kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵

کوتاه از ایران


40 میلیون اهداء کننده خون
یاسوج - باشگاه خبرنگاران: مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت:40 میلیون نفر اهداکننده خون درکشور وجود دارد که از این تعداد
500 هزار نفر به طور مستمر خون اهدا می‌کنند. علی‌اکبر پورفتح‌الله افزود: زنان نسبت به مردان کمترین آمار اهدا‌کننده خون را در کشور دارند و اهداکنندگان زن از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.وی افزود: اهداءکنندگان خون روز به روز در کشور افزایش پیدا می‌کنند. وی گفت: از زمان آغاز به کار مرکز انتقال خون کشور تاکنون کاهش چشمگیری در مرگ و میر بیماران هموفیلی و تالاسمی در کشور رخ داده است.

300 روز آفتابی در ایران
قزوین - باشگاه خبرنگاران: رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: ایران در حال حاضر 9 هزار و 852 مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید می‌کند.
علی مروی در مراسم افتتاحیه مزرعه بادی کهک که در سالن همایش‌های اداره برق قزوین برگزار شد اظهار کرد: آژانس بین‌المللی توسعه معتقد است که در آینده نزدیک تمامی کشورها به سمت انرژی تجدیدپذیر خواهند رفت و این انرژی 18 درصد از سبد انرژی دنیا را تشکیل می‌دهد.
وی عنوان کرد: ظرفیت بادی قابل توجهی در ایران وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم و از طرفی دیگر ایران از طرفیت انرژی خورشیدی بسیار بالایی برخوردار است و در کشور ایران 300 روز آفتابی وجود دارد.

جلوگیری از ورود کالای غیراستاندارد به کشور
آبادان - واحد مرکزی خبر: رئیس اداره استاندارد خرمشهر گفت: 713 گواهینامه تیرماه امسال برای کالاهای وارداتی صادر که از ورود 10 محموله آن به ارزش 62 هزار و 827 دلار به دلیل مغایرت نداشتن با استانداردهای ملی جلوگیری شد. شریفی نسب افزود: این محموله با همکاری ادارات کل گمرک آبادان و خرمشهر به خارج از کشور مرجوع شد و از ورود خسارت مستقیم به ارزش یک میلیارد و 615 میلیون ریال به مصرف‌کنندگان داخلی جلوگیری به عمل آمد. رئيس اداره استاندارد خرمشهر اسباب‌بازی، لوستر، سیم‌رابط، چراغ، زودپز و کتری را ازجمله کالاهای مرجوع شده اعلام کرد.

حمایت از طرح مقابله با ریزگردها
زابل - ایرنا: رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: در صورت تهیه طرح علمی و همه جانبه برای مهار ریزگرد در منطقه سیستان، دولت تمام امکانات و اعتبارات لازم را در اختیار منطقه خواهد گذاشت. اسماعیل نجار اظهار داشت: تغییر اقلیم باعث خشکسالی و تشدید طوفان‌ها در منطقه سیستان شده است. وی با اشاره به اینکه دستگاههای ملی و استانی برای برون رفت از معضلات سیستان عزم ویژه‌ای دارند، بیان کرد، تمامی دستگاههای ملی و استانی با نگاه فرابخشی و با مطالعه علمی و همه جانبه برای کاهش آلام مردم تلاش کنند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: کانون‌های شن‌های روان عمدتا محلی هستند که می‌توان با کمک و مشارکت مردم، آنها را کنترل کرد. گرشاسبی گفت: پروژه «منارید» دو هدف دارد که یکی انسجام سازمانی و دیگری مدیریت آب‌های مرزی است تا اگر در مواقعی که از طریق وزارت امور خارجه به نتیجه نرسیدیم از این طریق بتوانیم موضوع را پیگیری کنیم.

استفاده از تسهیلات خارجی در راه‌آهن
مشهد - فارس: استاندار خراسان رضوی از تصویب استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای اجرای طرح برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد در جلسه شورای اقتصاد خبر داد. علیرضا رشیدیان اظهار کرد: سقف استفاده از تسهیلات حداکثر مبلغ 13 میلیارد و 685 میلیون یوان شامل 9 میلیارد و 775 میلیون یوان به عنوان اصل تسهیلات و مبلغ 3 میلیارد و 910 میلیون یوان بابت هزینه‌های تبعی مشتمل برسود، کارمزد و بیمه از محل مجوز بند 26 قانون بودجه سال 91 کل کشور تعیین می‌شود. استاندار خراسان رضوی گفت: بر اساس این مصوبه و ابلاغ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، وزارت راه و شهرسازی - شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران - موظف است با تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تسهیلات دریافتی را از محل بودجه عمومی پرداخت کند. قرار است چین با همکاری شرکت‌های ایرانی پروژه‌ برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد را اجرا کند.