kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۴

برنج‌کاری در استان‌های کم‌آب متوقف می‌شود

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور از تدوین طرح 12 ساله مکانیزاسیون کشاورزی در کشور خبر داد و گفت: بر اساس این طرح شرط برنج‌کاری در 10 استان شاخص کشور، وجود منابع مطمئن آب یا ایجاد روش‌های نوین برای تامین این منابع است.


 کامبیز عباسی در چهارمین نشست ستاد برداشت مکانیزه برنج کشور گفت: خط یک مکانیزاسیون کشاورزی با 750 میلیارد تومان اعتبار در نیمه دوم سال گذشته آغاز و تمامی آن جذب خط دوم نیز در اول مردادماه 93 شامل 800 میلیارد تومان تامین اعتبار شد.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور اظهار کرد: این خطوط اعتباری در بخش کشاورزی برای نخستین بار و با هدف خروج از رکود در عرصه مزارع کشاورزی همچنین رونق مکانیزاسیون و ایجاد بازار رقابت بین تولیدکنندگان ادوات کشاورزی به ویژه در بخش تولیدات برنج راه‌اندازی شد.
وی تصریح کرد: قبل از این، کمک‌های فنی در بخش ادوات کشاورزی به صفر رسیده بود و عملا بسیاری از کارخانه‌ها از جمله کمباین اراک و تامین‌کنندگان لوازم و ادوات کشاورزی رو به ورشکستگی رفته بودند اما با تزریق این خطوط اعتباری رونق دوباره به بازار برگشت.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: برنامه جامع 12 ساله مکانیزاسیون کشاورزی کشور را در مقاطع پنج و هفت سال به عنوان نقشه راه مکانیزاسیون کشور تدوین کردیم که در آن توجه ویژه‌ای به مکانیزاسیون برنج داریم.
عباسی اظهار کرد: سال گذشته 80 میلیارد تومان در 2 استان گیلان و مازندران در بخش مکانیزاسیون هزینه شد و امسال این عدد به 100 میلیارد تومان رسیده است که تسهیلات آن کارسازی و ابلاغ شده است.
این مسئول تصریح کرد: سیاست ما در وزارت جهاد کشاورزی این است که کشور در شرایط خشکی قرار دارد و زراعت برنج را فقط در استان‌های شمالی حمایت کنیم و در استان‌هایی مثل اصفهان، خوزستان و حتی در مناطقی مثل فارس که با محدودیت منابع آبی روبه‌رو هستند تولید برنج متوقف می‌شود مگر این که بتوانند از  روش‌هایی نوین برای تولید این محصول استفاده کنند.