kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
دولتی‌‌ها تأکید کردند

طرح تحول سلامت متوقف نخواهد شد

مسئولان دولتی بر تأمین منابع طرح تحول سلامت و استمرار آن تأکید کردند.
دومین همایش سراسری روسا و مدیران بیمارستانی با حضور معاون اول و معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، وزیر بهداشت و جمعی از مدیران این وزارتخانه روز گذشته در مرکز همایشهای رازی برگزار
 شد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اولویتهای دولت یازدهم سلامت است، گفت: منابع حاصل از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی و انصراف از ثبت‌نام در فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها با بررسی‌های دولت به اولویت‌های کشور اختصاص یافت که یکی از مهمترین این اولویت ها، بخش بهداشت و درمان بود.
به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری در این همایش گفت: دولت در ادامه اجرای طرح تحول سلامت تردیدی ندارد و منابع این طرح به طور کامل تامین خواهد شد.
جهانگیری افزود: طرح تحول نظام سلامت در جلسات متعدد دولت مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و به رغم بودجه محدود سال 92 توانستیم بالغ بر 2 هزار و هشتصد میلیارد تومان را به وزارتخانه‌های بهداشت و کار، تعاون و رفاه اجتماعی اختصاص دهیم.
وی ادامه داد: به هیچ وجه و در هیچ زمانی در اجرای طرح تحول سلامت تردید نداریم و منابع آن قرار نیست محدود شود. مدیران نیز باید این طرح را جدی شمرده و آن را دنبال کنند.
به گفته جهانگیری، مقیم شدن پزشکان در بیمارستانهای دولتی و ماندگاری آنها در مناطق محروم نیز اتفاق افتاد و از محل منابع این طرح، برنامه  امنیت غذایی برای نیازمندان نیز اجرا شد به طوریکه به جای اختصاص ناعادلانه یارانه به همه اقشار مردم، قرار شد 2 هزار و 800  میلیارد تومان به برنامه امنیت غذایی اختصاص یابد.
100 درصد منابع طرح تحول سلامت را تأمین می‌کنیم
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری نیز با اشاره به اینکه منابع وصولی نسبت به پیش‌بینی‌‌ها عقب است و به همین علت است که نمی‌توانیم به همه دستگاه‌ها 100 درصد اعتبار را تخصیص دهیم، گفت: به دلیل اهمیت حوزه بهداشت و درمان و ارتباط مستقیم آن با سلامت برای طرح تحول نظام سلامت 100 درصد منابع را اختصاص خواهیم داد.
نوبخت افزود: ما معتقدیم که طرح تحول نظام سلامت باید با قوت ادامه داشته باشد و تا هفته آینده بیش از 50 درصد بودجه طرح تحول سلامت پرداخت خواهد شد.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اختصاص بیش از 2660 میلیارد تومان که تاکنون برای طرح تحول نظام سلامت پرداخت شده است، گفت: برای بخش تولید یارانه‌ای به صورت تسهیلات در نظر گرفته شده است، اما این یارانه در موقع بازپرداخت، پرداخت می‌شود.
نوبخت همچنین از مسئولان حوزه سلامت خواست که از منابع بصورت بهینه استفاده کنند و افزود: شما روسای بیمارستانهای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به حمایت‌های مالی، بودجه‌ای و غیره ما امیدار باشید و ما هم تعهد خود را به موقع انجام خواهیم داد.
بهره‌مندی 10 میلیون حاشیه نشین
 از بسته بهداشتی
وزیر بهداشت با اذعان به عقب ماندن بسته خدمات بهداشتی از درمان در قالب طرح تحول نظام سلامت، از بهره مندی 10 میلیون حاشیه‌نشین از بسته بهداشتی خبر داد.
وی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت ارتقای خدمات در حوزه بهداشت و درمان است چرا که این دو مقوله از یکدیگر جدا نیستند و دولت به طور جد از این خدمات حمایت می‌کند.
هاشمی درباره طرح تحول سلامت نیز اظهار داشت: قبل از اجرای طرح تحول، پرداخت از جیب مردم در زمینه هزینه‌های بستری 37 درصد بود و اکنون به کمتر از 10 درصد رسیده است اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و از شما مدیران و روسا درخواست می‌کنم که برای حل این مشکلات راهکار داده و به ما کمک کنید.
وزیر بهداشت در ادامه بر لزوم سرعت گرفتن بیش از پیش بسته خدمات بهداشتی تاکید کرد و بیان داشت: باید بگویم که بسته خدمات بهداشتی بسیار مهمتر از بسته درمان بود اما اکنون خدمات بهداشتی از بسته درمان عقب مانده است و هنوز قدم‌های موثری را در این حوزه برنداشته‌ایم تا مردم بتوانند خدمات این حوزه را لمس کنند.
قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران در مورد اجرای بسته بهداشتی طرح تحول نظام سلامت، افزود: مهمترین وجه این بسته ارتقای خدمت‌رسانی به مناطق محروم و شهرهای زیر 20 هزار نفر است.
وی جامعه هدف در این طرح را حاشیه‌نشین‌های شهرهای بزرگ نیز خواند و ادامه داد: طبق سرشماری انجام شده وجود 10میلیون نفر در حاشیه شهر‌ها از خدمات، بسته بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.
افزایش قیمت دارو در نیمه دوم سال
رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه گردهمایی مدیران و رؤسای بیمارستان‌های کشور در مورد افزایش قیمت داروها در نیمه دوم سال گفت: نیمه اول امسال افزایش قیمت نداشتیم اما سیاست ما این است که تولید داخل با توجه به تورم ضربه نخورد بنابراین قیمت‌ها برای نیمه دوم سال اصلاح می‌شود.
وی یادآور شد: اصلاحات طوری انجام می‌شود که به مردم و بیمه‌گر فشار وارد نشود ضمن اینکه تولید‌کننده نیز با تولیدات دارو ضرر نکند.
دیناروند در مورد فهرست دوم داروهایی که قرار است تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، اظهار داشت: فهرست دوم هنوز مورد توافق قرار نگرفته است البته مشکلات اکثر بیماران در زمینه داروها برطرف شده و فقط تعداد کمی از بیماران هستند که خواهان استفاده از داروی خارجی هستند که در این میان سیاست وزارت بهداشت این است که برای کسی که می‌خواهد داروی خارجی استفاده کند یک اختلاف قیمت ناچیز پرداخت شود.