kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۹۰
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
سناتور آمریکایی:

حضور نظامیان آمریکا در افغانستان سالانه 50 میلیارد دلار هزینه دارد

یک نماینده کنگره آمریکا فاش کرد، این کشور سالانه 50 میلیارد دلار در جنگ افغانستان هزینه می‌کند.

«رو خانا»، نماینده ترقی‌خواه کنگره آمریکا گفت: اگر ما در حال پایان دادن به جنگ افغانستان هستیم، این مسئله باید سالانه
50 میلیارد دلار را برای ما ذخیره کند. پس چرا هنوز بودجه پنتاگون را افزایش می‌دهیم؟ پیش از این، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، کل هزینه‌های نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا را حدود هفت تریلیون دلار ذکر کرده بود. این هزینه‌ها هر چند با هدف تثبیت قدرت آمریکا در منطقه صرف شده، ولی به قول ترامپ، هیچ سودی برای آمریکا نداشته است.
ترساندن از پیامد خروج
«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، حتی پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، از اهتمام به این کشور خودداری نخواهند کرد.
وی هشدار داد: «هیچ ضمانتی درباره رویدادهایی که در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی اتفاق می‌افتد، وجود ندارد». این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که مقامات کابل بارها گفته‌اند که ارتش افغانستان به تنهایی می‌تواند در این کشور امنیت برقرار کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، هفته گذشته بایدن رسما زمان خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را اعلام کرد و گفت که تمامی نظامیان آمریکایی را تا ۱۱ سپتامبر(20 شهریور)، از افغانستان خارج می‌کند. همزمان، ناتو نیز اعلام کرد که به‌همراه آمریکا، از افغانستان خارج می‌شود.
خروج فاجعه است
«اچ آر مک مستر» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، خروج نظامیان این کشور از افغانستان را «اشتباه راهبردی بزرگ» و «فاجعه» توصیف کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مک‌مسترگفت: به نظرم، این(خروج) یک فاجعه دیگر است. ما دچار نوعی توهم در رابطه با واقعیت‌های میدانی موجود شده‌ایم. در زمان شروع جنگ تلاش می‌کنیم، نتیجه دلخواه خود را رقم بزنیم. ما در رابطه با طالبان دچار نوعی توهم شده‌ایم.
مشاور رئیس‌جمهور پیشین آمریکا افزود: توهمی که وجود دارد این است که اگر ما به جنگ پایان دهیم، جنگ خاتمه پیدا می‌کند. تصور ما این است زمانی که آمریکایی‌ها در افغانستان نباشند، طالبان می‌گوید که جنگ را خاتمه بدهیم.
مک‌مستر اضافه کرد: به نظرم عقب‌نشینی از افغانستان، می‌تواند یک اشتباه راهبردی باشد. ما شاهد عقب‌نشینی پس از عقب‌نشینی در زمان آتش‌بس در برابر طالبان بودیم.
او در ادامه انتقادات خود از این تصمیم گفت: اگر حمایت خود را از عملیات نیرو‌های افغانستانی کاهش دهیم یا قطع کنیم، این موضوع سبب می‌شود جنگ گسترش پیدا کند.