kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۲
نماینده فائو به مناسبت روز جهانی غذا در تهران اعلام کرد

وجود 800 میلیون نفر گرسنه در دنیا

نماینده فائو در ایران با بیان اینکه 800 میلیون گرسنه شدید در دنیا وجود دارد، گفت: تولید محصولات غذایی جهت پاسخگویی به افزایش جمعیت جهان باید 60 درصد افزایش یابد.


سرج‌ناکوزی نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) طی مراسمی که دیروز به مناسبت روز جهانی غذا در تهران و در سالن همایش‌های وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد اظهار داشت: گمانه‌زنی‌های اخیر در خصوص مقوله گرسنگی نشان می‌دهد که نزدیک به 800 میلیون نفر در جهان از گرسنگی شدید رنج می‌برند بیش از نیمی از جمعیت جهان با شکل مختلف سوء تغذیه از جمله تغذیه ناکافی کمبود ریز مغذی‌ها و چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند بر همین اساس نیاز مبرمی به افزایش تولید محصولات غذایی افزون بر 60 درصد جهت پاسخگویی به افزایش جمعیت جهان که در سال 2050 به بیش از 9 میلیارد نفر می‌رسد وجود دارد.
وی افزود: به رغم این واقعیت که سرانه دسترسی به غذا بالغ بر 40 درصد در فاصله 4 دهه گذشته افزایش یافته است و فائو نیز افتخار دارد که در این موفقیت نقش چشمگیر ایفا کرده است. با این وجود ما همچنان به تولید محصولات غذایی به ويژه در کشورهای فقیر و در حال توسعه نیازمندیم.
ناکوزی اظهار داشت: با این حال اقدام مذکور باید با روندی پایدار انجام پذیرد رویکردهای پیشین محدودیت‌های خود را نمایان ساخته‌اند، ما دیگر نمی‌توانیم به مدل نهاده محور با هدف افزایش تولید محصولات غذایی تکیه کنیم. ما نیازمند تغییر جهت به سمت سیستم‌های سالم‌تر و پایدارتر غذایی هستیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود به معرفی راهکار توجه به خانواده‌های کشاورز در تامین امنیت غذایی کشور و ضرورت تامین الگوی کشاورزی پرداخت.
نماینده فائو در این خصوص با اشاره به مراحل تبیین برنامه ششم توسعه چند ساله ملی توسط دولت گفت: با توجه به اهمیت کشاورزی خانوادگی در ایجاد امنیت غذایی و تغذیه، مدیریت منابع طبیعی و اقتصاد محلی، شاید در این برهه از زمان پرداختن به مقوله نقش خانواده‌های کشاورز در زنجیره ارزشی تولیدات کشاورزی در پیش‌بینی و تدوین سیاست‌‌ها و برنامه‌های مشخص و استراتژي‌های موثر اهمیت دو چندانی برخوردار باشد.
وی خاطرنشان ساخت: ما نیازمند بهره‌گیری از نهاده‌های کمتر در کشاورزی به ویژه آب و مواد شیمیایی هستیم به گونه‌ای که کشاورزی، جنگلداری و شیلات را در مسیر بلندمدت پایدار و بهره‌ور قرار دهیم.
ناکوزی تصریح کرد: چنانچه در پی پیروزی در جنگ علیه گرسنگی و ناامنی غذایی باشیم این تغییر در رویکرد امری کاملا حیاتی است. با این وجود موفقیت روند یاد شده همچنین تا حد زیادی بستگی به توان ما در دنبال کردن رویکرد جامعی دارد که از مشارکت اجتماعی و نقش ارزشمند خانواده‌ کشاورز در این روند حمایت کند.