kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
با حمله برق‌آساي ارتش عراق و نيروهاي مردمي صورت گرفت

شکست سنگين تروريست‌هاي داعش «آمرلي» آزاد شد

واحدهاي زميني و داوطلب عراقي در حالي که توسط نيروي هوايي حمايت مي‌شدند، محاصره شهر «آمرلي» را در هم شکستند و تروريست‌هاي داعش را تار و‌مار کردند.


به گزارش خبرگزاري‌ها، ديروز بالاخره 80 روز مقاومت مردم قحطي‌زده و بي‌سلاح شهر 18  هزار نفري آمرلي در استان صلاح‌الدين نتيجه داد.
عناصر داعش که از مناطق شمالي عراق به اطراف آمرلي هجوم آورده بودند تا جلوي برچيده شدن محاصره را بگيرند، نتوانستند در برابر ضربات کوبنده هوايي و زميني ارتش عراق دوام بياورند و تار و مار  شدند و شمار زيادي از آنها نيز به اسارت نيروهاي دولتي درآمدند.
اين واقعه که شيرين‌ترين پيروزي براي مردم عراق و آمرلي محسوب مي‌شود، در سايه وحدت و همکاري نزديک نيروهاي داوطلب، عشاير و ارتش تحقق يافت.
شبه‌نظاميان تروريست نيز تلخ‌ترين شکست را تجربه کردند، چرا که همه مردم عراق و جهانيان ديدند که آنها نتوانستند بر شماري غيرنظامي و زن و کودک بي‌سلاح پيروز شوند و شکست سنگين را تجربه کردند.
آمرلي که ساکنانش را  ترکمن‌هاي شيعه تشکيل مي‌دهند، طي 80 روز گذشته  با انواع و اقسام سلاح‌هاي مدرن و مرگبار هدف قرار مي‌گرفت و زنان و کودکان شهر در خيابان‌ها توسط عناصر داعش که بر شهر اشراف داشتند، شکار مي‌شدند، اما ايمان مردم نشان داد که سلاح‌هاي داعش پوشالي است و با توکل به خدا مي‌توان کارهاي بزرگي کرد.
قبل از اين عمليات، شماري از جوانان شيعه جان بر کف از طريق بالگرد خود را به داخل شهر رساندند و به جبهه داخل آمرلي پيوستند.
کارشناسان مي‌گويند، شکست محاصره آمرلي يک نقطه عطف در تحولات جاري عراق است و از اين پس، عناصر داعش مجبورند مناطق اشغالي را يکي پس از ديگري تخليه کنند و شهر موصل از جمله مناطقي است که احتمالا به زودي از لوث تروريست‌هاي داعش آزاد خواهد شد.
جالب است که غرب براي اينکه خود را در کسب اين پيروزي سهيم بداند، عمليات امداد هوايي را به اجرا درآورد؛ به گفته سخنگوي پنتاگون، ديروز هواپيماهاي آمريکا، فرانسه، انگليس و استراليا از فراز شهر آمرلي براي مردم اين شهر بسته‌هاي مواد غذايي و کالاهاي ضروري را با چتر پرتاب کردند.
جنگنده‌هاي آمريکايي همچنين، دست به حملات جديدي عليه مواضع داعش در نزديکي سد موصل زدند.
تاکنون و طي 80 روز اخير جامعه بين‌الملل و نهادهاي غربي در قبال فاجعه انساني در آمرلي بي‌تفاوت بودند و اقدام درخوري را براي نجات مردم اين شهر صورت ندادند. کاخ سفيد و شوراي امنيت سازمان ملل در موضع‌گيري‌هاي خود مرتب از آوارگي مردم مسيحي و ايزدي در سنجار حرف مي‌زدند، ولي به آمرلي حتي اشاره هم نمي‌کردند.
نيروي هوايي عراق در حومه موصل نيز ديروز دست به عمليات زد؛ طي اين عمليات که در روستاهاي تحت اشغال «کرکاور» و «ام تين» صورت گرفت، 90 شورشي داعش بر اثر اصابت بمب به هلاکت رسيدند.
«احمد الجحيشي» مسئول نظامي داعش و «مصعب القطري» از سرکرده‌هاي اين گروه جزو کشته‌شدگان هستند.
از بغداد نيز خبر رسيد، يک تروريست داعش با حمله انتحاري به يک ايست بازرسي در منطقه  «محموديه» جنوب پايتخت، 9 نفر را شهيد و 25 تن ديگر را مجروح کرد.
از غرب عراق نيز خبر رسيد، تروريست‌هاي داعش در منطقه «الکرمه» چهار نفر از عناصر بعثي را کشتند و 9 بعثي ديگر را به اسارت  گرفتند. کارشناسان پيش از اين پيش‌بيني مي‌کردند که تروريست‌هاي داعش و بعثي به‌زودي با هم درگير مي‌شوند.
ساير رويدادها
* تروريست‌هاي داعش 37 زن ايزدي که در عراق به اسارت گرفته بودند را در سوريه به ديگر شبه‌نظاميان فروختند.
* کميسارياي حقوق بشر عراق اعلام کرد، تروريست‌هاي داعش اعضاي بدن کودکان عراقي را به سوريه و ترکيه قاچاق مي‌کنند و مي‌فروشند.
* روزنامه العرب خبر داد، داعش تلاش مي‌کند از طريق خلبانان فراري سوري، پرواز با جنگنده را به شبه‌نظاميان خود بياموزد.