kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
چرا ایستادگی مردم غزه درس‌آموز است؟(بخش دوم)

سبک زندگی اسلامی حافظ روحیه ایستادگی(گزارش روز)

30 هزار حمله هوایی موشکی توپخانه‌ای و... طی یک ماه به یک منطقه کوچک 360 کیلومتر مربعی!


شاید اصلاً تصور چنین خبری برای کسانی که از بیرون از آن منطقه این خبر به گوششان می‌رسد غیرقابل پذیرش و ناممکن باشد. اما واقعیت این است که رژیم صهیونیستی با خوی ددمنشی خود طی 30روز نخست حمله به غزه مرتکب جنایتی وحشیانه شد و هزاران بار باریکه غزه را شبانه‌روز کوبید تا بلکه ساکنان مظلوم این سرزمین کوچک دست از مقاومت بردارند و دست‌هایشان را به نشانه تسلیم بالا ببرند.
ولی  مردمان غزه با اینکه طی یک ماه بیش از 10 هزار شهید و مجروح دادند و از همه طرف نیز در محاصره و تحریم قرار داشتند ولی هرگز حاضر به پذیرش سازش ذلت‌بار نشده و همچنان صبورانه و مجاهدانه مقاومت کرده و خواستار تحقق مطالبات بحق خویشند.
به راستی چه عاملی باعث این مقاومت کم‌نظیر و عزت‌آفرین شده است؟ چه انگیزه‌ای موجب شده تا ایستادگی مردمان غزه بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب درس‌آموز باشد و مایه الگوی سایر ملتها شود؟
اتکاء به قدرت لایزال الهی
احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان درباره عامل اصلی مقاومت کم‌نظیر مردم غزه می‌گوید: «اتکاء به قدرت لایزال الهی عامل مهمی است که باعث بروز مقاومت از سوی ملت‌های آزادی‌خواه و مسلمان می‌شود.»
وی می‌افزاید: «گروه‌های مقاومت که با انگیزه الهی دست به مبارزه و جهاد می‌زنند هیچ‌گاه به ابرقدرتهای مادی چشم ندارند و متکی نیستند و همواره خود را مدیون الطاف الهی می‌دانند نظیر چنین بینشی را ما در جنگ تحمیلی 8 ساله خودمان و سپس در مقاومت مردم سوریه علیه تروریست‌های اجاره‌ای و مقابله 33 روزه حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی و هم‌اکنون مردم غزه با رژیم غاصب اسرائیل می‌بینیم.»
امیرآبادی فراهانی عامل دیگر مقاومت پیروزمندانه مجاهدان غزه در برابر چهارمین ارتش جهان را تکیه بر قدرت درونی می‌داند و می‌گوید: «مردم غزه چون دلهایشان با یکدیگر است و از سویی نیز از همه طرف محاصره بوده و سالهاست در تحریم می‌باشند لذا بیشتر به هم‌افزایی قدرت بومی خویش و استفاده از امکانات داخلی و استعداد خدادادی خود روی آورده‌اند و بر همین اساس نیز روحیه مقاومت و صبر در برابر مصائب در نزد آنها بالا رفته و روزبه‌روز نیر برغم جنایات سبعانه دشمن صهیونیستی صبورتر می شوند. درحالی که در طرف مقابل یعنی رژیم اشغالگر، عده‌ای افراد با انگيزه‌های مادی که از اقصی نقاط جهان با وعده و وعیدهای فراوان به آنجا آورده شده و شبانه‌روز هم با حمایت‌های مادی و معنوی آمریکا و اروپا و سازمان‌های بین‌المللی تغذیه می‌شوند. این افراد هرگز اهل مبارزه و مقاومت نیستند چون انگیزه‌ای برای این کار ندارند نه حب وطنی دارند و نه انگیزه الهی بنابراین با کوچک ترین ضربه درهم می‌شکنند و فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند کما اینکه در همین جنگ اخیر رژیم صهیونیستی با مردم غزه شاهد بودیم که بسیاری از ساکنان شهرک‌های صهیونیستی بلافاصله با شلیک اولین موشک مقاومت به ترس و وحشت افتاده و به فکر مهاجرت از سرزمین اشغالی افتادند. حتی در اخبار شنیده شده برخی سربازان اسرائیلی برای نرفتن به صحنه جنگ با رزمندگان مقاومت به خودزنی پناه برده و با این شیوه از حضور در عرصه نبرد سرباز زده‌اند. لذا وضعیت طرفین جنگ نابرابر غزه به خوبی نشان می‌دهد که چرا مقاومت با وجود تلفات ظاهری بیشتر پیروز میدان بوده و هست.»
مقاومت به یک فرهنگ تبدیل شده است
عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مقاومت در برابر مستکبران عالم هم‌اکنون در جهان به یک فرهنگ تبدیل شده است می‌گوید: «الان در اقصی نقاط جهان حتی غیرمسلمانان هم از فرهنگ مقاومت درس می‌گیرند و حاضر نیستند به زورگویان باج بدهند. مثلاً در آمریکای لاتین مردم مخالف انتخاب طرفداران آمریکا هستند و یا در برخی کشورهای اروپایی نیز شاهد مقاومت مردم در برابر خواسته‌های غربگرایانه سرانشان هستیم. این همه نشان می‌دهد که فرهنگ مقاومت فراگیر شده و دیگر به یک منطقه و یا کشور کوچک محدود نشده است.»
وی با بیان اینکه احیاگر فرهنگ مقاومت در قرن اخیر حضرت امام‌خمینی بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی است می‌افزاید: «وقتی امام در سال 1342 فریاد زد که رژیم ستمشاهی پهلوی باید ساقط شود شاید کسی در آن روزها باور نمی‌کرد که 15سال بعد این خواسته امام تحقق یابد ولی پایداری مردم و رهبری‌های داهیانه امام نتیجه داد و از همان مقطع مقاومت در برابر زورگویان رشد و نمو کرد و به سایر نقاط جهان کشیده شد.
به عبارت دیگر وقتی امام سخن از صدور انقلاب به تمام دنیا را مطرح کرد شاید عده‌ای آن را باور نمی‌کردند ولی الان مقاومت جانانه مردم غزه و یا پایداری دلیرانه مردم سوریه و لبنان بیانگر صدور فرهنگ انقلاب اسلامی است که امام خمینی منادی آن بود.»
امیرآبادی فراهانی سپس با اشاره به سفر اخیرش به سوریه به عنوان نماینده پارلمان ایران و ناظر انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه می‌گوید: «در این سفر به چشم خود شاهد مقاومت مردم سوریه بودیم که با وجود تمامی فشارها و تحریم‌ها و جنگ 3ساله تروریست‌های اجاره‌ای همچنان ملت سوریه در دفاع از دولت بشار اسد ایستاده‌اند و با حضور ستودنی در انتخابات ریاست‌جمهوری پاسخ تمامی تحریم‌کنندگان و متجاوزان را دادند. مثلاً من در شعبه اخذ رأی مشاهده کردم که برخی رأی دهندگان سرانگشت خویش را با خون خود آغشته کرده و بر پای برگه‌های رأی می‌زدند تا به این نحو نشان دهند که حاضرند با تقدیم خونشان از مقاومت دفاع کنند.»
مذاکرات قبلی چه نتایجی داشت؟
نماینده مجلس شورای اسلامی سپس در پاسخ به این سؤال که آیا مردم غزه با مذاکره و سازش نمی‌توانستند به خواسته‌هایشان برسند؟ می‌گوید: «باید ببینید با چه کسی می‌خواستند مذاکره کنند وقتی طرف مقابل مذاکره غیر از زور و سلاح چیز دیگری نمی‌فهمد بنابراین نمی‌توان به مذاکره امیدوار بود. ضمن اینکه مگر تشکیلات خودگردان در کرانه باختری به سرکردگی محمود عباس بارها با اسرائیلی‌ها مذاکره نکرده و امتیاز نداده است. آیا در قبال این امتیازات و مذاکرات سازش‌گونه نتیجه‌ای گرفته است؟ الان وضعیت در کرانه باختری به قدری برای فلسطینی‌ها خفت‌بار است که اگر یک مقام فلسطینی بخواهد از نقطه‌ای به نقطه دیگر کرانه باختری برود باید همچون یک فرد عادی از ایست و بازرسی سربازان اسرائیلی عبور کند و توهین‌های مختلف را تحمل نماید درحالی که ما در غزه شاهدیم علی‌رغم یورش وحشیانه رژیم صهیونیستی و محاصره 8-7 ساله ولی مردم در آزادی به سر می‌برند و خودشان بر مقدرات خویش حاکمند و رژیم صهیونیستی هم حق ورود به خاک نوار غزه را ندارد. بنابراین نتیجه مذاکره و سازش با رژیم اشغالگر از سابقه مذاکره محمود عباس و عرفات و سایر سران عرب به خوبی روشن و واضح است.»
وی همچنین تأکید می‌کند: «کسانی هم که مقاومت را دعوت به سازش با اسرائیل می‌کنند بی‌طرف نیستند بلکه همه آنها اعم از آمریکا، اروپا، سران کشورهای مرتجع عرب همچون مصر و عربستان و ترکیه جملگی طرفدار رژیم صهیونیستی هستند و منافع این رژیم را بر خواسته‌های مشروع و قانونی مردم فلسطین ترجیح می‌دهند چون از مقاومت می‌ترسند و بیم آن دارند که مقاومت به کشورهای آنها نیز نفوذ کرده و طومار تاج و تخت آن‌ها را به هم بپیچد.»
آغاز دوره اضمحلال رژيم صهیونیستی
یک کارشناس امور بین‌الملل معتقد است مقاومت مردم غزه آغازگر دوره اضمحلال رژیم صهیونیستی است.
قدیری ابیانیه می‌گوید: «سازمان سیا اخیرا پیش‌بینی کرده که تا سال 2025 اسرائيل مضمحل می‌شود البته کیسینجر هم چندی پیش به این مطلب اذعان کرده بود بنابراین جنگ نابرابر غزه و ایستادگی قاطعانه مردم فلسطین در مقابل اسرائيل نشان می‌دهد که این رژيم علی رغم ادعاهای فراوان چیزی در چنته ندارد و حتی توان برخورد با یک گروه کوچک نظامی در یک منطقه محصور شده را هم ندارد.»
وی می‌افزاید البته اینکه ملتی زیر بدترین و فجیع‌ترین جنایات مقاومت می‌کند و از مرگ نمی‌هراسد و از آرمان‌هایش دست نمی‌کشد این درس بزرگی برای همه ملتهاست که از قدرت پوشالی قدرت‌های بزرگ نهراسند بلکه بر اصول و آرمان‌های خویش پای فشارند و مقاومت کنند و هرچه مقاومت در برابر رژیم‌های مستکبر و زورگو بیشتر شود زمان اضمحلال این رژيم‌ها خصوصا رژیم صهیونیستی نزدیک تر می‌شود کمااینکه هرچه بیداری اسلامی در منطقه بیشتر شود دوره حکومت‌های دست نشانده و خودکامه کوتاه تر شده و آنها باید جای خود را به حکومت‌های مردمی و انقلابی بدهند.»
قدیری ابیانه همچنین صلح با رژیم صهیونیستی را بی‌معنا دانسته و می‌گوید: «این رژيم به دلیل ماهیت نامشروع خود متعهد به هیچ قراردادی نیست و هرگاه فرصتی پیدا کند زیر امضای قراردادهایش می‌زند. صهیونیست‌ها همچنین به دلیل خوی نژادپرستانه‌ای که دارند اصلا غیرصهیونیست‌ها را انسان نمی‌دانند و برهمین اساس است که ما می‌بینیم سرباز اسرائیلی با افتخار می‌گوید 13کودک فلسطینی را ظرف چند روز کشتم!این خوی کودک‌کشی صهیونیست‌ها برگرفته از همان نگاه نژادپرستانه و غیرانسانی است.
بنابراین صهیونیست‌ها به دلیل داشتن این روحیات اصلا شایسته مذاکره و سازش نیستند و فقط باید با زور با آنها سخن گفت لذا باید در مقابل شعار از نیل تا فرات آنها شعار از نهر تا بحر مطرح شود که به معنای اضمحلال آنهاست.
هجمه قضایی جهانی علیه رژیم صهیونیستی
این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین با اشاره به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب درخطبه‌های نماز عید فطر امسال مبنی بر مجازات جنایتکاران صهیونیستی غزه و حامیان خارجی و غربی آنها می‌گوید: «رهبر معظم انقلاب با این حکم شرعی در حقیقت حکم اعدام این جانیان و حامیان‌شان را صادر کردند و لذا این مسئله یک وظیفه شرعی برای مسلمانان ایجاد می‌کند تا با انجام اقدامات گسترده داخلی و خارجی بستر محاکمه‌سران رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آنها در دادگاه‌های ایران و خارج کشور فراهم شود.»
وی می‌افزاید: «دولت،قوه‌قضائيه و مجلس شورای اسلامی باید درباره محاکمه سران رژيم صهیونیستی به جرم نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت به طور جدی وارد عمل شوند و نسبت به فراهم کردن بستر شکایت مردمی علیه این سران جنایتکار در دادگاه‌های داخلی اقدام کنند در این خصوص نباید مسئولان ما به صرف اینکه این شکایات نتیجه اجرایی نخواهد داشت از اقدامات جدی چشم‌پوشی کنند. از سوی دیگر حقوقدانان و دانشگاهیان و سازمان‌های حقوق بشری ما نیز باید با تهیه شکایت در دادگاه‌های بین‌المللی خواستار محاکمه و تعقیب سران اسرائيل شوند و از سایر کشورها و انجمن‌های حقوق بشری بخواهند تا آنها نیز در کشورهای خود شکایات جداگانه‌ای علیه سران رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های خودشان مطرح کنند تا یک هجمه جهانی سنگین حقوقی علیه این جنایتکاران شکل بگیرد.»
سبک زندگی اسلامی عامل مهم
در حفظ روحیه مقاومت
اما جدای از مباحث حقوقی و قضایی آنچه که در این میان برای همه ملت‌ها و خصوصا ملت ایران درس بزرگی است «مقاومت فراتر از تصور» مردم غزه در برابر دژخیمان صهیونیستی است. این نکته‌ای است که ولی امر مسلمین جهان درخطبه‌های نماز عید فطر امسال آن را مطرح کردند. به واقع جا دارد با دیدن روحیه پرصلابت مردم غزه پس از بروز آن همه فجایع و مصیبت‌ها بارها و بارها از خودمان بپرسیم مردم غزه چگونه به اینجا رسیده‌اند و چه عواملی باعث روحیه صبور و مقاوم آنها شده است؟یک کارشناس اجتماعی در سایت سراج معتقد است «سبک زندگی اسلامی دلیل اصلی فرهنگ مقاومت مردم غزه است. در واقع ساکنان غزه با سبک دینی زندگی خود و حفظ ارزش‌های اسلامی و نیفتادن در دام سبک زندگی غربی توانسته‌اند روحیه مقاومت را سال‌ها در خود حفظ کنند.»
وی با بیان اینکه اگر جوانان غزه‌ای به فکر خرید هدیه ولنتاین و یا پوشیدن ساپورت و خودنمایی بودند آیا اساسا روحیه مقاومت و ایستادگی در برابر سختی‌ها درآنها رشد می‌کرد؟ می‌گوید: «یقینا تفکرات و تمایلات مصرف‌گرایانه و تجملاتی غربی با روحیه ایستادگی منافات دارد و جمع بین این دو محال است بنابراین اگر ملتی خواهان مقاومت بر سر آرمان‌هایش هست باید با فرهنگ مقاومت رشد کند نه اینکه شبانه‌روز به فکر مصرف بیشتر، کار کمتر و زندگی مرفه‌تر باشد چرا که اگر این تفکر در جامعه رسوخ یابد به مرور فرهنگ شهادت‌طلبی، آخرت‌خواهی و مقابله با زخارف دنیا در آن جامعه کمرنگ‌تر شده تا جایی که حامیان فرهنگ ایثار و شهادت در انزوا بسر برده و در نهایت نیز درگمنامی از دنیا می‌روند.»
این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به پوشش کامل و حجاب شرعی اغلب زنان و دختران غزه‌ای در مراسم عروسی که اخیرا در زیر بمباران رژیم صهیونیستی برگزار شد می‌گوید: «دراین مراسم ساده چند زوج جوان زندگی جدید خود را شروع کردند ولی نکته مهم اولا سادگی این مراسم و ثانیا حفظ حجاب اسلامی در نزد زنان و دختران حاضر در مراسم بود. این صحنه‌ها به خوبی بیانگر رعایت ارزش‌های دینی در میان مردم غزه است ضمن اینکه آنها تلاش کرده بودند تا در مراسم عروسی خود از نمادهای انقلاب فلسطین نیز استفاده کنند که همین مسئله نیز به ترویج فرهنگ مقاومت حتی در مراسم عروسی دامن می‌زند. بنابراین اگر خواهان حفظ روحیه مقاومت، شهادت‌طلبی و ایثار هستیم باید سبک زندگی خود را نیز مطابق با دین و احکام اسلامی قرار دهیم.»
وی تاکید می‌کند با شعار صرفا نمی‌شود زندگی اسلامی را پیاده کرد بلکه همه باید در عمل سبک زندگی اسلامی را پیاده کنند. مثلا قناعت، پرهیز از روحیه اسراف و ریخت‌وپاش، دوری از تجمل‌گرایی و خودنمایی، حفظ حجاب درمیان زنان و مردان، کمک به همنوعان و... همه اینها مواردی از آداب اسلامی است که باید در زندگی مسلمانان و خصوصا ما شیعیان ساری و جاری شود.وی ادامه می‌دهد: «اگر روحیه قناعت، صرفه‌جویی، کمک به همنوع و... در میان مردم غزه نبود آنها هرگز پس از 7 سال تحریم و محاصره نمی‌توانستند سی‌وچند روز جانانه در مقابل رژيم صهیونیستی بایستند و حتی او را وادار به پذیرش خواسته‌هایشان نمایند. الان دشمن صهیونیستی به عناوین مختلف خواهان مذاکره و آتش‌بس است و مدام طرح‌های آتش‌بس چند ساعته را مطرح  می‌کند تا بلکه راه فراری برای گریز از مخمصه مقاومت مردم غزه بیابد.»وی تاکید می‌کند: «ملت‌های دیگر خصوصا مردم ایران نیز که به نوعی پرچمدار فرهنگ استقامت هستند باید به تاسی از مردم غزه روحیات زندگی اسلامی خصوصا کار برای خدا، دوری از خودنمایی و ریا و در یک کلام ویژگی‌های اسلام ناب محمدی(ص) را در خودشان احیا کنند تا در روز مبادا خدای ناکرده دچار غفلت و پشیمانی نشوند.»