kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵

روایت یک اصلاح‌طلب از خطای محاسباتی روحانی در مذاکرات(خبر ویژه)

یکی از گردانندگان سابق روزنامه حامی دولت اذعان کرد تصور طیف متبوع وی نسبت به مذاکرات هسته‌ای نسنجیده و عاقلانه نبود.
«فرزانه-ر» که تا چندی پیش دبیر سیاسی روزنامه شرق بود و هم‌اکنون در خارج کشور به سر می‌برد، ضمن ارائه «چند توصیه به رئیس‌جمهور» نوشت: سخنان اخیر رئیس‌جمهور پیرامون مخالفان مذاکرات هسته‌ای و به جهنم رفتن آنها در شأن رئیس‌جمهوری نبود که جریان اصلاح‌طلبی تخم‌مرغ‌های خود را در سبد او چیده تا شاید ناجی کشور شود.
وی در روز آنلاین می‌نویسد: شاید چند توصیه کارساز باشد و فشار موج‌های آینده را کاهش دهد. هرچند حسن روحانی همه سازمان دولت خود را بر این پایه طراحی و آغاز کرد که در یک آینده قابل دسترس همین رئیس‌جمهور، مذاکرات هسته‌ای به سرانجام می‌رسد و تحریم‌ها پایان می‌یابد، شواهد بسیاری حاکی است که چنین تصوری از مذاکرات هسته‌ای عاقلانه نبود و حتی ممکن است با نتایج معکوسی مواجه شود.
در ادامه این تحلیل آمده است: حسن روحانی در محاسبه زمان‌بندی شش ماهه یا سه ساله مذاکرات یک خطای استراتژیک مرتکب شد. زیرا غرب از نابودی همه تاسیسات هسته‌ای ایران به صورت یک جا، حتی یک گام کوتاه نمی‌آید و طرف ایرانی پذیرش چنین شروطی برایش دشوار است. بر همین اساس، ضرورت اندیشیدن به فردایی که احتمالا به دهها دلیل، مذاکرات به فرجام نرسد، امری حیاتی است.
عضو پیشین شورای سردبیری روزنامه شرق خاطرنشان کرد: بی‌تردید کش آمدن مذاکرات هسته‌ای از شش‌ماه به یک سال و بعد تاخیر 4 ماهه برای رایزنی بیشتر و به احتمال بسیار زیاد ادامه یافتن آن در تمام دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی معضلی است که در معادلات دولت مورد محاسبه قرار نگرفته بود. شاید بدترین رخداد سه سال آینده، پایان ریاست‌جمهوری حسن روحانی در شرایطی باشد که نه تحریم‌ها برداشته شده و نه اندکی توسعه سیاسی محقق شده باشد. مثل برق و باد یک سال و یک ماه از ریاست‌جمهوری روحانی گذشت و با همان سرعت سه سال آینده از راه می‌رسد که ممکن است از راه نرسیده از دست رفته باشد.