kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۹۳
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳

پذیره‌نویسی نخستین صندوق زمین و ساختمان در بورس آغاز شد

طی مراسمی نخستین صندوق زمین و ساختمان در بورس افتتاح شد.
در این مراسم که وزرای اقتصاد و راه و شهرسازی و رئيس سازمان بورس حضور داشتند پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری‌(سهام) نخستین صندوق زمین و ساختمان با عنوان «نسیم» از طریق بازار سوم فرابورس به طور رسمی آغاز شد.
قیمت اسمی هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان نسیم 10 هزار ریال است و 15 میلیون واحد از 29 میلیون و 600 هزار واحد سرمایه‌گذاری آن تا روز چهارشنبه 12 شهریور ماه قابل پذیره‌نویسی خواهد بود.
صندوق زمین و ساختمان نسیم به منظور تامین مالی پروژه‌ای در شهرک گلستان (راه‌آهن) با زیربنای13 هزار و 199 مترمربع تشکیل شده و گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن، لیزینگ گستر‌آریا و توسعه تجارت اندیشه آریا از مؤسسان آن هستند که به میزان 141 میلیارد ریال آورده غیرنقدی و 5میلیارد ریال آورده نقدی، این صندوق را تامین کرده‌اند. به گزارش فارس کارگزاری بانک مسکن نیز به‌عنوان بازارگردان صندوق زمین و ساختمان نسیم معرفی شده است و ارزش کل این پروژه نزدیک به 38 میلیارد تومان است که مقرر است در شهرک راه‌آهن در قالب دو بلوک 30 واحدی مسکونی ساخته شود.
در نحوه مدیریت این صندوق تاکید شده که مدت پیش‌بینی شده برای ساخت پروژه براساس طرح تجاری ارائه شده 30 ماه است و براساس طرح توجیهی افشا شده و یا مصوبات هیئت مدیره صندوق امکان فروش یا پیش فروش واحدهای ساختمانی صندوق وجود دارد.
در فرآیند فروش واحدهای ساختمانی این صندوق نیز امکان اولویت دادن به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق (سهامداران) برای خرید واحدهای ساختمانی نیز با ترتیب مشخص وجود خواهد داشت.
هر متراژ مسکن در این صندوق به 4500 سهم معادل 5/4 میلیون تومان تبدیل شده است.
همچنین به گفته صالح‌آبادی رئيس سازمان بورس اوراق صندوق زمین و ساختمان معاف از مالیات است و بازارگردانی یکی از مهمترین مزیت‌هایی است که در این صندوق‌ها وجود دارد. امکان نقدشوندگی نیز در هر زمانی که صاحب سهام بخواهد در این صندوق وجود دارد.
از سوی دیگر مصطفی ازگلی مدیر عامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن در جمع رسانه‌های خبری به تشریح مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان برای اقتصاد کلان و اقتصاد مسکن پرداخت و اظهار داشت: این صندوق‌ها به جمع‌آوری نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سوی ساخت‌وساز مسکن وگسیل نقدینگی به سمت تولید مسکن و نه دلالی آن کمک می‌کنند.
ازگلی مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان برای سرمایه‌گذاران را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: به واسطه حضور این صندوق‌ها شاهد افزایش یا حفظ قدرت خرید سرمایه‌گذار (ولو با سرمایه اندک) در برابر افزایش قیمت زمین و ساختمان و مشارکت سرمایه‌گذاران در ساخت پروژه خواهیم بود.
وی اظهار داشت: متقاضیان با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های زمین و ساختمان می‌توانند سبد سهام خود را تنوع بخشیده و ریسک پرتفوی خود را تعدیل کنند.
وی همچنین با اشاره به نقدشوندگی بالاتر  این صندوق‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در بخش ساخت‌وساز، بر شفافیت بالا به دلیل نظارت‌های مختلف ارکان نظارتی صندوق (اعم از نظارت بر پیشرفت فیزیکی پروژه و نظارت بر پیشرفت‌ مالی پروژه) تاکید کرد.
وی درمورد محاسبه خالص ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری ابراز داشت: خالص ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری یا به بهای تمام شده محاسبه می‌شود یا بر مبنای خالص ارزش جایگزینی.
او اینگونه ادامه داد: گزارش خالص ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری به بهای تمام شده بر مبنای بهای تمام شده پروژه بوده و از صورت‌های مالی صندوق استخراج می شود، این گزارش حداکثر ظرف 45 روز در پایان هر سه ماه تهیه و درگزارش‌های شش ماهه، حسابرس صندوق می‌باید در رابطه با صحت محاسبات خالص ارزش هر واحد اظهارنظر کند.
ازگلی اضافه کرد: در بررسی خالص ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری بر مبنای ارزش جایگزینی، هر یک از دارایی‌های مشهود و نامشهود با توجه به قیمت‌های روز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
به گزارش ایسنا وی به جزئیات صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نسیم پرداخت و گفت: این پروژه که در منطقه 22 شهرداری تهران به اجرا در خواهد آمد با برخورداری از متراژ خالص 8 هزار متری و متراژ ناخالص 13 هزار متری (همراه با مشاعات) دارای کاربری مسکونی است.
ازگلی در بیان تشریفات پیش‌فروش یا فروش واحدهای ساختمانی هم گفت:‌ فرآیند فروش واحدهای ساختمانی پروژه باید مطابق رویه‌ای صورت پذیرد که به پیشنهاد هیئت مدیره صندوق به تایید سازمان می‌رسد. روش فروش اعم از روش مزایده، اعطای اولویت به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری برای پیش‌خرید یا خرید واحدهای ساختمانی پروژه و روش مذاکره یا ترکیبی از آنها خواهد بود.
اظهارات آخوندی و طیب‌نیا
در مراسم افتتاح صندوق فوق وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آغاز به کار صندوق زمین و ساختمان از آرزوهای چندین ساله وی در حوزه مسکن بوده است، تصریح کرد: لایحه این صندوق را در سال 82 تدوین و در سال 84 برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم اما با توجه به دشواری آغاز به کار صندوق‌های مالی جدید در کشور پس از 11 سال این صندوق بسیار مهم آغاز به کار می‌کند.
عباس آخوندی اضافه کرد: بازار سرمایه در کشورهای توسعه یافته جهان نقش عمده‌ای در بازار مسکن ایفا می‌کند اما بازار سرمایه ایران چه در عرصه مسکن و چه در بخش حمل‌ونقل نتوانسته حمایت کافی را داشته باشد و سهم این بازار بسیار اندک است.
وی افزود: آغاز به کار یک بازار رسمی در این عرصه می‌تواند در علامت‌دهی به مردم نقش عمده‌ای ایفا کند.
وزیر اقتصاد هم در حاشیه برنامه افتتاح اولین صندوق زمین و ساختمان اظهار داشت: اولین صندوق پروژه زمین و ساختمان کشور راه‌اندازی شد و خوشبختانه اجزای سیاستی خروج از رکود یکی پس از دیگری در حال عملیاتی شدن است.
علی طیب‌نیا افزود: هدف از ایجاد این صندوق و صندوق‌هایی که در بخش‌های مختلف راه‌اندازی می‌شود تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی به ویژه بخش مسکن و ساختمان است که می‌تواند نقش مؤثری از خروج از رکود داشته باشد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه مسکن ارتباط زیادی با بخش‌های اقتصاد دارد، گفت: به همین دلیل این صندوق پروژه انتخاب شد و امیدواریم با ایجاد صندوق‌های متعدد بتوانیم خروج از رکود را تسریع کنیم، در حداقل زمان ممکن جامعه از رکود خارج شود.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به رکود ایجاد شده در بازار ثانویه چگونه می‌خواهید از بازار اولیه تامین مالی انجام دهید، گفت: معرفی ابزارهای جدید خود می‌تواند یکی از عوامل ایجاد رونق در بازار ثانویه باشد؛ با تشکیل این صندوق پروژه واحدهایی در اختیار افراد قرار می‌گیرند که قابل فروش در بازار ثانویه هستند.