kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۵۵
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱

کوتاه از ایران


ساخت هواپیمای 150 نفره
اردبیل - فارس: معاون پژوهشی دانشکده صنایع دانشگاه امیرکبیر از ساخت هواپیمای 150 نفره در این دانشگاه خبر داد.
سیدحمیدرضا شهابی حقیقی در نشست با جمعی از محققان، پژوهشگران و مدیران  اجرایی استان اردبیل اظهار کرد: در ساخت هواپیمای 150 نفره ما از تجربه موفق کشورهای صاحب این فناوری با ضریب اطمینان بیشتر در تولید استفاده می‌کنیم.
وی همکاری این دانشگاه را با پروژه ملی پدافند غیرعامل و ساخت ماهواره سفینه‌بر یادآور شد ساخت ابررایانه را از دیگر کارهای این دانشگاه اعلام کرد.
بازسازی بقاع متبرکه
اردبیل - ایرنا: نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از احیا و بازسازی سه هزار و 700 بقعه و امامزاده در کشور خبر داد.
حجت‌الاسلام علی محمدی در اردبیل گفت: اقدامات زیادی برای نوسازی و بهسازی بقاع متبرکه در کشور انجام گرفته ولی همچنان نیاز به تلاش بیشتری در این خصوص است.
وی گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی در بقاع متبرکه از 500 بقعه به 2 هزار و 300 بقعه افزایش یافته است.
محمدی حل اختلاف زمین‌های موقوفه با منابع طبیعی را یادآور شد و از حل اختلاف دو میلیون هکتار از اراضی موقوفه خبر داد.
وی افزود: این موضوع باعث شد بیش از 420 هزار هکتار از این اراضی به موقوفه و 600 هزار هکتار نیز به منابع طبیعی بازگردد.
ایجاد شغل در حوزه فناوری اطلاعات
بیرجند - واحد مرکزی خبر: معاون حقوقی و امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: 35 هزار فرصت شغلی تا پایان امسال در کشور در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد می‌شود.
مرتضی براری گفت: توسعه اشتغال از اولویت‌های این وزارتخانه در امسال است تا با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات سهم این شرکت‌ها را در اشتغال افزایش دهد. وی با بیان اینکه در پایان برنامه پنجم توسعه باید 20 هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شود گفت: از 4 میلیون و 500هزار دانشجوی در حال تحصیل در کشور 17 درصد  آنان یعنی 731 هزار نفر در حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات درس می‌خوانند که باید از این فرصت برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد. معاون حقوقی افزود: این وزارتخانه آماده تامین بازار و ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان است.
اتمام ساخت درهای حرمین عسکریین
آبادان - فارس: مسئول ستاد عتبات عالیات آبادان از اتمام کار ساخت درهای حرمین عسکریین در این شهر خبر داد.
مکی یازغ با اشاره به تعهد شهرستان در ساخت دو تا از درهای حرمین عسکریین اظهار داشت: در زمان حاضر مرحله نخست ساخت درها به اتمام رسیده و درهای مذکور برای انجام نقره‌کاری و میناکاری به اصفهان فرستاده شده‌اند.
وی افزود: مردم آبادان به تعهدات خود در قبال اهدای 261 میلیون تومان هزینه مورد نیاز برای ساخت درها به خوبی عمل کردند و این مبلغ اکنون جمع‌آوری شده است.
مسئول ستاد عتبات عالیات آبادان تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درهای حرمین عسکریین پس از اتمام کار میناکاری و نقره‌کاری اول محرم به آبادان منتقل و پس از بازدید مردمی برای نصب به سامرا فرستاده می‌شود.
احداث پردیس جدید
سنندج - ایرنا: معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه فرهنگیان از احداث 10 پردیس جدید دانشگاه فرهنگیان در 10 استان کشور تا پایان سال جاری خبر داد. تاجیک اسماعیلی در سنندج افزود: اعتبارات لازم برای تاسیس و احداث این پردیس‌های دانشگاهی  از بودجه عمرانی سال جاری اخذ شده و بنا داریم سال آینده نیز 10 پردیس دیگر در کشور ایجاد کنیم.
وی با اشاره به تلاش برای شکل‌گیری تحولی جدید و اساسی در راستای ارتقای فعالیت‌های این دانشگاه گفت: هم‌اکنون سند تحول برنامه درسی ملی تربیت معلم در این دانشگاه تدوین شده است.