kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۲۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
با دستور رئیس‌جمهور

نخستین نمونه قطار ملی مترو در پایتخت رونمایی شد

نخستین نمونه قطار ملی مترو با دستور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور و با حضور استاندار تهران و جمعی از مدیران شهری رونمایی شد.

از نخستین نمونه قطار ملی مترو صبح پنجشنبه (19 فروردین) با حضور انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران و جمعی از مدیران شهری و دستور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور در محل شرکت واگن‌سازی تهران رونمایی شد.
قطار ملی مترو یک طرح ارزشمند ملی به شمار می‌آید که طی ۱۸ ماه به ثمر نشست تا سهم ۲۵ تا ۳۰ درصدی شرکت‌های داخلی از دانش طراحی، تولید و تأمین قطعات قطارهای مترو به ۸۵ درصد افزایش یابد و گامی بلند در زمینه شکست انحصار تولید قطار از سوی شرکت‌های خارجی برداشته شود.
بر اساس این گزارش این پروژه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همکاری شرکت‌های مختلف داخلی از جمله ۱۸ شرکت دانش‌بنیان و ۴ مجموعه صنعتی به نام‌های شرکت واگن‌سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا و ایریکو، بر اساس تجربیات ۲۰ سال گذشته در استفاده از ۳ نسل واگن‌ها صورت پذیرفته است.
رئیس‌جمهور در این مراسم که با افتتاح دیگر طرح‌های ملی دانش‌بنیان و نوآور همراه بود ، با‌اشاره به تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران، گفت: اگر چه مردم ایران در اثر این جنگ تمام عیار و تحریم همه‌جانبه در فشار و رنج فراوانی قرار گرفتند، اما امروز ملت ایران در یک جنگ با ابرقدرتی مثل آمریکا مقاومت و ایستادگی کرده و به اعتراف دوست و دشمن به پیروزی قطعی و 100 درصدی رسیده است،
وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن افتخارآمیز توصیف کردن دستاوردهایی که در افتتاح‌های امروز به ملت ایران عرضه شد، خاطرنشان کرد: امروز شاید در بعضی زمینه‌ها از جمله تولید واکسن در غرب آسیا جزو اولین‌ها باشیم. با وجود آنکه هر سال میلیون‌ها دوز واکسن آنفلوآنزا وارد می‌کردیم، این مایه مباهات است که امسال می‌توانیم از واکسن آنفلوآنزای داخلی در کنار واکسن کرونای داخلی استفاده کنیم.
روحانی همچنین به دیگر افتتاح‌های امروز در عرصه صنعت‌اشاره کرد و با افتخارآمیز توصیف کردن‌ آنها اظهار داشت: دستاوردهای علمی و فناورانه امروز از جمله موتور سبک سه سیلندر با مصرف بهینه و استاندارد یورو 6 و همچنین واگن‌های قطار مترویی تولید شده، از جمله نیازهای ضروری امروز کشور هستند که با تلاش متخصصان داخلی تولید شده و امروز به شکل رسمی وارد مدار تولید و بهره‌برداری شدند که کسب این دستاوردها را به ملت ایران تبریک می‌گویم.
تقویت چند جانبه‌گرایی
 از اولویت‌های مهم سیاست خارجی ایران
رئیس‌جمهور همچنین روز پنج شنبه طی سخنانی در دهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی 8 که به صورت مجازی و به میزبانی بنگلادش، رئیس‌دوره‌ای این سازمان برگزار شد، هدفِ غایی تمام این تلاش‌های جمعی و مشروعِ کشورهای در حال توسعه را دستیابی به رشد اقتصادی، توسعه متوازن، رفاه و سعادت مردم، حفظ ارزش‌ها و فرهنگ‌های ملی و کسب جایگاهِ مناسب، در روابط بین‌المللی دانست.
روحانی در ادامه سخنان خود تقویت چندجانبه‌گرایی، از اولویت‌های مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: امروز در کنار بلیه کرونا؛ یکجانبه‌گرایی و تروریسم اقتصادی و نحوه مواجهه با آن، از دیگر موضوعاتی است که چهره جامعه جهانی را لکه‌دار کرده است.
رئیس‌جمهور افزود: این اقدامات نه تنها دولت‌های حاکم و ملت‌های مستقل را بطور غیرقانونی و نامشروع، هدف قرار داده‌اند بلکه تهدیدی جدی علیه دستاوردهای جامعه جهانی است. همچنین، جهان اسلام هدفِ اقدامات اسلام هراسانه سازمان یافته می‌باشد که علاوه‌بر هدف قرار دادن ارزش‌ها و کرامت‌های متعالی دین مبین اسلام، آثار منفی اقتصادی و توسعه‌ای گسترده برای کشورهای اسلامی، بهمراه داشته است.
روحانی با تاکید بر ضرورت ایجاد سازوکارهای لازم برای تسهیل و توسعه تجارت میان کشورهای عضو دی 8 افزود:کشورهای عضو دی 8 در معرض انتخاب‌های مهمی برای همکاری در دوره پسا کرونا خواهند بود.
وی همچنین بازار کشورهای مسلمان را از سرمایه‌های قابل توجه کشورهای دی 8 دانست و گفت : امروز جهان اسلام هدف اقدامات اسلام‌هراسانه سازمان یافته است که آثار منفی اقتصادی و توسعه‌ای گسترده برای کشورهای اسلامی، بهمراه داشته است.
ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی
و تجاری کشورهای عضو دی 8
سران کشورهای عضو دی 8 در پایان دهمین اجلاس خود که به صورت مجازی و به میزبانی بنگلادش برگزار شد با صدور بیانیه‌ای بر تعمیق همکاری‌ها در مبارزه علیه بیماری کووید 19 تاکید کردند و توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان کشورهای عضو را خواستار شدند.
در بیانیه پایانی سران سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور درحال توسعه (دی 8) همچنین همکاری عمیق چند بخشی و مشارکت قدرتمند بخش خصوصی در تمامی فعالیت‌ها برای تحقق اهداف تجارت درون سازمانی اعضای دی 8 مورد تاکید قرار گرفت.
از روز شنبه در همه شهرهای قرمز ۱۰ روز محدودیت اعمال می‌شود
رئیس‌جمهور همچنین در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا عصر پنج‌شنبه (19 فروردین) برگزار شد، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را مهم‌ترین دلیل افزایش ابتلا و بستری بیماران کووید 19 در کشور و مواجه شدن با موج جدید این بیماری در بسیاری از استانها و شهرستانها دانست و گفت: بهترین و موثرترین راه مقابله و مهار این پاندمی همچنان رعایت نکات بهداشتی، پرهیز از تجمع و تردد غیر ضروری و دورهمی‌ها است و همه مردم باید این موارد را به طور کامل و دقیق رعایت کنند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اجرای موارد پیشنهادی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا گفت: بی‌تردید راه اصلی خروج از این وضعیت رعایت همه دستورالعمل‌ها است که تجارب گذشته نیز گواه این موضوع است.
بر اساس مصوبه این جلسه از روز شنبه (21 فروردین) در همه شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند مطابق مفاد طرح مدیریت هوشمند به مدت 10 روز محدودیت اعمال می‌شود و بدیهی است سایر شهرها هم براساس رنگ‌بندی اعمال شده باید محدودیت‌ها و پروتکل‌ها را مراعات کنند.
روحانی با‌اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی جامعه در زمینه لزوم پرهیز از عادی‌انگاری و از طرفی جلوگیری از ایجاد نگرانی بیهوده و غیر واقعی تاکید کرد: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا جریان اطلاع‌رسانی‌ها و مدیریت افکارعمومی در مقابله با ویروس کرونا باید متمرکز ،‌سازماندهی شده ، منظم و شفاف صورت گیرد.