kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
کوثری:

بازگشایی سفارت انگلیس ملزم به عذرخواهی از ایران است

رئیس کمیته دفاعی مجلس با اشاره به زمزمه‌های بازگشایی سفارت انگلیس تاکید کرد تا زمانی‌که انگلیس از ایران عذرخواهی نکند نباید اجازه بازگشایی سفارتش در تهران صادر شود.


رئیس کمیته دفاعی مجلس تصریح کرد: طبق مصوبه مجلس سطح روابط ایران و انگلیس از سفیر به کاردار کاهش یافته و این مصوبه به قوت خود باقی است.
وی افزود: سفارت انگلیس در فتنه 88 تحریک‌کننده عاملین فتنه بود و بعضی از عوامل این سفارت‌خانه دستگیر شدند.
اسماعیل کوثری با اشاره به موضوع پرداخت غرامت به انگلیس که برخی از مسئولان این کشور مدعی دریافت آن برای بازگشایی سفارتخانه‌شان در تهران هستند، اظهار داشت: انگلیس باید به ما خسارت بدهد. وی ادامه داد: سابقه دخالت انگلیس در امور داخلی کشور طولانی است به طوری که در سال 1332 با همکاری آمریکا علیه کشور کودتا کردند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد: سابقه انگلیس در اذهان عمومی ملت ما خراب است. وی افزود: در جریان فتنه 88 به مدت 8 ماه به ما خسارت وارد کردند و باید بابت جنایت‌هایی که در گذشته علیه کشور ما انجام دادند هم خسارت بپردازند. کوثری تصریح کرد: خسارتی که آن‌ها مدعی‌اند به سفارت خانه‌شان وارد شده چیزی نیست ولی خسارت وارد شده به کشور ما از سوی انگلیس هزاران برابر خسارتی است که مدعی هستند.
وی تاکید کرد: در مورد پرداخت خسارت باید موضوع را دو طرفه بررسی کنیم.
این در حالی است که علاءالدین بروجردی پیشتر از توافق ایران و انگلیس برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران خبر داد.
وی افزود: مصوبه مجلس مبنی بر کاهش سطح روابط ایران و انگلیس از سفیر به کاردار همچنان به قوت خود باقی است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در صورت بازگشایی سفارت انگلیس در ایران، باید صدور ویزا در تهران صورت گیرد و این امر ضروری است.
نماینده مردم بروجرد خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس برای بازگشایی سفارت انگلیس در تهران هیچ منعی ندارد.
همچنین مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، هفته گذشته در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشایی سفارت انگلیس اعلام کرد: هنوز خبر جدیدی در این زمینه موجود نیست، گفت‌وگوها ادامه دارد که شرایط برای بازگشایی تکمیل شود و پس از آن اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران در حال حاضر سطح روابط ایران و انگلیس در سطح کاردار غیر مقیم است.