kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶

کوتاه از انتخابات

متکی مطرح کرد رئیسی اولویت لیست شورای وحدت لاریجانی جزو 10 نفر هم نیست
سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با بیان اینکه آقای رئیسی اولویت اول اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری است تصریح کرد : نام علی لاریجانی در لیست ۱۰ نفره ما هم وجود ندارد.
منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان دیروز دوشنبه (۳۰ فروردین ماه) در نشست خبری درباره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: میزان مشارکت در انتخابات مجلس دشمنان را تحریک کرد که نظام را دچار مشکل و مردم را درگیر یاس کنند؛برای انتخابات ۱۴۰۰ در شرایطی به میدان می‌رویم که ۸ سال تجربه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشتیم.
وی با بیان اینکه سیاست خارجی تلاش‌های زیادی داشت اما همچنان در مسئله برجام و هسته‌ای در خانه اول هستیم، بیان کرد: همه مجموعه‌ها سعی می‌کنند با داشته‌های خود به میدان بیایند و هرچه دارند ارائه کنند؛ در مقابل مردم هم به میدان می‌آیند و انتخاب خود را انجام می‌دهند.

مطالبه برای حضور رئیسی برای انتخابات در اقشار مختلف وجود دارد
متکی درباره حضور رئیسی در انتخابات گفت: مطالبه برای حضور آقای رئیسی برای انتخابات در اقشار مختلف وجود دارد، اینکه گروه خاصی نامه‌ای به رهبری زده‌اند تا آقای رئیسی در انتخابات شرکت کنند را خبر ندارم. البته برخی هم معتقد هستند که ایشان در انتخابات حضور پیدا نکنند، چشم انداز قوه قضائیه از زمانی که ایشان حضور پیدا کردند خیلی روشن نیست به همین دلیل بهتر است در قوه قضائیه فعلا باشند و وارد انتخابات نشوند.
وی افزود:آنهایی که مخالف حضور آقای رئیسی در انتخابات هستند یا خودشان نامزد دیگری دارند یا آینده روشنی بعد از آقای رئیسی در قوه قضائیه نمی‌بینند.
سخنگوی شورای وحدت ادامه داد: برخی‌ از پرونده‌های موجود در قوه قضائیه مربوط به دولت است وقتی خصوصی‌سازی دچار مشکل می‌شود، سیستم بانکی دچار رشوه می‌شود اگر در دولت یک تحولی ایجاد شود سلامت در این مجموعه شکل می‌گیرد.۹۰ درصد از ۸۰ درصد پرونده‌هایی که در قوه قضائیه مربوط به دولت است، حل می‌شود.
متکی گفت: افرادی که بتوانند مبارزه با فساد را براساس آنچه که مدنظر رهبری است در قوه قضائیه اجرا کنند، کم نیستند.
وی تصریح کرد: براساس پاسخ‌هایی که به دبیرخانه شورای وحدت برسد برنامه خود را عملیاتی می‌کنيم، اقدام ما در طراحی شورای وحدت موکول به کسانی است که به نامه رئیس‌شورای وحدت پاسخ می‌دهند.
سخنگوی شورای وحدت افزود: در متن نامه آمده کسانی در معرض نامزد شدن قرار دارند که برنامه‌های خود را اعلام کنند و دیگری این بود که حداقل ۱۰ نفر از تیم خود را معرفی کنند، کارگروه بررسی برنامه و بررسی تیم را در شورای وحدت تشکیل دادیم و این دو کارگروه سؤالات و چالش‌ها را نسبت به نامزدها داشتند می‌توانند مطرح کنند و بعد از آن اعلام نظر خواهد شد.
متکی درباره علت اعلام نشدن نام لاریجانی گفت: از ابتدا شایعات زیادی درخصوص حمایت شورای وحدت از علی لاریجانی به وجود آمد و این موضوع به کشور القاء شده بود. ما اولین مجموعه‌ای هستیم که به بحث نامزد اولویت اول خود وارد شدیم. آقای رئیسی اولویت اول اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری است. فردای روزی که ما اولویت خود را گفتیم دوباره رسانه‌ها درخصوص حضور لاریجانی در شورای وحدت سخن گفتند. اسم علی لاریجانی در لیست ۱۰ نفره ما هم وجود ندارد.

باید تدبیر، تحلیل و تسهیل برای حضور مردم در انتخابات انجام شود
وزیر خارجه اسبق درخصوص سرد بودن فضای انتخابات در کشور، اظهار کرد:‌ دلیل آن این است که مردم ما احساس می‌کنند مسئولان دوستشان ندارند، مردم احساس می‌کنند مسئولان خودشان را جای آنها نمی‌گذارند، مشکل از سوی مسئولان است و گرم شدن تنور انتخابات به دست مسئولان است.
متکی ادامه داد: دولت در جایی که ناکارآمدی داشته است باید از مردم عذرخواهی کند مردم ما، مردم خوبی هستند اگر احساس کنند به آنها توجه می‌شود، در بزنگاه‌ها نشان می‌دهند که از حیثیت کشور، رهبر فرزانه و انقلاب دست نمی‌کشند.
وی اضافه کرد: علاوه ‌بر این‌ها، شرایط کرونایی کشور باعث نگرانی اساسی مردم برای حضور در انتخابات است، شاهد صف‌های مرغ و تخم مرغ هستیم، مردم با خودشان می‌گويند اگر بخشی از مدیریت کشور می‌تواند ۵ تا کشتی بنزین را از ۳ اقیانوس در مقابل ناوگان‌های آمریکا عبور دهد و به ونزوئلا برساند، چرا بخش دیگر نمی‌تواند مرغ و تخم مرغ را از دست دلالان به دست مردم برساند. باید تدبیر، تحلیل و تسهیل برای حضور مردم در انتخابات انجام شود.

چمران: اگر رئیسی بیاید امکان شکل‌گیری اجماع حداکثری وجود دارد
مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف اصولگرایان در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان با بیان اینکه «اگر رئیسی بیاید امکان شکل‌گیری اجماع حداکثری وجود دارد» گفت: اگر رئیسی نیاید، موضوع حضور قالیباف مطرح می‌شود.
وی افزود: رهبر انقلاب رئیسی را از حضور در انتخابات نهی نکرده‌اند.

نیکزاد: وحدت اصولگرایان در گرو آمدن رئیسی به انتخابات ۱۴۰۰ است
علی نیکزاد، نائب رئیس‌مجلس نیز در گفت‌وگو با خراسان بیان کرد: آمدن آقای رئیسی در اصولگرایان اجماع ایجاد می‌کند و به ایشان هم گفته شده و باید تصمیم بگیرد البته خبر دارم که ایشان برای حکمی که رهبری داده‌اند بسیار بسیار اهمیت و ارزش قائل است اما آمدن رئیسی باعث وحدت در جبهه اصولگرایی خواهد شد و ایشان اگر بیاید حتما همه دوستان جبهه انقلاب باید به ایشان کمک کنند.

احتمال یکی شدن شورای وحدت و ائتلاف
کمال‌الدین سجادی، عضو هیئت اجرایی شورای وحدت نیز در گفت‌وگو با صبح‌نو با‌اشاره به وضعیت اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 خبر داد که «احتمال یکی شدن شورای وحدت و ائتلاف وجود دارد».

ضرغامی: بنای ورود به سازوکارهای مرسوم را ندارم
عزت‌الله ضرغامی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری هم با انتشار عکس‌نوشته‌ای در کانال اطلاع‌رسانی خود اعلام کرد: «ضمن احترام به همه نامزدها، رقبا، تشکل‌های سیاسی و تشکر از تلاش آنان برای مشارکت هر چه پرشورتر مردم در همه انتخابات، بنای ورود به سازوکارهای مرسوم را ندارم.»