kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۲۶۲
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰

وابستگی به واردات ۱۶ میلیون تن نهاده دام با وجود ظرفیت بالای تولید داخلی

در حالی سالانه ۱۶ میلیون تن نهاده دامی ‌با صرف میلیاردها دلار وارد کشور می‌شود که مدیرکل غلات وزارت کشاورزی می‌گوید: با به‌کارگیری ظرفیت‌های داخلی و اتخاذ سیاست‌های جدید در یک سال امکان تولید ۳۰ درصد این رقم در داخل وجود دارد.


فرامک عزیزکریمی ‌در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرد: میزان نیاز به انواع محصولات علوفه‌ای و خوراک برای جیره غذایی دام و طیور در کشور در حال حاضر حدود 78 میلیون تن است که از منابع مختلف داخلی و خارجی تامین می‌شود.
وی گفت: با توجه به اینکه تولید جو زراعت پاییزه به‌حساب می‌آید به راحتی می‌توانیم 90 درصد نیاز کشور را تامین کنیم به شرطی که از لحاظ اقتصادی برای تولید‌کنندگان به صرفه باشد و قیمت‌های منطقی برای خرید این محصول در نظر گرفته شود.
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هر کشوری که 75 تا 80 درصد نیاز خود را تامین کند در تولید آن محصول خوداتکا به‌حساب می‌آید افزود: به راحتی می‌توانیم تا 90 درصد به خود اتکایی با افزایش تولید کشت دیم برسیم؛ حتی با جایگزینی با بخشی از گندم می‌توانیم به‌طور صد‌در‌صدی خودکفا شویم؛ البته باید احتیاط کرد که از میزان تولید 13 تا 14 میلیون تن گندم کم نشود و ثابت بماند.
عزیزکریمی‌ادامه داد چنانچه الزامات طرح کاهش واردات نهاده‌های، دامی‌ از جمله تامین بذر و تعیین خریدار و کشت قراردادی محصول با قیمت مناسب فراهم شود، می‌توان تا بیش از 30 درصد از واردات را در داخل تامین کنیم در برخی موارد نیز امکان جایگزینی خوراک دام با محصولات دیگر داخلی میسر است که البته این امر نیازمند کار فرهنگ‌سازی و تغییر در الگوی تغذیه دام و طیور است.
وی اظهار کرد: نهاده‌های دامی ‌مورد نیاز کشور 78 میلیون تن در سال است که از نباتات، بقایای کارخانه‌ها و مراتع تامین می‌شود و در نهایت در سال حداکثر 16 میلیون تن وارد می‌شود.
این مسئول توضیح داد: بخش عمده‌ای از واردات نهاده‌های دامی ‌مربوط به ذرت است که با توجه به  اینکه این گیاه  بومی‌منطقه ما نیست و محصول آب بری به‌حساب می‌آید امکان تولید کامل آن را نداریم اما در جو که دیگر محصول وارداتی است به راحتی می‌توانیم تا دو سال آینده خود اتکا شویم.
عزیزکریمی‌در باره میزان امکان خوداتکایی و جایگزینی کنجاله سویا با دیگر کنجاله‌ها گفت: کنجاله سویا را می‌توانیم را با کنجاله کلزا، پنبه، آفتابگردان و کنجد جایگزین کنیم زیرا این موارد سازگاری بیشتری با شرایط محیطی ما دارند به طوری که کلزا محصولی پاییزی است و نیاز به اختصاص آب زیادی برای تولید ندارد.
وی یادآور شد: برنامه پنج ساله‌ای نیز توسط همکاران ما در بخش دانه‌های روغنی برای تولید این محصولات در کشور تهیه و تدوین شده و قرار است در تولید روغن از 15 درصد به 50 درصد و در کنجاله از  هشت درصد به 36 تا 40 درصد برسیم و مابقی آن نیز با جایگزین‌ها تامین شود.