kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۵۰۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۶
اعتراض نمایندگان به اظهارات مقامات دولت

ارتباط دادن استیضاح وزیر علوم با بورسیه‌ها نشان‌دهنده عدم پذیرش حق مجلس است

تعدادی از نمایندگان ملت در جلسه علنی دیروز نسبت به اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره بورسیه‌ها اعتراض کرده و اظهار داشتند: ارتباط دادن استیضاح وزیر علوم با بورسیه‌ها نشان‌دهنده عدم پذیرش حق نظارتی مجلس است.


عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق میان‌دستور گفت: ارتباط دادن چندباره استیضاح وزیر علوم به موضوع بورسیه‌ها نشان‌دهنده عدم پذیرش حق نظارتی مجلس است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اظهارنظر رئیس‌جمهور به ارتباط دادن چندباره استیضاح وزیر علوم با موضوع بورسیه‌ها نشان از عدم پذیرش حق نظارت مجلس و تداعی‌کننده ایجاد فشار به مجلس در فضای عمومی جهت جلوگیری از انجام وظایف قانونی به انفعال مجلس است. البته نمایندگان ملت این پیام را دریافتند و بر انجام تکالیف خود اصرار بیشتری خواهند ورزید و از حق مردم عزیز دفاع خواهند کرد.
مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای با اشاره به استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم اظهار داشت: صحبت‌هایی از قول رئیس‌جمهور در صدا و سیما نقل شد که قابل تشبیه به سخنان دوره قبل آقای احمدی‌نژاد بود که تأکید می‌کرد ما وارد منطقه ممنوعه شده‌ایم.
وی افزود: رئیس‌ جمهور شب گذشته در این سخنان اشاره کرد به اینکه اگر استیضاح وزیر علوم انجام شد به این دلیل بود که ما (دولت) نباید وارد بورسیه‌ها می‌شدیم.
نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر قرار باشد مدل برخورد بین دو قوه این‌گونه باشد که دلیل انجام استیضاح در مورد بورسیه‌ها بوده درست نیست و این مدل کشورداری نیست.
وی ادامه داد: حسن نیت در برخورد میان دو قوه بسیار اهمیت دارد و از رئیس‌ جمهور تقاضا می‌شود که برای حفظ صفا و صمیمیت میان دو قوه به این موارد توجه داشته باشد چرا که مجلس از حداکثر حقوق خود برای استیضاح یک وزیر استفاده کرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس جمهور خواهشمندیم روابط میان دو قوه را صحیح‌تر و سالم‌تر حفظ کند، همچنین از قول مشاور زنان و امور خانواده رئیس‌ جمهور نیز نقل شده بود که داشتن بیش از یک فرزند، عقلانی نیست این در حالی است که مجلس چندی پیش درباره افزایش نسل قوانینی را تصویب کرد، بنابراین باید میان دو قوه همصدایی و هماهنگی وجود داشته باشد.
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس نیز با بیان اینکه دانشگاه آزاد به مدرک معتبر تحصیلی کشور خدشه وارد می‌کند، گفت: توهین‌ها نمایندگان را از ایفای وظیفه نمایندگی خود باز نخواهد داشت.
وی با انتقاد از تلاش دولت برای قانون‌گریزی و گریختن از زیر نظارت مجلس اظهار کرد: مجلس در یک سال و نیم گذشته همواره تلاش کرده است با دولت هماهنگ باشد اما من متاسفم که هیأت‌رئیسه مجلس نسبت به توهین‌های صورت گرفته به مجلس راه سکوت را انتخاب کرده است.
نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: به سخره گرفتن مجلس شأن رئیس‌ دولت نیست؛ رئیس‌ جمهور محترم می‌توانستند در جلسه استیضاح وزیر سابق علوم شرکت کنند و اکنون نباید کاهلی خود را با تخریب مجلس جبران کنند.
وی با تأکید بر اینکه این توهین‌ها نمایندگان را از ایفای وظیفه نمایندگی خود باز نخواهد داشت بیان کرد: این تمسخر‌ها تا کی ادامه خواهد یافت؟ رئیس‌ جمهور بهتر است به مجلس آمده و در این باره توضیح دهند.
سلیمانی با توصیه به دولت برای پرداختن به وظایف اصلی خود به جای حاشیه‌پردازی گفت: تجربه نشان داده است که هرگونه حاشیه‌سازی از سوی رئیس دولت مانع انجام وظایف دولت می‌شود.
عدم تأثیرپذیری آیت‌الله مهدوی کنی
 از شرایط سیاسی جامعه
رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور دیروز  مجلس گفت: یکی از ویژگی‌های آیت‌الله مهدوی‌‌کنی دقت نظر وی در مسیر درست انقلاب بود و هیچگاه چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن دچار افراط و تفریط نشد و جو سیاسی بر وی غلبه نکرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی با اشاره به درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی اظهار داشت:‌ وی نمونه یک عالم انقلابی بود که دردمندانه به مسائل اسلام و مسلمین توجه داشت و با همه وجود در راه انقلاب تلاش می‌کرد.
وی ادامه داد: آیت‌الله مهدوی کنی همیشه در صراط مستقیم انقلاب که همان طریق ولایت فقیه بود گام برمی‌داشت و شخصیت مستقل و اخلاقی وی همگان را تحت تأثیر قرار می‌داد.
اعمال مجرمانه نسبت به آمر معروف
قابل تخفیف و تعلیق نیست
با تصویب نمایندگان مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر کنند قابل تعویق، تخفیف و یا تعلیق نیست.
در جلسه علنی دیروز نمایندگان مواد دیگری از طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را بررسی و به تصویب رساندند.
با نظر مثبت نمایندگان مجلس، ماده 7 طرح مذکور به تصویب رسید که به موجب آن مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر کنند قابل تعویق، تخفیف و یا تعلیق نیست.
در جلسه علنی دیروز حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی نماینده‌ مردم قزوین در تذکری شفاهی اعلام کرد: باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از تحریم‌ها به دلایل واهی اعمال شده‌اند، از این رو مذاکره‌کنندگان ایرانی باید مواظب باشند تا برای چندمین بار از یک سوراخ گزیده نشوند.
مهرداد بذرپاش نماینده تهران در مجلس نیز با انتقاد از روش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: روش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، آمریکا را دچار خطای محاسباتی می‌کند و ما همواره گفته‌ایم که موافق توافق خوب و مخالف توافق بد هستیم.
استفاده متوازن از بودجه عمومی دولت
 برای رفع محرومیت از مناطق محروم
نمایندگان در جلسه علنی دیروز  طرح استفاده متوازن از بودجه عمومی دولت برای رفع محرومیت از مناطق محروم را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، در راستای تحقق اصل 48 قانون اساسی و سیاست‌های کلی و برای حصول به اهداف چشم‌انداز و به‌منظور استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت، دولت مکلف شد در توزیع منابع عمومی و یارانه سود تسهیلات به نحوی عمل نماید که فاصله شاخص برخورداری شهرستان‌های کمتر از سطح متوسط کشور در شاخص‌های زیر، سالانه حداقل 10 درصد به سطح متوسط کشوری نزدیک شود.
همچنین بدین منظور دولت مکلف شد سه درصد از اعتبارات بودجه عمومی دولت را در قالب ردیف مشخص تحت همین عنوان تعیین کند و طی جدولی که در آن سهم هر استان براساس شاخص‌های نرخ بیکاری، آب شرب شهری و روستایی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، بهسازی روستاها، راه و زیرساخت‌های جاده‌ای، سرانه‌های عمران شهری و درآمد شهرداری‌ها مشخص می‌شود، در قانون بودجه درج کند.
وکلای ملت مقرر کردند سهم هر شهرستان برای بهبود شاخص‌های مذکور همراه با دستورالعمل توزیع پروژه‌ها و طرح‌های موارد فوق همزمان با ابلاغ اعتبارات استانی توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به استان ابلاغ می‌شود تا با تصویب کمیته برنامه‌ریزی شهرستان به طرح‌ها و پروژه‌های موضوع شاخص‌های فوق اختصاص یابد.
نمایندگان با 148 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از 200 نماینده حاضر در جلسه جزئیات طرح مذکور را مصوب کردند.
استماع گزارش سانحه سقوط جت ‌فالکن فلایت‌چک
در بخش دیگری از جلسه علنی دیروز، نمایندگان گزارش کمیسیون عمران خانه ملت مبنی بر بررسی سانحه سقوط جت ‌فالکن فلایت‌چک سازمان هواپیمایی کشوری در آب‌های جزیره کیش در تاریخ 12 اسفند 1392 را استماع و بررسی کردند.
در بخشی از این گزارش آمده است: طبق دستورالعمل‌های سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری و به منظور تأمین ایمنی پرواز تجهیزات کمک ناوبری در مسیرهای پروازی و همچنین فرودگاه‌های کشور در دوره‌های زمانی مشخص و انجام چک‌های پروازی توسط هواپیمای فالکن مجهز مورد کنترل قرار می‌گیرد.
در ادامه این گزارش تاکید شده است: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی امر در کشور 2 فروند هواپیمای جت ‌فالکن را به این منظور اختصاص داده است که یکی از این هواپیماها در تاریخ 12 اسفند 92 و در حین انجام مانورهای چک پروازی دچار سانحه شد و با سقوط در آب‌های جزیره کیش تمامی 4 سرنشین آن جان خود را از دست دادند.
در گزارش نمایندگان تصریح شده است: لازم به ذکر است این دومین سانحه سقوط هواپیماهای کنترل پرواز از سال 1377 می‌باشد در سانحه قبلی که در شهرستان رشت به وقوع پیوست رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به همراه دیگر سرنشینان هواپیما جان خود را از دست دادند، از این رو این گزارش در راستای اجرای ماده 49  آیین‌نامه داخلی مجلس تهیه شده و در ادامه نتایج بررسی‌های انجام شده تقدیم می‌گردد.
نمایندگان ملت ادامه داده‌اند: هواپیمای مزبور به‌رغم وجود سوابقی از نقص فنی مورد اشاره در گزارش مکتوب سازمان بازرسی کل کشور از قبیل ایراد در عملکرد موتور و عدم تجهیز به خلبان اتوماتیک، مجوز پرواز را اخذ کرده و از فرودگاه مهرآباد به مقصد کیش حرکت کرده است.
در این گزارش همچنین تصریح شده است: اگرچه سازمان هواپیمایی کشوری پس از این سانحه با اخذ مجوز از شورای‌عالی امنیت ملی جهت استفاده محدود از هواپیمای فلایت‌چک خارجی نسبت به بررسی و تست تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه‌ها و مسیرهای پروازی اقدام نموده است اما براساس اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمای جت ‌فالکن 2 هزار موجود باید حداکثر تا پایان مرداد ماه برای کنترل سامانه‌های فلایت چک تجهیز و عملیاتی گردد ولی تاکنون گزارشی مبنی بر انجام موضوع واصل نگردیده است.