kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۹
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

مدیریت و کشاورزی دانش‌بنیان راه نجات کشور است

نایب رئیس اول مجلس با اشاره به اینکه مدیریت دانش‌بنیان و کشاورزی دانش‌بنیان راه نجات کشور است، گفت: در هر زمینه‌ای باید به اوج تکنولوژی و دانش آن دست پیدا کنیم.
حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در مراسم افتتاح همزمان 1100 هکتار آبیاری تحت فشار و 100 طرح بخش کشاورزی استان تهران گفت: یکی از اولویت‌های نخست کشور از زاویه خودکفایی و اشتغال بحث استفاده بهینه از منابع آب و خاک و حفظ این سرمایه گرانبهاست.
وی افزود: بحران‌آب و مشکلات فراروی جامعه بشری ملموس است و ایران در کره خاکی در نقطه‌ای از کمربند خشکسالی قرار دارد که مشکلات ما را مضاعف کرده است.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بیان داشت: متاسفانه ما از منابع آب و خاک خوب استفاده نمی‌کنیم و سطح آب زیرزمینی کشور به شدت کاهش یافته است.
ابوترابی‌فرد اظهار داشت: حفظ منابع آبی کشور به حفظ منابع خاک کمک می‌کند و در کمتر از نیم قرن گذشته حدود 100 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان تهران تبدیل به زمین بایر شده است.
وی افزود: یک سانتی‌متر خاک برای تبدیل شدن به خاک کشاورزی نیاز به زمان طولانی دارد بنابراین حفظ منابع خاک بسیار اهمیت دارد.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت:‌ باید در انتقال و مصرف آب از والاترین دانش بهره ببریم زیرا متوسط راندمان بهره‌وری از آب در کشور 40 درصد و در تهران 43 درصد است در حالی که این راندمان تا حدود 90 درصد قابل افزایش است.
ابوترابی اظهار داشت: بنابراین باید از تمام دانش برای حفظ این منابع استفاده کنیم و به برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی کشور پایان دهیم.
ابوترابی‌فرد اظهار داشت: امیدواریم فرهنگ مصرف به فرهنگ تولید مبتنی بر دانش تبدیل شود.
وی افزود: ما امروز در مصرف آب، انرژی و هدر رفت خاک، رتبه اول را داریم و امیدواریم با برنامه‌ریزی اولین رتبه را در بهره‌وری به دست آوریم که برای این مهم احساس مسئولیت در برابر خدا و نسل‌های آینده لازم است.
خود را با شرایط آبی کشور تطبیق دهیم
وزیر جهاد کشاورزی از اجرای عملیات آبیاری تحت فشار در سطح 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سال جاری خبر داد و خطاب به کشاورزان گفت: وضعیت منابع آبی کشور به‌گونه‌ای است که دیگر نمی‌توان نسبت به خشکسالی و شرایط کنونی گله‌مند بود بلکه باید خود را با این شرایط تطبیق دهیم.
محمود حجتی نیز در این مراسم گفت: در سطح استان تهران اجرای 10 هزار هکتار آبیاری تحت فشار برای امسال در دستور کار قرار دارد و درصدد هستیم با اعتبار 1300میلیارد تومانی مصوب سال جاری وزارت جهاد کشاورزی 200 هزار هکتار از اراضی کل کشور را در دستور کار برای آبیاری تحت فشار قرار دهیم.
وی افزود: 200 هزار هکتار دیگر نیز با در نظر گرفتن کمک‌های اعتباری از طریق منابع ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری در دستور کار قرار داده‌ایم که امسال جمعا 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت عملیات آبیاری تحت فشار قرار می‌گیرند.
وزیر جهاد کشاورزی خطاب به کشاورزان ادامه داد: وضعیت منابع آبی کشور در حال حاضر به‌گونه‌ای است که دیگر نمی‌توان نسبت به خشکسالی و شرایط کنونی گله‌مند بود بلکه باید خود را با این شرایط تطبیق دهیم.
حجتی تاکید کرد: مهمترین دغدغه کشاورزان و مصرف‌کنندگان در بخش کشاورزی زیاد بودن فاصله تولید تا مصرف است که در این ارتباط باید وضعیت بازار، بسته‌بندی، انبار و صنایع تبدیلی و تکمیلی ساماندهی شود که می‌تواند ارزش افزوده بالایی برای این بخش داشته باشد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعیین نرخ سود 17 درصدی برای تسهیلات بخش کشاورزی، افزایش نرخ سود تسهیلات به حساب می‌آید یا کاهش؟ گفت: نرخ سود تسهیلات کشاورزی از 22 درصد به 17 درصد کاهش یافته گرچه نرخ سود تسهیلات کشاورزی در گذشته 14 درصد بود اما وضعیت تورم و منابع مالی و اعتباری نیز در گذشته بسیار بهتر از وضعیت کنونی بود.