kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۷۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴
نیرومند، هنرمند گرافیست:

مدیران کم سواد هنرمندان انقلابی را اصولاً هنرمند نمی‌دانند!(اخبار ادبی و هنری)

محمدحسین نیرومند در آستانه ۱۳ دی‌ماه اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با نقد مدیریت فرهنگی کشور درخصوص عدم تولید فیلم و سریال‌های ارزشمند برای قهرمانان ملی گفت: متأسفانه سال‌ها است در فضای فرهنگی کشور یک سیاست نانوشته وجود دارد که هرکس روشنفکرتر است هنرمندتر است.




این کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با سینماپرس افزود: این فرضیه غلط دامن مدیران کم‌سواد ما را گرفته تا جایی که هنرمندان انقلابی ما را اصولاً هنرمند نمی‌دانند! و همین مسئله باعث شده تا ما شاهد فقدان و یا تولیدات بسیار اندکی درخصوص زندگی قهرمانان ملی در سیما و سینما باشیم. باید صادقانه بپذیریم که به دلیل ضعف سیستم فرهنگی کشور در ارتباط با آموزش و پرورش هنرمندان باورمند، اکثریت هنرمندان کشور را افرادی تشکیل می‌دهند که چندان قائل به سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی کشور نیستند و از آنجا که مسئولان وزارت ارشاد و...  در حوزه حمایت‌ها نگاهی عام  و فراگیر دارند، طبیعتاًً بودجه را بین این افراد تقسیم می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود تا دست هنرمندان دغدغه‌مند از بودجه برای تولید آثار ارزشمند خالی بماند.
وی سپس به یکی دیگر از معضلات تولید در سینما و تلویزیون‌ اشاره کرد و با بیان اینکه سیستم تولید ما به‌گونه‌ای است که بیشتر تهیه‌کنندگان و کارگردانان تعیین‌کننده تولید آثار هستند اظهار داشت: متأسفانه سیستم‌های بالادستی مثل سازمان سینمایی یا سازمان صداوسیما و... چندان در نحوه تولیدات دخالتی ندارند و همین باعث شده تا برخی تهیه‌کنندگان و فیلمسازان پرکار تعیین‌کننده آن باشند که چه نوع آثاری تولید شود.
نیرومند در همین راستا متذکر شد: بی‌تردید هنرمندانی هم هستند که دغدغه‌های ارزشمند ولایی، انقلابی، دینی و ملی دارند و تمایل‌شان بر این است که دست به تولید آثار ارزشمندی بزنند اما سیستم از آنها حمایتی نمی‌کند. اصولاً تجربه ثابت کرده که مدیران رغبتی ندارند تا با این افراد که در پی چنین سوژه‌هایی هستند همکاری
داشته باشند.