kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۲۶۸
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۸
دیپلمات‌های انگلیسی:

اگر غرب امتیازات لازم را ارائه نکند توافق هسته‌ای حاصل نمی‌شود

دو دیپلمات سابق انگلیس در گزارشی به دولت این کشور اعلام کرده‌اند در صورتی که غرب امتیازات لازم را در گفتگو با ایران ارائه نکند، توافق هسته‌ای حاصل نمی‌شود.


به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «بلومبرگ»، دو دیپلمات سابق و مشاور کنونی دولت انگلیس در گزارشی با اذعان به اینکه برخی مواضع غرب در مذاکرات هسته‌ای، غیر واقع‌بینانه است، به آمریکا و اتحادیه اروپا توصیه کرده‌اند خواسته‌های خود از ایران را تعدیل کنند، چرا که درغیر اینصورت شانس دستیابی به توافق هسته‌ای از دست می‌رود.
ایران و گروه موسوم به 5+1 سوم آذر سال گذشته، به توافق موقتی دست یافتند که آنها را به مذاکره برای دستیابی به راهکار جامع ملزم کرد. اختلافات زیاد طرفین و «زیاده‌خواهی» کشورهای غربی موجب شد تا طرفین نتوانند در مهلت 6 ماهه مقرر در توافق موقت، به راهکار جامع دست یابند. مهلت مذاکرات اکنون تا سوم آذرماه تمدید شده و دور تازه گفت‌وگوها 27 شهریور در نیویورک برگزار می‌شود.
«پتر جنکینز» نماینده سابق انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژي اتمی و «ریچارد دالتون» سفیر سابق این کشور در ایران، در گزارش خود که امروز به دولت انگلیس ارائه می‌شود، عنوان کرده‌اند که مذاکره‌ کننده‌های غربی باید بپذیرند که برخی از مواضع آنها غیرواقع‌بینانه است.
جنکینز در مصاحبه تلفنی به بلومبرگ گفته است: «آن‌ها به هرحال به توافقی نمی‌رسند که ایران را به طور کامل از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای ناتوان کند.»
این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده است که اگر طرف غربی امتیازات لازم را تا موعد 24 نوامبر ارائه نکند، «مذاکرات احتمالا از هم می‌پاشد.»
گزارش مشاوران دولت انگلیس تاکید کرده است که دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، می‌تواند به ثبات در خاورمیانه کمک زیادی کند.