kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
رئیس سازمان نظام پزشکی:

90 درصد تبلیغات پزشکی فریبنده است

رئیس سازمان نظام پزشکی با اعلام اینکه 90 درصد تبلیغات پزشکی از طرف افراد غیرمجاز صورت می‌گیرد، از رواج این تبلیغات فریبنده ابراز نگرانی کرد.


دکتر علیرضا زالی در نشست خبری خود روز گذشته، ضمن تقدیر از خبرنگاران حوزه سلامت، درباره مسائل مهم حوزه پزشکی به اظهارنظر پرداخت.
زالی با اعلام اینکه بالغ بر 50 هزار تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم در فضای رسانه‌ای کشور در رابطه با مسائل پزشکی وجود دارد که حدود 90 درصد آن توسط افراد بدون صلاحیت انجام می‌شود.
وی با ابراز نگرانی از این موضوع افزود: نگرانی عمیق ما از تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای است که بسیاری از آنها پایه علمی نداشته و گمراه‌کننده هستند. به عنوان مثال بسیاری از داروهای ترک اعتیاد تبلیغی ماهواره‌ها ملغمه‌ای از مواد آرامبخش، و عصاره‌های ناخالصی است که در عمل نوع اعتیاد فرد را تغییر داده و ناخالصی‌های آن نیز آسیب‌های فراوانی به کبد و دیگر اعضای بدن می‌رساند، قرص‌های لاغری تبلیغی ماهواره‌ها نیز عوارض نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرده‌اند.
تاخیر پرداخت بیمه‌ها به 2 ماه کاهش یافت
زالی همچنین در مورد وضعیت تعامل بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های بیمارستان گفت: 3 بیمه تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و سلامت ایرانیان همکاری خوبی دارند به طوری که مطالبه بیمارستان‌ها از بیمه تامین اجتماعی اکنون کمتر از 2 ماه شده است، بنابراین در حالی که این سه بیمه با کسری اعتباری مواجهند این رویکرد جدید در بیمه را فرصت می‌دانیم.
رئيس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: باید به سمتی پیش برویم که نظام بیمه‌ای به سمت پیش‌پرداخت بروند اما تغییر رفتار بیمه‌ها اکنون محسوس است به نحوی که در سال گذشته 50 جلسه تعرفه‌ای کارشناسی در بین نمایندگان نظام پزشکی وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت و سازمان‌های بیمه برگزار شده است.
کاهش جمعیت، خطری جدی است
دکتر زالی درباره سیاست‌های جمعیتی، تصریح کرد: در این رابطه باید با اقدامات ترویجی و ایجابی افزایش یابد و این کار در کشورهای دیگر نیز دنبال شده است.
رئيس سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه مسئله جمعیت، خطری جدی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: اکنون تعداد زیادی از زوجها نابارور هستند و کمک دولت به این گروه می‌تواند نرخ باروری را به سمت منطقی پیش ببرد.
وی تاکید کرد: باید توجه داشت که قرص‌های ضدبارداری در بسیاری از موارد برای جلوگیری از بارداری استفاده نمی‌شود.
تسهیلات برای زایمان طبیعی
زالی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره نرخ بالای سزارین در ایران و به ویژه در بخش خصوصی گفت: نرخ زایمان سزارین در ایران بالاتر از متوسط جهانی است که باید در این زمینه بحث فنی اخلاقی صورت گیرد.
وی در رابطه با لزوم قرار دادن تسهیلات زایمان در اختیار مادران، افزود: باید انواع زایمان‌های طبیعی نظیر زایمان بدون درد، تسهیل یافته، زایمان در آب و... در اختیار مادر باشد تا بتواند یکی از این روش‌ها را انتخاب کند. به منظور ترویج زایمان طبیعی در ایران نیز این تسهیلات از نظر اجتماعی باید برای مردم در نظر گرفته شود.
زالی ادامه داد: زایمان‌های بدون درد باید از پوشش بیمه‌ای برخوردار باشد و تعرفه‌گذاری شوند، همچنین در خارج از کشور به ازای زایمان طبیعی خدمت را براساس ساعت تعریف می‌کنند که این کار بسیار خوبی در امر تعرفه‌گذاری است و باید از چنین مدل‌هایی استفاده کنیم.
حق فنی، مطالبه به حق جامعه داروسازی
رئيس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه درباره حق فنی داروخانه‌ها نیز گفت: بالغ بر 50 تبصره و ماده قانونی موجود است که حق فنی را در داروخانه‌ها جزو خدمات تشخیص درمانی قلمداد می‌کنند.
زالی افزود: این تحلیل غلطی است که خدمات دارویی جزو خدمات تشخیصی درمانی قلمداد نشود؛ چرا که داروخانه و داروساز ایستگاه نهایی تکمیل‌کننده درمان هستند، ظلم است که اعلام کنیم در داروخانه خدمت ارائه دهیم اما حقی بابت آن طلب نکنیم، وقتی برای کسی مسئولیتی تعریف می‌شود، نمی‌توانیم برای وی حقی قائل نشویم.