kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱

چامسکی سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه را ظالمانه خواند

متفکر و زبان‌شناس آمریکایی سیاست های دودهه اخیر آمریکا در خاور میانه را به شدت مورد انتقاد قرار داد وآن را ظالمانه خواند.


به گزارش خبر گزاری فارس، «نوام چامسکی» ضمن «ظالمانه» خواندن تحریم‌ها علیه عراق در دهه90 میلادی تصریح کرد: «تحریم‌های آمریکا و انگلیس به حدی بود که دیپلمات‌های سازمان ملل اقدام آنها را «نسل‌کشی» خواندند.
این منتقد سرشناس نظام سرمایه‌داری با اشاره به ناآرامی‌ها و تنش‌ها ناشی از اقدامات تروریستی در منطقه و دست داشتن آمریکا و انگلیس در آن افزود: «وضعیت کنونی، برای آمریکا فاجعه است ، اما این وضع نتیجه طبیعی تهاجمش به عراق است.» وی گفت، آمریکا و انگلیس در صدد شعله‌ ور کردن درگیری‌های طایفه‌ای در عراق بودند که اکنون این درگیری‌ها به دیگر نقاط منطقه سرایت کرده است.
چامسکی با اشاره به نقش ریاض در ایجاد گروه‌های تروریستی در منطقه و تامین مالی آنها گفت: عربستان سعودی متحد آمریکا ، یکی از افراطی‌ترین کشورهای اسلامی در جهان است؛ کشوری که با استفاده از منابع غنی نفتی خود و با تاسیس مدارس مذهبی و مساجد به دنبال ترویج آموزه‌های وهابی سلفی مورد نظر خود است.
چامسکی گفت ، پیدایش داعش و گسترش رادیکالیسم  به طور کل نتیجه دست‌اندازی واشنگتن در جامعه شکننده عراق است.
 اظهارات این منتقد سیاست‌های کلان آمریکا در حالی مطرح شده که این کشور از چندی پیش به بهانه مقابله با داعش، حملات هوایی در عراق و سوریه را آغاز کرده است؛ حملاتی که برخی تحلیلگران هدف غایی آن را بازگرداندن نفوذ از دست رفته واشنگتن در منطقه خاورمیانه می دانند.