kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷

پاسداشت «پروانه نجاتی»؛ بانوی شعر ایران(اخبار ادبی و هنری)

سیزدهمین «عصرانه ادبی فارس» پاسداشت «پروانه نجاتی»، بانوی شعر شهدا عصر روز دوشنبه با حضور جمعی از شاعران در خبرگزاری فارس برگزار شد.


 غلامرضا کافی، حمیدرضا شکارسری، اسماعیل امینی، رضا اسماعیلی، کامران شرفشاهی، میلاد عرفانپور، علی داودی، حبیب‌الله رزمجویی، شراره کامرانی و جمعی از علاقه‌مندان به شعر و ادبیات انقلاب اسلامی با اجرای حسین قرایی این نشست را برگزار کردند. در این نشست غلامرضا کافی ضمن اشاره به وجوه مختلف شعر نجاتی گفت: بازی زبانی در شعر نجاتی بسیار ظریف است.
اسماعیل امینی در ادامه این نشست ضمن اشاره به وجه اعتراضی شعر نجاتی گفت: نجاتی شاعری انقلابی است و اصلاً شاعر انقلاب یعنی کسی که به کاستی‌های اجتماعی معترض باشد و در عین حال همراه انقلاب باشد.
حمیدرضا شکارسری هم گفت: «بانوی شعر خانواده شهدا» لقب بهتری است به جای «بانوی شعر شهدا» و علت این موضوع هم پرداختن به خانواده‌ها و مسائل مرتبط با خانواده شهدا است. زبان شعر نجاتی با توجه به موضوعات روز دارای یک فخامت است.
میلاد عرفانپور ضمن اعلام اینکه شاگرد شعری نجاتی هستم، گفت: لهجه زنانه و مادرانه وجه بارز شعر نجاتی است و نگاه مادرانه به جایگاه دفاع مقدس و پایداری از شاخصه‌های شعر ایشان است. خانم نجاتی در نسل خودش پرمخاطب‌ترین بانوی شعر ایران است و در این موضوع شکی وارد نیست.
شراره کامرانی هم گفت: بسیاری از شعرهای نجاتی دارای فراگیری بسیار است و سیاسی‌ترین اشعار وی نیز خواستگاه آنها فقط شعر است. انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در نقش‌آفرینی زنان در جامعه تاثیر به‌سزایی داشته و این نقش‌آفرینی مهم بوده است. از همین منظر شعر معاصر دارای تفاوت‌های اساسی است که یکی از این تفاوت‌ها حضور بی‌شمار زنان در شعر امروز است.