kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳
نامه توکلی و نادران به روحانی:

بسته دولت برای خروج از رکود نسخه شکست‌خورده صندوق بین‌المللی پول است

احمد توکلی و الیاس نادران دو اقتصاددان مجلس در نامه به رئیس جمهور پیرامون بسته خروج از رکود اعلام کردند: مدل بسته خروج از رکود نسخه شکست‌خورده صندوق بین‌المللی پول است که از آغاز دولت سازندگی تاکنون در حال اجراست و خود از عوامل وضع موجود است.


 در بخشی از این نامه آمده است: مدل تحلیلی به‌کار ‌رفته مدل نئوکلاسیک است که در آن به دنبال تعادل در بازارهای چندگانه، پول، سرمایه، کار و کالا هستند و نسخه‌ بی‌بدیل و همه‌جایی و همه‌گاهی را در حل تنگناهای اقتصادی، آزادسازی عرضه و تقاضا در تمام بازارها و خودداری دولت از هر نوع مداخله‌ای در اقتصاد می‌شمارد. نسخه‌ای که صندوق بین‌المللی پول برای چند دهه بر جهان تحمیل کرد و جز چند کشور که از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند، در بقیه‌ کشورها به شکست انجامید. این نسخه از آغاز دولت سازندگی تاکنون در کشور، کم و بیش، در حال اجراست و خود یکی از عوامل مهم وضع موجود است.
در ادامه این نامه آمده است: نارسایی این نسخه‌ تعدیل اقتصادی، امروز حتی در خاستگاه آن نیز کتمان نمی‌شود و برای جبران تبعات منفی آن بر جنبه‌های اجتماعی و نیز ناپایداری رشد اقتصادی حاصل از آن، تلاش برای جایگزینی مدل رشد حامی تهیدستان
 (Pro-poor Growth Model) و مدل رشد فراگیر
(Inclusive Growth Model) در جریان است تا رشد اقتصادی را با کاهش فقر و مهم‌تر، کاهش فاصله طبقاتی عجین سازند. البته هرچه دوره تحلیل کوتاه‌تر باشد، معمولا تأثیر مدل کمتر و توجه به اقتضائات بیشتر می‌شود. به همین جهت واقع‌بینی و تحلیل درست در بسته سیاستی دولت کم نیست.‌نادران و توکلی در نامه خود به روحانی تاکید کردند:  روشن است که تحریم نقش حائز اهمیتی در رکود تورمی در دو، سه سال اخیر بازی کرده است؛ ولی آنچه بسته سیاستی در تعلیل و تحلیل وضعیت ارائه داده است، با واقعیات تطبیق درستی ندارد. در واقع، آغاز شرایط رکودی به سال‌های 85-84 بازمی‌گردد که درآمد هنگفت نفتی با اصرار رئیس دولت و حمایت اکثریت مجلس، با سرعت در بودجه وارد شد.
در این نامه تصریح شده است که غفلت یا تغافل از جنبه‌های نهادی اقتصاد ملی مانند فساد سیستمی، تأثیر نفوذ سیاسی در شکل‌گیری بودجه دولت، ساختار نامناسب اداری، کشمکش‌های ناشی از قبیله‌گری سیاسی، بی‌ثباتی سیاست‌ها و قوانین و فقدان یا ضعف ساختارهای سیاسی لازمه مردم‌سالاری (احزاب مستقل- رسانه‌های آزاد) در چاره‌جویی گذر از رکود تورمی موجود است.
 در پایان این نامه آمده ‌است: ما ضمن ارج نهادن به تلاش دولت برای بهبود معیشت مردم مطالب بسیار دیگری هم در این باره داریم ولی شمه‌ای را تقدیم کردیم تا اگر چنان که ادعا شده است آمادگی عملی هست در جلسات تفصیلی برای مهم‌ترین مسئله مردم، رهبری و حال و آینده کشور با برادران دولت راه حل جستجو کنیم.