kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۰۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
رئیس کل بانک مرکزی:

نرخ سود بانکی تغییر می‌کند

رئيس کل بانک مرکزی از بازنگری در ساختار نرخ سود بانکی خبر داد.


به گزارش فارس، ولی‌الله سیف دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش نرخ تورم اظهار داشت: متناسب با روند نزولی نرخ تورم، در ساختار نرخ سود بانکی در زمینه سپرده‌ها و تسهیلات بازنگری خواهد شد.
وی ادامه داد: گزارش‌هایی را بخش اقتصادی بانک مرکزی در دست تهیه دارد که پس از نهایی شدن در دستور کار قرار خواهد گرفت.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سیاست‌های پولی دیگر در قالب بسته‌های سالانه نیست،‌گفت: در حال حاضر هر زمان که نیاز باشد می‌توانیم گزارش و پیشنهاداتی را به شورای پول و اعتبار برده و تغییراتی در نرخ‌های سود اعمال کنیم.
وی تصریح کرد: ما بزودی گزارش‌هایی را به شورا خواهیم برد تا انعطاف لازم در نرخ‌های سود ایجاد شود.
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مسکن هم گفت: بانک مرکزی کاملا موافق با سیاست پیشنهادی بخش مسکن است و در همین زمینه هماهنگی بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی ایجاد شده است ضمن اینکه باید تدارک‌های لازم برای طراحی ابزارهای جدید مالی برای تجهیز منابع به سمت بخش مسکن انجام شود.
سیف همچنین طی سخنانی در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود با بیان اینکه توان فعلی بانک‌ها پرداخت 240 هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال جاری است،‌گفت: از مجموع این منابع 130 هزار میلیارد تومان را می‌توان تسهیلات جدید تلقی کرد و برای افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها راهکارهایی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: یکی از جهت‌گیری‌های بانک مرکزی این است که بانک‌ها دارایی‌های ثابت خود مانند بنگاه‌ها و املاک خود را به تدریج واگذار کنند که برای آن برنامه‌ای 3 ساله در نظر گرفته شده که هر سال روند اجرا توسط بانک مرکزی نظارت و ارزیابی می‌شود.
به گفته وی در صورتی که این اموال در  این مدت به فروش برسد، بخشی از نیاز بنگاه‌های تولیدی به نقدینگی با افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها تامین خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی اقدام دیگر سیاست‌گذاران پولی را استاندارد کردن نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها عنوان کرد و گفت: به طور متوسط نسبت کفایت سرمایه در اغلب بانک‌ها 4 درصد است که استاندارد آن باید 5 درصد باشد؛ نکته قابل توجه اینکه بخشی از سرمایه بانک‌ها معمولا دارایی‌های ثابت است که افزایش‌های سالانه سرمایه از طریق تجدی ارزیابی دارایی‌ها تقدیم می‌شود که این اقدام به هیچ‌وجه شرایط تقویت توان وام‌دهی را به وجود نمی‌آورد.
رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: بانک مرکزی کاملا در این زمینه مصمم است تا نسبت حداقل 8 درصد کفایت سرمایه بانک‌ها در مدت زمان تعیین شده، تامین شود.
سیف برنامه دیگر بانک مرکزی را تعیین تکلیف مطالبات غیر جاری بانک‌ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه در گذشته تصور می‌شد هر تسهیلاتی که معوق می‌شود، به علت وجود فساد و یا تخلف به وجود آمده در حالی که بخش زیادی از مطالبات معوق ناشی از بسیاری از نوسانات اقتصادی است.
وی ادامه داد: بانک‌ها باید پرونده‌های مطالبات معوق را تفکیک کرده و بدهکارانی که به دلیل مشکلات اقتصادی توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند، دعوت کرده و با آنها در نحوه بازپرداخت بدهی تفاهم کند.
سیف با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با قوه قضائیه برای برخورد با بدهکاران مقصر گفت: رئیس قوه قضائیه در این زمینه دستورات لازم را صادر کردند و امیدواریم در این چارچوب بتوانیم مطالبات معوق را ساماندهی کنیم.
وی با اشاره به ویژگی‌های بنگاه‌هایی که می‌توانند از نظام بانکی تسهیلات دریافت کنند، گفت: حداقل سرمایه در بنگاه باید 25 درصد کل منابع باشد و صورت‌های مالی باید توسط شرکت‌های معتبر حسابرسی شده باشد و بانک با اتکا  به گزارش حسابرسی می‌تواند تسهیلات پرداخت کند.