kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۰۳
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
خطاب به آمریکا و اروپا

پوتین: با روسیه اتمی بازی نکنید!

رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به فشارهای سیاسی و اقتصادی غرب علیه این کشور که به بهانه بحران اوکراین صورت می‌گیرد گفت: با روسیه هسته‌ای بازی نکنید!
«ولادیمیرپوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، روز جمعه و در اردوی «جوانان روس» که نزدیک دریاچه «سلیگر» حومه مسکو به فشارهای سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی غرب که با بحران اوکراین به اوج خود رسیده است واکنش نشان داد.
پوتین گفت فکر نمی‌کند هیچ کشوری به رویارویی گسترده با روسیه بیندیشد چرا که می‌داند روسیه یک قدرت مهم هسته‌ای برتر در جهان است.این اظهارات که از زمان جنگ سرد بی‌سابقه عنوان شده است اینگونه ادامه یافت: «روسیه از رویارویی گسترده با هر کشوری خود را دور نگه می‌دارد اما طبیعی است که همواره باید آماده پاسخ به هر رویارویی باشد.»
وی با اشاره به اینکه «روس‌تباران شرق اوکراین با خصومت و خشونت نیروهای نظامی اوکراین روبه‌رو هستند، افزود: «محاصره روس‌تباران در شرق اوکراین یادآور محاصره شهر «لنینگراد» توسط نازی‌ها در جنگ جهانی دوم است. من واقعا از این بابت متاثر شدم.»پوتین گفت: روستاهای کوچک و شهرهای بزرگ به محاصره ارتش اوکراین درآمده است و ارتش با هدف تخریب زیرساخت‌ها مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهد، این وضعیت متاسفانه مرا به یاد جنگ جهانی دوم می‌اندازد که آلمان‌های نازی شهرهای ما را محاصره کرده بودند.
رئیس‌جمهور روسیه این را هم گفت که کشورش در حال تقویت توان بازدارندگی هسته‌ای‌اش است و نیروی نظامی خود را نیز به جدیدترین تسلیحات مجهز می‌کند.
پوتین گریزی هم به تحولات قزاقستان زد و با اشاره به آنچه «افزایش احساسات ملی‌گرایانه در جنوب قزاقستان» نامید گفت: سناریوی اوکراین در این کشور تکرار نخواهد شد.پوتین گفت: «معتقدم اغلب مردم قزاقستان از گسترش مناسبات کشورشان با روسیه حمایت می‌کنند و این مسئله کاملا آشکار است. برخی اظهارات ملی‌گرایانه در این کشور را نباید به مثابه مخالفت‌ورزی با روسیه قلمداد کرد.»
یادآور می‌شود، جرقه بحران اوکراین که به کودتای نارنجی در این کشور منجر شد نیز، با دامن زدن به احساسات ملی‌گرایانه زده شد. غرب به رهبری آمریکا با هدف جلوگیری بیشتر از نزدیک شدن اوکراین به روسیه به این مسئله دامن زده و این کشور را به روز سیاه نشاندند. این کشور ماه‌هاست درگیر جنگ داخلی و بحران امنیتی و اقتصادی است. در همین رابطه خبر می‌رسد استقلال‌طلبان روس‌تبار موفق شدند چهار جنگنده دیگر ارتش اوکراین را منهدم کنند.
در این باره خبرگزاری فارس به نقل از ایتارتاس نوشت: مرکز فرماندهی استقلال‌طلبان اوکراینی ضمن اعلام این خبر، محل سرنگونی این جنگنده‌ها را «دونتسک» عنوان کرد.ارتش اوکراین در واکنش به این خبر، سرنگونی فقط یک جنگنده را تایید کرده است.
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق‌بشر نیز جدیدترین آمار کشته‌شدگان در مناطق شرقی اوکراین را اعلام کرد. به گفته «ایوان سیمونوویچ» در درگیری‌های بین استقلال‌طلبان و ارتش اوکراین تاکنون 2 هزار و 600 نفر کشته شده‌اند.
وی دلیل افزایش شمار کشته‌شدگان را «سرایت درگیری‌ها به مناطق پرجمعیت» عنوان کرد.
به گفته این مقام سازمان ملل 430 هزار نفر نیز در این جنگ آواره شده‌اند که نیمی از آنها وارد خاک روسیه شده‌اند.
ممانعت لهستان از عبور هواپیمای حامل وزیر دفاع روسیه یکی دیگر از خبرهای مرتبط به بحران اوکراین است که روز جمعه رخ داد.
روسیه در واکنش به این اقدام اعلام کرد پاسخ مناسبی به لهستانی‌ها خواهد داد.
خبر آخر اینکه، صدای روسیه به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد، تعدادی از کارکنان سفارت روسیه در اوکراین از سوی نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شدند.این عده در حالی دستگیر شده‌اند که گذرنامه‌های دیپلماتیک به همراه داشتند. کیف این دیپلمات‌ها را به همراه داشتن نارنجک متهم کرده‌ است. مسکو خواستار آزادی فوری دیپلمات‌های خود شده است.