kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
برای پرداخت بدهی پیمانکاران

200 هزار میلیارد ریال اوراق بهادار منتشر می‌شود

وزیر راه و شهرسازی از انتشار 200 هزار میلیارد ریال اوراق بهادار در آینده نزدیک برای پرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران خبر داد.


«عباس آخوندی» در جریان سفر هیئت دولت به چهارمحال و بختیاری در دیدار رؤسا و استادان دانشگاه‌های این استان در شهر کرد اظهار داشت: دولت برای پرداخت بدهی‌های خود به پیمانکاران و خروج از رکود اقتصادی لایحه‌ای برای فروش اوراق بهادار در هفته جاری به مجلس تحویل می‌دهد.
وی افزود: در صورت تصویب این لایحه 200 هزار میلیارد ریال اوراق بهادار در کشور منتشر می‌شود.
آخوندی بدهی‌های دولت به پیمانکاران را یکی از علل رکود اقتصادی دانست و افزود: با پرداخت این بدهی، فعالیت‌های تولیدی پیمانکاران افزایش و کشور از رکود خارج می‌شود.
وی در پاسخ به مطالبات مادی و کمک‌های اعتباری مسئولان دانشگاهی و اقتصادی استان برای پروژه‌های نیمه‌تمام اظهار داشت: معضل پروژه‌های نیمه‌تمام و اعتبارات ناکافی مشکل تمامی استان‌هاست و کل کشور با این مسئله دست به گریبان است.
آخوندی ادامه داد: براساس قیمت‌های سال گذشته حدود یکهزار و 200 میلیارد ریال پروژه در وزارتخانه راه و شهرسازی آغاز شده که با بودجه‌های تخصیصی تناسبی ندارد.
وزیر راه و شهرسازی در زمینه اقدام دولت برای تامین اعتبار مورد نیاز پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری گفت:‌دولت در حال انجام فعالیت‌های مقدماتی برای بهره‌گیری از فرصت فاینانس بین‌المللی به منظور اجرای پروژه راه‌آهن این استان در سال آینده است.
آخوندی افزود: پروژه راه‌آهن چهار محال و بختیاری پروژه ملی است که دسترسی فلات مرکزی به آب‌های جنوب و خلیج فارس را فراهم می‌کند.
وی گفت: با بهره‌برداری از راه‌آهن این استان بیش از 400 کیلومتر راه در کشور حذف می‌شود و به همین میزان فلات مرکزی به جنوب کشور نزدیک می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه راه‌آهن چهار محال و بختیاری از مبارکه در حال انجام است و تاکنون یکصد میلیارد ریال برای زیرسازی آن هزینه شده است.
به گفته وی، زیرسازی این پروژه تاکنون حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اتمام این طرح سه هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی اظهار داشت: با فعال شدن راه‌آهن در چهارمحال و بختیاری، سالانه 57 میلیون تن بار و سه میلیون نفر مسافر از طریق این مسیر جابجا می‌شود.
اجرای خط راه‌آهن چهارمحال و بختیاری در دو مرحله پیش‌بینی شده که فاز نخست آن شامل اتصال راه‌آهن این استان به خط ریل مبارکه اصفهان از ایستگاه حسن‌آباد است.