kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳

نمایندگان مجلس:آمارهای اشتغالزایی دولت غیرواقعی است

دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمارهای مقامات دولتی درباره اشتغالزایی را صحیح ندانستند.


یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به گفته‌های اخیر مقام‌های دولتی مبنی بر اینکه 400 هزار شغل ایجاد شده است، گفت:  400 هزار شغل ایجاد شده است اما از سوی دیگر یک میلیون نفر از کار بیکار شده‌اند. الیاس نادران در گفت‌وگو با میزان، آمارهای اعلام شده از سوی دولت از جمله نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال 400 هزار شغل را شوخی دانست و افزود: نباید زیاد این آمار‌ها را جدی گرفت، بین ناخالص شاغلین هر دوره و خالص تعداد شاغلان هر دوره باید تفاوت قائل شد، گفته‌های نوبخت و دیگر مسئولان ناظر به شاغلان جدیدی است که متقاضی کار هستند و فرصت پیدا کردند کاری بر حسب تعریف وزارت کار، پیدا کنند.
وی ادامه داد: اما در همین دوره تعدادی بودند که به دلایل مختلف خارج، بازنشسته، اخراج، از کار افتاده و بیکار شدند و طبق تعریف وزارت کار شاغل نیستند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: ناخالص افرادی که در 12 ماه گذشته وارد بازار کار شدند 400 هزار نفر بوده اما در ازای آن بیش از یک میلیون نفر بیکار شده‌اند.
نادران افزود: خالص شاغلان حوزه اقتصاد کشور در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی بیش از 600 هزار نفر منفی است، به همین دلیل است که اعلام شده بر اقتصاد ایران رکود حاکم است و یکی از شاخص‌های اساسی رکود حاکم بر اقتصاد ملی تغییرات شاغلان بخش‌های مختلف است و هنوز خالص تغییرات مثبت نشده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در 24 ماهه منتهی به سه ماهه سال 92 که کشور دچار تحریم‌ بوده و دوره سختی به لحاظ تحریم بانک مرکزی و آشفتگی بازار ارز و در نتیجه انتشار آن در حوزه‌های مختلف اقتصادی ایجاد کرده، به طور طبیعی تولید ناخالص ملی در سه ماهه اول سال 92 به حداقل میزان در طول دوره‌های مشابه سال‌های قبل رسیده است.
نادران گفت: این امر به مفهوم اعمال کوتاهی در سیاست‌های اقتصادی نیست بلکه شوک خارجی به اقتصاد کشور است که تاثیر خود را گذاشته است.
وی تصریح کرد: به طور طبیعی وقتی بازار به ثبات نسبی برسد، وقتی سه ماهه به سه ماهه سال را ارزیابی و بازنگری می‌کنیم تغییرات مثبت می‌شود اما به مفهوم این نیست که به رونق رسیده‌ایم و کارخانه‌‌ها از ظرفیت ایجاد شده استفاده کرده‌اند و افزایش تولید داشته‌اند و اشتغال افزایش پیدا کرده و تولید ناخالص داخلی به سطح قابل قبول رسیده است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: به همین دلیل تردیدی ندارم اگرسه ماهه دوم سال 93 را با مدت مشابه سال گذشته خود مقایسه کنند این روند تغییرات مثبت معنی‌دار نخواهد داشت.
کاهش بیکاری حس نمی‌شود
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اشاره به اینکه مردم کاهش بیکاری را حس نمی‌کنند، گفت: اگر فرض کنیم که ۴۰۰ هزار شغل هم ایجاد شده باشد اما به طور قطع در مقابل، ۴۰ هزار نفر هم بیکار شد‌ه‌اند.
عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با تسنیم، درباره آمارهای نرخ بیکاری در جامعه گفت: آمار‌ها با واقعیت‌های جامعه متفاوت است. باید وضعیت جامعه به‌گونه‌ای باشد که مردم بدون در نظر داشتن آمار‌ها کاهش نرخ بیکاری را لمس کنند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در واکنش به ایجاد 400 هزار شغل در نیمه اول سال جاری گفت: مردم آنچه در جامعه به صورت عینی مشاهده کنند را باور می‌کنند نه آمارهایی که هر روز از زبان مسئولان نقل می‌شود. حتی اگر مسئولان بیان کنند نرخ بیکاری صفر است، زمانی که خانواده‌‌ها در اطراف خود جوان بیکار می‌بینند به این نتیجه می‌رسند که بیکاری مطابق آمار نیست.
مصری بیکاری را اصلی‌ترین مشکل کشور دانست و اظهار کرد تأخیر در سن ازدواج و افسردگی از عواقب بیکاری است. در حالت کلی ساختار و شاکله اقتصاد ما به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم به این زودی‌‌ها از بیکاری ر‌ها شویم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نگاه برای ایجاد اشتغال 4 میلیون و 500 هزار نفر بیکار فارغ التحصیل مناسب نیست. چرا که نظام دانشگاهی ما مدرک ارائه می‌کند که برای استخدام دولت مناسب است. یعنی فارغ التحصیلان هیچ‌گونه مهارتی ندارند. یعنی سیستم دانشگاهی مدرکی ارائه نمی‌کند که نیروی کار بتواند با آن جذب بازار کار شود.
 وی تاکید کرد: تولید منشأ اشتغال است با این آمار‌ها اشتغال درست نمی‌شود. زمانی که تولید رونق یابد اشتغال ایجاد می‌شود. حتی اگر فرض را بر درست بودن تعداد اشتغال‌های ایجاد شده بگذاریم، باید این را در نظر داشته باشیم که صد‌‌ها کارخانه به دلیل بدهی‌های بانکی تعطیل شده است. اگر 400 هزار شغل ایجاد شده باشد به راحتی می‌توان گفت بیش از 40 هزار نفر در مقابل آن بیکار شده‌اند.  مصری افزود: هنر در سیاست اشتغال این نیست که شغل ایجاد شود، بلکه باید مشاغل موجود حفظ شود. قطعا‌ آمار کارگران بیکار شده بیشتر از 40 هزار نفر در سال جاری است. هیچ کدام از آمارهای موجود در کشور متقن نیستند. چرا که منشا اطلاعاتی دقیق ندارند. در حال حاضر بانک اطلاعاتی بیکاران و شاغلان در کشور وجود ندارد.