kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۶
با امضای نمایندگان کلید خورد

طرح تحقیق و تفحص مجلس از واردات بنزین بی‌کیفیت

طرح تحقیق و تفحص از واردات بنزین که به امضای جمعی از نمایندگان رسیده است تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد و از سوی هیئت رئیسه نیز به کمیسیون تخصصی (انرژی) ارجاع شد.


حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی خانه ملت در گفت‌وگو با فارس،‌ از تحویل درخواست تحقیق و تفحص از وزارت نفت و نهادها و ادارات مرتبط مانند سازمان محیط زیست، استاندارد و .. پیرامون بنزین وارداتی و بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها به هیئت رئیسه مجلس با 10 امضا خبر داد. وی با اشاره به جلسه روز سه شنبه برخی از مقامات پیرامون بنزین‌های وارداتی و پتروشیمی در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه اسناد مربوط به عدم آلودگی بنزین‌های پتروشیمی و همچنین کیفیت پایین بنزین وارداتی ارائه شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین با بیان اینکه نمایندگان به دنبال حفظ حقوق و سلامت مردم هستند، تصریح کرد: با توجه به برخی مباحث پیرامون بنزین پتروشیمی، تحقیق و تفحص پیرامون آن را کلید زدیم؛ البته این تحقیق و تفحص شامل بررسی کیفیت بنزین وارداتی هم می‌شود.
موسوی‌نژاد همچنین گزارش وزارت نفت و سازمان محیط زیست درباره آلودگی بنزین پتروشیمی را سیاسی خواند و از تمامی مقامات ذیربط درخواست کرد آرامش جامعه را با اظهارنظرهای غیرکارشناسی بر هم نزنند.
بنزین‌های وارداتی از استاندارد برخوردار نیست
در متن تقاضای نمایندگان آمده است: براساس اسناد موجود وزارت نفت در رسانه‌ها اعلام کرده است با واردات بنزین یورو 4 و همچنین توزیع آن در تهران و کلان شهرها، هوای این شهرها پاک شده است. لیکن طبق بررسی‌های اولیه، بنزین وارداتی نه تنها از استاندارد یورو 4 برخوردار نیست، بلکه در برخی موارد از موادی ترکیب و تشکیل شده است که سال هاست اجازه توزیع آن در هیچ کشوری داده نمی‌شود.
بر اساس این طرح سند رسمی کلیه خریدهای بنزین از نظر قیمت و فروشندگان،  گزارش کیفیت (آنالیز) بنزین خریداری شده کیفیت بنزینی که در این مدت در کلان شهرها توزیع شده است، عملکرد سازمان محیط زیست استاندارد و امثال آن در ارتباط با واردات بنزین در این دوره، خریدهای در حال انجام و در صورت نیاز کنترل محموله به محموله از بعد نظارتی و کسب اطلاعات از سازمان‌ها و مراکز کنترل‌کننده کیفیت و تاکید بر انجام وظایف دقیق آنها تا حصول اطمینان از واردات بنزین با حداقل استاندارد یورو 4، رسیدگی به اطلاعات فنی مربوط به مشخصات بنزین و اطلاعات هوای کلان شهرها در سال‌های گذشته که در سازمان محیط زیست ناپدید شده است تهیه گزارش از وضعیت فعلی بنزین تولید داخل و مقایسه آن با بنزین وارداتی بررسی خواهد شد.
تقاضای پشتیبانی و حمایت از مهندسین مبتکر و متعهد داخلی و گزارشی از وضعیت آنان و نوع برخورد نهادها و وزارتخانه‌های مربوطه با آنان و رسیدگی به گزارشات خلاف واقع وزارت نفت و سازمان محیط زیست به دلیل سیاسی کردن موضوع در سطح جامعه مبنی بر اینکه «اگر سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی اثبات نشود کسانی که به شایعات دامن زدند باید پاسخگو باشند» دو مورد دیگری است که در طرح تحقیق و تفحص نمایندگان به چشم می‌خورد.
به گزارش فارس ادعای یک ساله برخی دولتی‌ها علیه بنزین تولید داخل و باز کردن راه واردات بنزین بی‌کیفیت خارجی را به مرحله حساسی رساند، به نظر می‌رسد به تدریج بیژن زنگنه و معصومه ابتکار به علت اتهامات نادرست به کیفیت بنزین پتروشیمی، باید خود را برای حساب‌کشی آماده کنند.