kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۲۱۳
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

شکوفا نشدن استعداد برجام تقصیر خودمان است!


سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«ایران به علت موقعیت جغرافیایی‌ای که دارد چون به نحوی در میانه شرق و غرب و در شمال قاره‌ای و جنوب اقیانوسی قرار دارد، محکوم است به اینکه یک رابطه متوازن با غرب و شرق را در روابط خارجی خود پیگیری کند. ایران همواره در دهه‌های اخیر از این توازن محروم بوده است».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«برجام اگر فقط یک ارزش داشت آن، این بود که استعداد این تعادل بزرگ را می‌توانست به روابط خارجی ایران بازگرداند و هنوز نیز این استعداد را دارد؛ در صورتی که بتوانیم از این مرحله عبور کنیم و روابط عادی‌تر و کم‌تنش‌تری با کشورهای غربی اعم از ایالات متحده آمریکا داشته باشیم. احیای برجام گام نخست در راستای ایجاد تعادل در سیاست خارجی است؛ به خصوص زمانی که ایران با چین نیز یک سند همکاری جامع به امضاء رسانده است».
اکنون مدت‌هاست که از مرگ برجام سپری شده است، اما برخی دولتمردان و فعالین اصلاح‌طلب حاضر نیستند این واقعیت را بپذیرند.
علت اصلی بی‌دستاوردی برجام، متن بسیار ضعیف آن بود. پس از تنظیم متن توافق هسته‌ای به دلیل نواقص متعدد موجود در آن، ۲۸ شرط از سوی رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد، اما متاسفانه دولت آقای روحانی به این شروط عمل نکرد.
برجام هم در دولت اوباما و هم در دولت ترامپ بارها لگدمال شد، اما با این‌حال حامیان این توافق خسارت‌بار، قصور و تقصیرهای خود را به گردن منتقدان ‌انداختند. گویی ما بودیم که تعهداتمان را زیر پا گذاشتیم و از برجام خارج شدیم یا ما بودیم که ژنرال آمریکائی را ترور کردیم.
تشت رسوایی برجام هم که از بام افتاد، حامیان این توافق خسارت بار به دستاوردتراشی روی آوردند. یک روز مدعی شدند که برجام سایه جنگ را از سر ایران دور کرد، روز دیگر ادعا کردند که برجام پیروزی اخلاقی برای ایران بود. حالا در جدیدترین نمونه از دستاوردتراشی‌های بزک کنندگان برجام، این طیف مدعی شده است که برجام این استعداد را داشت که بتواند تعادل را به روابط خارجی ایران بازگرداند.
برخلاف این ادعا، یکی از نقاط ضعف جدی برجام این بود که تمام سیاست خارجی را به نشست و برخاست با آمریکا و تروئیکای اروپا خلاصه کرد.
چرا مدعیان اصلاحات دستگیری جاسوسان غربی را پیروزی نمی‌دانند؟!
روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در مطلبی به سخنان اخیر رئیس‌جمهور خطاب به صدا و سیما پرداخت و نوشت:« از آنجا كه چالش دولت و صداوسيما بار ديگر بر سر پخش سريال «گاندو» بالا گرفته، حسن روحاني در بدون اشاره به اين موضوع شكست‌هاي آمريكا در 3 سال اخير را يادآور و معترض شد كه «چرا براي اين شكست از پول ملت فيلم درست نمي‌كنيد؟ اگر بناست از پول ملت فيلم درست كنيد و نمايش بدهيد، از واقعيت‌ها فيلم درست كنيد. حقيقت‌ها را به مردم بگوييد، پيروزي ملت را بگوييد. نبايد به مردم غيرواقعي بگوييم، نبايد واقعيت‌ها را تحريف كنيم. چرا دشمن ما شكست خورد؟»»
مسئله قابل توجه این است که اساسا دولت تدبیر و امید چه دستاوردی داشته است که بتوان آن را در مدیوم فیلم و سریال به تصویر کشید؟ آیا صف‌های طولانی مرغ، رشد ۷ برابری نرخ ارز و رکورد دلار سی هزار تومانی، بیشترین تورم دو دهه اخیر ایران (سال ۹۹)، رکورد سقوط ارزش دلاری حقوق کارگران در ده سال اخیر و افزایش ۶۰۳ درصدی قیمت مسکن در تهران از ابتدای دولت یازدهم دستاورد است؟ دقیقا منظور از دستاوردهای دولت چیست تا هنرمندان و سلبریتی‌هایی که برای رای آوردن شان در سال ۹۶ سنگ تمام گذاشتند سریعا نسبت به تولید فیلم و سریال در این باره اقدام کنند.
علاوه‌بر این، مگر مدعیان اصلاحات و دولت برآمده از آن دستگیری جاسوس‌ها که با نفوذ در نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر سعی در به‌خطر‌انداختن منافع ملی را داشتند دستاورد نمی‌داند که می‌گوید بروید درباره دستاوردها فیلم بسازید؟! اتفاقا باید قدردان صداو‌سیما بود که اقتدار و اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) را به‌تصویر کشیده است؛ آن هم در شرایطی که بازوهای رسانه‌ای دشمنان با تمام توان خود در حال مخدوش کردن وجهه نیروهای اطلاعاتی کشور هستند.
بزک FATF به بهانه واکسن و روابط ایران و چین
روزنامه سازندگی در مطلبی به قلم سید مصطفی‌هاشمی طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به موضوع FATF پرداخت و نوشت: مشخصاً با فشارهای سیاسی و اظهار نظرهای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص نیست که مجمع این بار نیز در بررسی لوایح موسوم به FATF نتیجه متفاوتی ارائه بدهد اما امیدواریم که این اتفاق بیفتد و نسبت به دفعه پیش، پاسخ متفاوتی از مجمع شنیده شود چراکه اصرار بر این رویه هزینه‌های سیاسی و اقتصادی شدیدی دارد و شاهدیم که این موارد به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم چه اثری بر معیشت و وضعیت زندگی مردم دارد. در سال گذشته در ارتباط با تأثیر این مسئله بر خرید واکسن نیز صحبت‌هایی می‌شد و این روزها نیز درباره اهمیت حفظ و برقراری این ارتباط برای بهره‌برداری از تفاهم‌نامه ایران و چین صحبت‌هایی می‌شود.... با ادامه شرایط فعلی، رابطه بانکی ما حتی با چین و روسیه نیز قطع می‌شود.
هاشمی‌طبا که در انتخابات ریاست جمهوری (96) مقابل جریان اصولگرایی و از اردوگاه اصلاحات کاندید شده بود و نهایتاً به نفع روحانی کناره‌گیری کرد نوشته است: دولت آقای روحانی هم دولتی اصولگراست و از اساس رگ و ریشه آقای روحانی در تشکلی همچون جامعه روحانیت مبارز است که دیگر در اصولگرا بودن این تشکل جای حرف‌وحدیثی نیست. مهر دولت آقای روحانی، مهر اصولگرایی است!
مدتی است که مدعیان اصلاحات برای فرار از پاسخگویی و توجیه عملکرد ناکارآمد خود به بهانه‌هایی مانند FATF متوسل می‌شوند. آنها در حالی سعی می‌کنند که واکسن را به FATF ربط بدهند که پیش‌ازاین، وزیر بهداشت گفته بود «تأثیر FATF در تأمین واکسن کرونا جدی نیست» و در مورد سند همکاری ایران و چین نیز کارشناسان معتقدند این سند ربطی به لوایح FATF ندارد. مهدی صفری، سفیر اسبق ایران در چین چندی پیش در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه همکاری بلندمدت با چین معطل تصویب FATF نیست، گفت: اگر شرط قبول کنوانسیون پالرمو و CFT توسط ایران برای اجرایی شدن قرارداد با چین وجود داشت، چین اصلاً این قرارداد را امضا نمی‌کرد.
روایت روزنامه دولت از بر باد رفتن فرصت حل بحران کرونا
روزنامه ایران دیروز در مطلبی درباره بر باد رفتن فرصت حل بحران کرونا نوشت: «هشدارها و فریادهای ناشی از اجرایی نشدن دستور پیشگیرانه وزیر محترم بهداشت عمدتا با چند روز تاخیر شنیده می‌شود و همه اینها شرایط را برای کنترل بیماری دشوار کرده است. تعطیلات نوروز، فرصت بسیار مناسبی بود تا با بسیج همه نهادها و اطلاع‌رسانی عمومی، با قرنطینه‌ای سراسری و سختگیرانه، شرایط کشور را از حالت درآستانه خطر، به شرایط نزدیک به سفید تبدیل کنیم اما عملا این فرصت به تهدیدی مرگبار مبدل شده است.»
ارگان دولت در مطلبی نوشت: «آغاز پیک چهارم کرونا با تغییر رنگ شهرها، ۵ رقمی شدن تعداد بیماران جدید مبتلا به کرونا و افزایش مرگ و میر مبتلایان همراه بوده است. پیک غم‌انگیز و‌اندوهناکی که تا همین جای کار هم برخی از مردم را درگیر خود کرده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که قبل از عید مسئولان بهداشتی کشور گفته بودند میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روزهای آخر اسفند به کمترین میزان خود در ۴ ماه اخیرش رسیده و البته تعطیلات دو هفته‌ای نوروز، باز بودن جاده‌ها، رفتن مردم به سفر و نبود محدودیت‌های سختگیرانه همه دست به دست هم داد تا دوباره بیمارستان‌ها شلوغ شود.»
یادآور می‌شود، سوءتدبیر ستاد مقابله با کرونا در آزاد گذاشتن مسافرت‌ها با اعلام محدودیت سفر تنها در 40 شهر قرمز و نارنجی علت موج چهارم کروناست. این در شرایطی است که مردم آمادگی لغو سفرهای نوروزی را داشتند. تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در ماه‌های پایانی سال 1399 با تلاش‌های کادر بهداشت و درمان، همراهی مردم و اجرای طرح شهید سلیمانی با همت و همراهی وزارت بهداشت، بسیج، سپاه، ارتش، هلال‌احمر و... کاهش پیدا کرده بود و با توجه به پیش‌بینی آغاز واکسیناسیون از بهار امسال امید به مدیریت مطلوب بیماری وجود داشت اما بی‌اعتنایی سؤال‌برانگیز ستاد مقابله با کرونا به هشدارهای وزارت بهداشت، کارشناسان و رسانه‌ها موج جدید کرونا را رقم زد.
فریب دادن مردم، تنها هنرِ اصلاح‌طلبانِ بی‌کارنامه
روزنامه شرق که سابقه قابل توجهی در دیگرگونه جلوه دادن حقیقت دارد در گزارش شماره پنج شنبه خود نوشت: «سه نماینده مجلس که در مظان خروج از بهارستان به سمت پاستور قرار دارند، دو نفرشان عضو هیئت‌رئیسه‌اند. ازاین‌رو، مشخص شد آن میثاق‌نامه‌ای که زمانی در آستانه انتخاب رئیس‌مجلس میان اصولگرایان گل کرده بود، در حد یک مانور تبلیغاتی بود.»
این نوشتار در ادامه آورده است: «مطابق آن میثاق‌نامه قرار بود آنها که می‌خواهند نامزد ریاست مجلس شوند، تعهد بدهند تحت هیچ شرایطی به رأی مردم پشت نکنند و از پارلمان
خارج نشوند.»
نکته قابل توجه آن است که اساسا قاضی زاده و نیکزاد نامزد ریاست مجلس نبودند که بخواهند میثاق نامه‌ای را امضا کرده باشند. برای تصدی پست ریاست مجلس، محمد باقر قالیباف منتخب تهران و سید مصطفی آقا میرسلیم منتخب تهران، فریدون عباسی منتخب کازرون نامزد شدند. حمیدرضا حاجی بابایی نیز برای تصدی این پست نامزد بود که انصراف خود را اعلام کرد.
میثاق نامه‌ای که شرق آن را بهانه‌ای برای لجن پراکنی قرار‌داده اساسا از سمت گروهی از نمایندگان مجلس و برای پست ریاست مجلس مطرح شد اما در نهایت مورد اجماع قرار نگرفت و حتی قالیباف آن را امضا نکرد. نکته مهم‌تر آن است که وقتی مطابق قانون شخصی می‌تواند از کسوت نمایندگی برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کند این گونه شائبه ‌سازی‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب برای چیست؟!
قابل تامل آنکه همین متن در ادامه آورده: «مشخص نیست از میان اصولگرایان عضو مجلس، به‌ویژه آنها که عزم ریاست پارلمان کرده بودند، کدام‌یک به این میثاق‌نامه تن دادند و کدام ندادند. آن‌طور که مشخص است، حداقل قالیباف و قاضی‌زاده هیچ‌کدام پای این میثاق‌نامه را امضا نکرده‌اند».
اصلاح‌طلبان که کارنامه قابل ارائه ندارند برای رسیدن به قدرت به هر اقدام شنیعی حتی تهمت و دروغ و تخریب روی می‌آورند همچنانکه پیش از این در زمان انتخابات پیشین با ترساندن جامعه از پیروزی سیدابراهیم رئیسی زمینه را برای پیروزی دولت تدبیر و امید
فراهم کردند.