودگی‌های میکروبی، فلزات سنگین و ترکیبات آبی خطرناک است که این ترکیبات می‌تواند روی  آب آشامیدنی و محصولات کشاورزی آثار سوء داشته باشند.
لاهیجان‌زاده افزود: همچنین برخی از پتروشیمی‌های خوزستان، پساب خود را وارد رودخانه می‌کنند که موجب ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی در منطقه شده است.
وی گفت: پتروشیمی‌های بندر ماهشهر، فارابی و رازی از جمله این پتروشیمی‌ها هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت برای جلوگیری از ادامه روند سرریز فاضلاب پتروشیمی‌ها به رودخانه‌های استان، از طریق مراجع قضایی اقدام شده است.