kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶

مقاومت غزه:‌ اجلاس قاهره نتیجه ندهد دیگر بر سر آتش‌بس مذاکره نخواهیم کرد

نیروهای مقاومت تاکید کردند در صورتی که خواسته‌های آنها تامین نشود این مذاکرات آخرین گفت‌وگوها برای آتش‌بس خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، «موسی ابومرزوق» یکی از مقامات ارشد حماس در قاهره گفت، با توجه به اینکه اولین آتش‌بس بدون دستیابی به دستاورد ارزشمندی پایان یافت این دومین و آخرین آتش‌بس است.
وی افزود، هیئت فلسطینی باید به چیزی که مردم فلسطین خواستار آن هستند دست پیدا کند و در غیر این صورت دیگر مذاکره‌ای برای آتش‌بس نخواهیم داشت.
ابومرزوق تاکید کرد، در صورتی که در طول 72 ساعت توافقی صورت نگیرد بار دیگر تل‌آویو هدف قرار خواهد گرفت.
این در حالی است که رادیو اسرائیل به نقل از مقامات این رژیم اعلام کرد برای دستیابی به آتش‌بس بلندمدت با مقاومت فلسطین به 72 ساعت آتش‌بس دیگر نیاز است.
منابع خبری اعلام کردند در صورتی که در مهلت 72 ساعته آتش‌بس توافقی بین دو گروه فلسطینی و اسرائیلی صورت نگیرد احتمال گسترش عملیات نظامی در غزه وجود خواهد داشت.
از سوی دیگر، آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد نباید به حماس در مذاکرات آتش‌بس دستاورد سیاسی اعطا کرد وی مدعی شد، نباید این‌گونه تلقی شود که مبارزه علیه اسرائیل مسئله‌ای مفید و نتیجه‌بخش است.
یکی از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی اعلام کرد تاکنون پیشرفتی در مذاکرات آتش‌بس در قاهره صورت نگرفته است و شکاف‌ها در مذاکرات بسیار زیاد است.دومین دور مذاکرات آتش‌بس میان هیئت فلسطینی و طرف اسرائیلی هم‌اکنون در قاهره در حال جریان است.
موضوع خلع سلاح مقاومت، تخریب تونل‌ها، ممانعت از اجرای مانورهای موشکی و توسعه نیافتن توان جنگی مقاومت از شروط رژیم صهیونیستی است که گروه‌های فلسطینی آن را رد کرده‌اند رفع محاصره غزه، بازگشایی گذرگاه‌ها، آزادی اسیران فلسطینی، داشتن بندر و فرودگاه و آزادی ماهیگیری از شروط گروه‌های فلسطینی است که طرف اسرائیلی تاکنون با آن موافقت نکرده است.
به‌رغم اینکه دولت مصر بر اجرای این مذاکرات نظارت مستقیم دارد و میانجی‌گری می‌کند لیکن کارشناسان منطقه معتقدند دور دوم نیز با شکست مواجه خواهد شد و تبادل آتش و درگیری میان دو طرف همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.
اتحادیه عرب در نشست فوق‌العاده خود درباره اوضاع غزه از قاهره خواست به تلاش‌هایش برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه و ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم برای رسیدن به آتش‌بس نهایی ادامه بدهد.
شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در اظهاراتی تاکید کرد هر آنچه را که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رشته بود توسط مقاومت فلسطین پنبه شد.
وی با بیان اینکه مقاومت فلسطین در جنگ اخیر دشمن صهیونیستی علیه غزه پیروز شد افزود، اسرائیل نتوانست در نواز غزه به موفقیتی دست یابد و صهیونیست‌ها فهمیدند که اسرائیل نبرد را باخته است.
سایر رویدادها
* وزیر خارجه فرانسه از پیشنهاد اروپا مبنی بر نظارت بر گذرگاه‌ رفح بین غزه و مصر خبر داد.
* نیروهای گارد مرزی مصر پنج تونل جدید در مرز نوار غزه را تخریب کردند.
* سازمان عفو بین‌الملل در انگلیس از دولت این کشور خواست تا فروش سلاح به اسرائيل را متوقف کند.
* وزارت آموزش و پرورش فلسطین اعلام کرد در تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه دست‌کم 141 مدرسه هدف قرار گرفته‌اند.
* روزنامه جروز الم پست نوشت، جنگ غزه پیامدهای اقتصادی ناگواری برای اسرائيل دربر داشته است.
* یک دستگاه  خودروی گشت‌زنی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری بر اثر انفجار بمب منهدم شد.