kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۷۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
روزهای سرنوشت‌ساز

گارد ویژه ریاست جمهوری یمن به انقلابیون پیوست

همزمان با انتشار اخبار ضدو نقیض از امضای توافقنامه آتش‌بس خبر می‌رسد گارد ریاست جمهوری یمن نیز به انقلابیون پیوست.


مسئله پیوستن نیروهای نظامی یمن به انقلابیون در روزهای اخیر شدت بیشتری گرفته و هر روز بخشی از نظامیان به انقلابیون می‌پیوندند.در تازه‌ترین مورد خبر می‌رسد تیپ 63 تفنگداران کوهستانی یمن به انصار‌الله پیوستند.  به گزارش خبرگزاری تسنیم، نیروهای انصارالله اعلام کردند که تیپ 63 تفنگداران کوهستانی (گارد ریاست جمهوری) به این جنبش پیوستند. محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله نیز اعلام کرد که روز شنبه گردان چهارم یمن به انقلابیون پیوستند!
پیش از این رهبران قبایل، سربازان، فرماندهان و افسران نظامی این کشور نیز با پیوستن به انقلابیون، به انقلاب اسلامی یمن سرعت دو‌چندان داده بودند.
همچنین شبکه المنار اعلام کرد که علی‌محسن‌الاحمر فرمانده لشکر اول زرهی یمن از مقر این لشکر فرار کرده است. این فرمانده مشاور رئیس‌جمهور و فرد شماره دو کشور محسوب می‌شود. به دنبال این خبر تیپ یک ارتش یمن سقوط کرد. سخنگوی انصارالله نیز خبر سقوط این تیپ را تایید کرد.
همچنین خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المنار اعلام کرد که سربازان لشکر یکم ارتش یمن اسلحه‌های خود را به نیروهای انصارالله در صنعا تحویل داده‌اند.
از سوی دیگر پخش اخبار سریالی امضای توافقنامه بین انقلابیون و دولت یمن در دو روز  اخیر تشدید شده و هر بار خبرهایی از امضای توافقنامه بین طرفین منتشر می‌شود. خبرگزاری تسنیم به نقل از الجزیره اعلام کرد که یک هواپیمای دولتی یمن برای انتقال مذاکره‌کنندگان الحوثی از استان صعده به صنعا ارسال شده است.
در برابر این اخبار سخنگوی جنبش انصارالله واکنش نشان داد و گفت: متن توافقنامه به دست ما رسیده است و در حال بررسی آن هستیم و تا ساعات آینده نظر خود را در این مورد بیان خواهیم کرد. محمد عبدالسلام تاکید کرد: باید به مطالبات مردمی که در توافقنامه ذکر شده است، پاسخ داده شود و علاوه بر آن باید ضمانت‌های لازم برای اجرایی شدن آن وجود داشته باشد. عبدربه منصور هادی رئیس‌‌جمهور یمن روز شنبه نشستی را با  حضور جمال‌بن‌عمر نماینده ویژه سازمان ملل در امور این کشور برای بررسی بندهای توافقنامه برگزار کرد و سپس توافقنامه نهایی برای بررسی به استان صعده و مقامات الحوثی فرستاده شد.
اما با پررنگ شدن خبرهای مربوط به امضای توافقنامه، دولت یمن در پی تشدید اعتراضات مردمی قانون منع آمد و شد در شمال صنعا پایتخت یمن وضع کرد. این قانون از ساعت 21 شب تا 6 صبح ادامه دارد. دولت یمن وضعیت حکومت نظامی را در چهار منطقه شملان، مذبح، ذهبان و ضلاع واقع در شمال صنعا اعلام کرده است.
تحولات میدانی
اما از سوی دیگر، درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در یمن همچنان ادامه دارد. خبرگزاری فارس به نقل از اسکای‌نیوز خبر داد که نیروهای انصارالله ساختمان لشکر اول زرهی ارتش یمن و دانشگاه الایمان را تحت کنترل خود درآورده است.
اما در حالی که برخی رسانه‌ها از تصرف ساختمان رادیو تلویزیون دولتی یمن به دست انقلابیون خبر دادند، گروه انصارالله اعلام کرد توقف پخش برنامه‌های کانال رسمی این کشور به سبب حضور کمیته‌های مردمی در مقر این کانال نبوده بلکه پخش این برنامه‌ها بر اساس تصمیم وزارت اطلاع‌رسانی قطع شده است.
در همین ارتباط خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که سخنگوی انصارالله ضمن رد حمله انقلابیون به ساختمان تلویزیون تاکید کرد که لشکر چهارم منطقه اطراف ساختمان تلویزیون را به صحنه درگیری تبدیل کرد و کمیته‌های مردمی پس از پایان درگیری‌ها از ساختمان تلویزیون به شدت محافظت کردند و به زودی تعدادی از نیروهای پلیس حفظ امنیت آن را به عهده خواهند گرفت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، احمد الجنید عضو کمیته رهبری انقلاب یمن گفت: ما نمی‌خواهیم صنعا سقوط کند و هیچ تصمیمی برای این کار  نداریم. القاعده درگیری‌های خود را به صنعا منتقل کرده است و ما تلاش کردیم امنیت تحصن‌کنندگان مسالمت‌جو را تامین کنیم. اکنون همه نگاه‌ها به استان صعده و جواب مقامات الحوثی در مورد توافقنامه دوخته شده است. با توجه به تحولات و حوادثی که ذکر شد، باید منتظر پیروزی قریب‌الوقوع انقلابیون در یمن بود. همچنین بر اساس آخرین خبرهای گزارش شده، «محمد سالم باسندوه» نخست‌وزیر یمن از سمت خود استعفاء کرد.
سایر رویدادها
* به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از العالم، برخی نیروهای تیپ یکم زرهی ارتش در صنعا، خود را تسلیم کمیته‌های مردمی کردند.
* پایگاه خبری یمن‌پرس اعلام کرد ارتش یمن اقدام به مستقر کردن تانک و خودروهای زرهی در برابر مقر ریاست جمهوری یمن و نیز میدان السبعین در صنعا کرده است.
* جنگنده‌های ارتش یمن دیروز اقدام به بمباران پایگاه‌های الحوثی‌ها در شمال و شمال غرب صنعا پایتخت یمن کردند.