kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
همزمان با هفته دفاع مقدس صورت می‌گیرد

حضور ده‌ها هنرمند از سراسر جهان در جشنواره فیلم مقاومت

سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت همزمان با هفته دفاع مقدس و با نمایش بیش از 550 فیلم از ایران و حدود 40 کشور جهان در 31 استان کشور و هشت کشور جهان برگزار می‌شود.


گروه ادب و هنر-

به گزارش خبرنگار کیهان، نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت روز گذشته با حضور محمد خزاعی دبیر این جشنواره، دکتر شهاب اسفندیاری دبیر همایش علمی سینمای مقاومت، ناصر درخشان مدير ارزشيابي، امیر نصیربیگی مدير بخش جلوه‌گاه نور، غلامرضا منتظمی دبیر کنفرانس افق نو و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این جشنواره برگزار شد.
وای بر ما اگر شبه‌روشنفکران
بر فرهنگ مسلط شوند
محمد خزاعی دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در این نشست در پاسخ به خبرنگار کیهان، درباره چرایی برخورد منفی روزنامه‌های وابسته به مدعیان اصلاحات با این جشنواره گفت: مسئله فرهنگ، ربطی به خط و خطوط و جناح‌های سیاسی ندارد، بلکه مسئله ارزش و بودن و نبودن است. در حوزه فرهنگی نمی‌توان قبیله‌ای برخورد کرد. ما فقط یک خط‌کشی داریم، جایی که پای ارزش‌‌ها در میان است.
وی تصریح کرد: جریان شبه‌روشنفکری با هدف بازگشت به فرهنگ فاسد قبل از انقلاب در حال رسوخ در عرصه فرهنگی است که ما باید خیلی مراقب آن باشیم. وای اگر اجازه دهیم که شبه‌روشنفکر‌ها وارث فرهنگ ما شوند. این که می‌بینید در برخی آثار هنری میل بازگشت به ارزش‌های غربی و علاقه به آمریکا و اروپا وجود دارد، این جریان برای فرهنگ کشور خطرناک است.
خزاعی سپس از زیر سوال بردن برخی از مفاهیم و حتی نادیده گرفتن مسائلی مانند کشتار غزه‌، مقاومت‌، دفاع مقدس‌ و... در بعضی از رسانه‌‌ها به شدت انتقاد کرد و گفت: جشنواره مقاومت به هیچ جناحی وابسته نیست و تنها دغدغه ارزش‌‌ها را دارد اما برخی نسبت به خط‌کشی ما با جریان لابی صهیونیستی و آمریکایی‌، فتنه و ... معترض هستند! اما مگر ما در یک سیستم آمریکایی کار می‌کنیم که به این مسائل نپردازیم؟
وی تصریح کرد: فروپاشی رسانه‌ای صهیونیسم در راه است. حالا بگویید این یک شعار است، 10 سال بعد ببینید چه اتفاقی می‌افتد. همان طور که ما پنج سال پیش تصورش را نمی‌کردیم که امروز این تحولات رخ بدهد. و ای کاش که ما از این تحولات انقلابی و فرهنگی عقب نمانیم.
محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت با بیان اینکه این جشنواره با آسیب‌شناسی کاستی‌‌ها و خلأ‌های ساختاری و شکلی و محتوایی گسترده‌تر شده است، گفت: در این دوره جشنواره مقاومت، با فراگیری و تنوع و تکثر مفاهیم و مضامین مواجه است. از دفاع مقدس گرفته تا موضوعات مهمی چون: فتنه، جریانات انحرافی، اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی، سبک زندگی ایرانی اسلامی. در عرصه بین‌المللی نیز محورهایی چون مبارزه در برابر امپریالیسم و صهیونیسم و غزه و داعش و گروه‌های تکفیری، جهاد در منطقه و جهان و همصدایی با همه صداهای مستقلی که با ما در زمینه‌های دینی – آیینی و آرمانی مشترکات دارند، مورد توجه جشنواره قرار گرفته است.
وی شاخصه دیگر جشنواره مقاومت در این دوره را گسترش ابعاد برگزاری در سه مقیاس استانی- ملی و بین‌المللی دانست و ابراز داشت: جشنواره فیلم مقاومت در واقع، وسیع‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره فرهنگی و سینمایی انقلاب اسلامی است. از اختصاص هفت سالن سینمایی در تهران تا میزبانی بیش از دوهزار و600 نقطه در 31 استان کشور و هشت کشور (سوریه، هند، روسیه، گرجستان، قزاقستان، ترکیه، فلسطین، غزه و لبنان) این نوید را می‌دهد که این رویداد، در آینده نه چندان دور به پایگاه فرهنگی و سینمایی جهان ضد سلطه تبدیل گردد.
دبير سيزدهمين جشنواره فيلم مقاومت همچنین  گفت: 259 فیلم سینمایی، ویدئویی، مستند، کوتاه و انیمیشن در 15 بخش مختلف این دوره از جشنواره به رقابت می‌پردازند. در بخش اصلی مسابقه 114 فیلم حضور دارند که به تفکیک در بخش سینمایی 18 فیلم، در بخش ویدئویی- سینمایی 14 فیلم، در بخش کوتاه 34 فیلم و در بخش مستند 48 فیلم به رقابت می‌پردازند. در بخش مسابقه جلوه‌گاه نور 80 فیلم در چهار زمینه مستند، داستانی، فیلمنامه، نماهنگ و انیمیشن به رقابت می‌پردازند. مسابقه بین‌الملل با 65 فیلم در پنج بخش یکی از گسترده‌ترین بخش‌های مسابقه است که در بخش سینمایی بین‌الملل 14 فیلم، در بخش مستند بین‌الملل 18 فیلم، در بخش تکفیری‌‌ها 10 فیلم، در بخش بصیرت (فتنه) شش فیلم و در بخش عماد مغنیه 17 فیلم حضور دارند.
خزاعي در ادامه با بيان اينکه فیلمسازان کشورهای مختلف استقبال گسترده‌ای از سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به عمل آوردند، گفت: بیش از 300 عنوان فیلم از کشورهای انگلستان، فرانسه، آمریکا، لبنان، قطر، تونس، ایتالیا، مصر، تانزانیا، ایرلند، یونان، بنگلادش، امارات، روسیه، صربستان، روسیه، قرقیزستان، برزیل، هلند، بلژیک، اوکراین، چین، فلسطین، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، الجزایر، افغانستان، لهستان، کانادا، سوریه، عراق، ترکیه و ... در این دوره جشنواره شرکت کردند.
بازتاب جشنواره مقاومت
در رسانه‌های خارجی
 یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت هم در این نشست به واکنش رسانه‌های خارجی به برگزاری این جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره مقاومت به قطب مرکزی تمام جریانات سینمایی ضدسلطه و ضدصهیونیسم در منطقه و جهان تبدیل شده و به تعبیر یک رسانه آمریکایی، کانون و کعبه فیلمسازان مستقل ضدآمریکایی و ضداسرائیلی شده است.
وی افزود: روند رشد و توسعه این حرکت و طراحی و مهندسی جغرافیایی و محتوایی، این جشنواره را خیلی زود کانون توجه رسانه‌های همسو و غیرهمسو قرار داده است و اهتمام آن به شهید عماد مغنیه در دوره پیشین باعث شده تا ده‌‌ها رسانه غربی و صهیونیستی مانند‌ هاآرتص و یدیعوت و ... از مواضع و دیدگاه‌های جشنواره خشمگین شوند و قلمفرسایی کنند.
دكتر شهاب اسفندياري مديركميته علمي و پژوهشي اين جشنواره نیز از سخنرانی آیت‌الله حائری شیرازی، حسن رحیم‌پور ازغدی،  حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان و  حجت‌الاسلام میرباقری  در این جشنواره خبر داد و افزود: نخستین همایش علمی بعد از برگزاری جشنواره از پنج تا هشت مهر در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر برگزار می‌شود.
اسفندیاری، از بررسی فیلم‌های ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی ‌هالیوود و برگزاری کارگاه پژوهشی جلوه‌های ویژه نوین سينماي جنگ با بررسی جلوه‌های ویژه فیلم «چ» در دانشکده سینما تئاتر به عنوان دیگر برنامه‌های کمیته علمی و پژوهشی جشنواره سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت خبر داد.
ناصر درخشان مدير ارزشيابي جشنواره فیلم مقاومت هم تصريح كرد كه آثاری كه در اين دوره از جشنواره شركت كرده‌اند بسيار قوي‌تر از سطح انتظارات ما بود.
امیر نصیربیگی مدیر بخش جلوه‌گاه نور نیز از کشف استعدادهای فیلمسازهای بسیجی در این بخش بخش خبر داد و افزود: قریب به 1000 اثر در پنج بخش نماهنگ، مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن  و فیلم‌نامه‌نویسی توسط هنرمندان بسیجی به دبیرخانه جشنواره رسیده است.
دكتر غلامرضا منتظمي مدير اجرايي کنفرانس افق نو نیز به حضور ده‌‌ها هنرمند و اندیشمند ضدصهیونیستی در این کنفرانس اشاره کرد و توضیح داد: برگزاری این کنفرانس ثابت خواهد کرد كه دغدغه مقاومت در برابر تلاش غرب براي گسترش بي‌ديني و سكولاريسم تنها محدود به ايران نيست و اين را نيز تمام دنيا دانسته است كه موثرترين كشوري كه در جريان سكولاريزه كردن جهان قدم برمي‌دارد، رژيم اشغالگر قدس است.